Retail trends 2024

Retail trends du skal være opmærksom på i 2024

Det er efterhånden et par måneder siden, at vi skrev 2024 i kalenderen, og du har nok allerede lagt mærke til diverse trends. Er du nysgerrig på trends i 2024, så læs med her og bliv klogere på, hvad der rører sig, og hvilke trends du skal holde øje med.

Retail trends du skal være opmærksom på i 2024

Som vi har bevæget os et godt stykke ind i 2024, står detailhandlen på kanten af en revolutionerende transformation, primært drevet af den enorme udvikling af kunstig intelligens (AI). I et landskab, hvor teknologisk udvikling udfolder sig med en hidtil uset hastighed, bliver det afgørende for virksomheder og forbrugere at forstå de tendenser, der former fremtiden for detailhandlen.

Læs med her og bliv klogere på de spændende tendenser og teknologi, der kommer til at skabe bølger i detailbranchen. Med ekspertindblik og fremadskuende perspektiver vil vi udforske, hvordan AI-drevne chatbots, virtuelle assistenter og avancerede algoritmer er klar til at forudsige købsmønstre, automatisere opgaver og optimere arbejdsgange, hvilket frigør menneskelig kreativitet til mere strategiske initiativer.

AI og branding

Vi starter med AI trenden og hvordan virksomheder brander sig i 2024. Det lader til at være vigtigere end nogensinde før at have en unik og personlig branding. ChatGPT, DAHL-E, Firefly og mange flere, er ud af ingenting blevet et gigantisk hjælpemiddel for virksomheder rundt i verden. Når alle pludselig har samme redskaber så let tilgængelige, og alle kan skabe content i høj kvalitet ved hjælp af et enkelt prompt, så bliver det ekstremt vigtigt at kunne skille sig ud. Når AI-genereret indhold pludselig bliver normalen i forbrugerens feed, bliver personlig branding et keyword.

Nye forventninger til din butik

Med den store popularitet af onlineshopping er det afgørende at give kunder en overbevisende grund til at besøge din fysiske butik. Butikken er det ideelle sted til at opbygge personlige relationer med dine kunder, så ved at skabe en mindeværdig oplevelse for dine kunder øger du sandsynligheden for, at de vender tilbage.

I dag handler det ikke kun om produkter og transaktioner. Din butik bør afspejle, hvordan kunder ønsker at handle. Et indbydende salgsareal er afgørende for en positiv købsoplevelse. Det skal også være let for kunder at handle hos dig – derfor kan det være en god ide med et digitalt kassesystem, som har flere features end et traditionelt kassesystem. For eksempel integrere Ka-ching med Shopify, hvilket giver dine kunder en god fornemmelse hele vejen rundt om butikken.

Derudover er det vigtigt at have styr på lagerbeholdningen både online og offline. Det er en fordel at kunne tilbyde salg af produkter online, selvom de ikke er tilgængelige fysisk i butikken, og at kunne bestille online med levering til butikken. På den måde giver du kunden en god oplevelse og det bliver nemmere for dig selv at have overblik.

AI-drevet lagerstyring

Udover brugervenligheden i at kunden kan bestille fra onlinelager til fysisk butik, så kan AI virkelig løfte og automatisere processer på lageret. Lagerstyring kan være en stor mundfuld, hvis ikke man automatiserer processer som labels, track&trace, genopfyldning og andre arbejdsgange. Er man en enkeltmandsvirksomhed med få varenumre eller få kunder, så mærker man det nok ikke, men kommer du op i en vis størrelse virksomhed, hvor lageret bliver bare en smule kompliceret, så er det en nødvendighed. En sådan opgradering i teknologi er oplagt for både mindre og større virksomheder. Det er ikke blot smart, men det forbedrer også kundeengagementet markant, da det giver indsigt i forbrugernes adfærd. Det bliver nemmere at have overblik over, hvilke varenumre der sælger godt og i hvilke perioder.

Menneskelignende chatbots

Chatbots er ikke længere nyt og revolutionerende. Vi har vist alle sammen prøvet at kommunikere med en Chatbot på en hjemmeside - nogle oplevelser er bedre end andre. I 2024 udvikler chatbots sig til mere sofistikerede enheder, der tilbyder kunder en mere menneskelignende oplevelse. Disse avancerede bots kan forstå naturligt sprog og kontekst, yde øjeblikkelig hjælp og opbygge brandloyalitet inden for detailbranchen. Dog er det vigtigt at pointere, at en menneskelignende chatbot kun kan fungere med din virksomheds tone of voice og brandidentitet, hvis den får den rette mængde data, der viser hvad din virksomhed ønsker at stå for og at data er af en vis kvalitet. Hvis ikke den bliver personliggjort, så vil den stadig være meget generel og robotagtig.

Bedre søgealgoritmer med Generativ AI

Detailhandelsgiganter som Amazon og Walmart er begyndt at udnytte generativ AI til at personalisere brugerens oplevelser ved at foreslå produkter baseret på historik og præferencer. Dette er man også begyndt at se andre steder, hvor dine søgninger i fremtiden giver et meget mere personligt udtryk. Søger du for eksempel efter et specifikt produkt/emne på Facebook marketplace, så vil du opleve, at din algoritme ændrer sig lynhurtigt, og at du fremover vil blive præsenteret for lignende varer.

Det digitale landskab for 2024 defineres af integrationen af AI-teknologier på forskellige kontaktpunkter. Fra menneskelignende chatbots til lagerstyring er AI ved at omforme detailhandlen. Når virksomheder omfavner disse transformative tendenser, er de klar til at nå nye niveauer af succes og kundetilfredshed i de kommende år. Men det kræver, at man hele tiden er klar på at tage de nye innovationer til sig.

Hvilken indflydelse har Covid 19 haft på danske butikker, og hvordan ser det ud i 2024?

Nævner man i 2024 ordet 'Corona', så er det for de fleste mennesker ikke længere den ellers så kendte mexicanske øl, man kommer til at tænke på. Nej, man tænker selvfølgelig på pandemien i 2020 og de efterfølgende år, hvor hverdagen blev vendt på hovedet og vores vaner ændrede sig markant. Det påvirkede især   detailhandlen markant. Dengang, under de første nedlukninger oplevede danske butikker en strøm af udfordringer. Fysiske butikker stod tomme og mange måtte hurtigt tilpasse sig den nye virkelighed og tænke i nye og innovative baner for at overleve. Her valgte mange at investere i deres online tilstedeværelse for at overleve.

Hvordan forholder din virksomhed sig til de stigende MobilePay priser?

I lyset af MobilePays prisstigninger har flere virksomheder inden for detailhandelen reageret ved at genoverveje deres brug af betalingsløsningen. Har du tænkt over, hvordan du og din virksomhed ønsker at forholde jer til ændringen? Læs om hvordan andre virksomheder forholder sig, men også hvordan du skaber brugervenlighed i din butik udover MobilePay.


Vis mere