For mange retailere mangler basale omnichannel features

Kun 5% af retailere har de 9 features der skal til for at have det som IMPACT, har defineret som BASIC omnichannel. Det er et problem, mener Kasper Holst, CEO for IMPACT: “Når man ikke tilbyder de minimale krav for omnichannel betyder det mistede salg og mistede kunder. Man forringer positionen af sit brand og sin loyalitet”.

Ka-ching partner og digitalt konsulenthus Impact kommer med sit Omnichannel Index i begyndelsen af oktober, men allerede nu er enkelte dele af rapporten blevet fremhævet. Blandt andet, at alt for få retailere er dækket ind til at blive ved med at være relevante. Derudover vil de få problemer med at håndtere fremtidig konkurrence fra blandt andre Amazon, som snart er klar til at operere fra sit nye svenske domicil.

Kun 5% af alle detailhandlere og brands opfylder alle ni kriterier

91 %
viser deres åbningstider online
86 %
tilbyder mobile betalingsmetoder online
80 %
laver mersalg online ved at anbefale andre produkter
73 %
tilbyder at man kan returnere et produkt købt online i butikken
69 %
tilbyder Click & Collect
65 %
bruger produkt data på et velfunderet niveau
63 %
viser de fysiske butikkers lagerstatus online
39 %
tilbyder mobil betaling i butikken
27 %
tilbyder elektronisk kvittering i butikken

Det koster på bundlinjen hvis ikke man er klar til at tilbyde sit produkt eller brand på flere kanaler. Det gør det sværere at tiltrække nye kunder, fordi det efterhånden er de online kanaler, som driver kunderne ned i butikken. Og det er netop i butikken, at ekspedienterne har muligheden for at lave opsalg, skabe en relation til kunden eller imponere med en god service, skriver IMPACT Commerce.

IT systemerne skal opdateres

Den største udfordring for butikkerne er gamle IT systemer som ikke er gearet til at håndtere den strømlinede købsoplevelse. Et Point og Sale system (POS) kan gøre hele forskellen for en forretning: “Det er en investering i fremtiden som din forretning med garanti vil nyde godt af i en forudsigelig fremtid”, siger Kasper Holst. For mange virksomheder behandler stadig de forskellige kanaler som enkeltstående elementer, i stedet for en enkelt enhed. Det betyder at de går glip af en konkurrencemæssig fordel på deres del af markedet.

Der er ingen tvivl om at det er en relevant analyse som bliver offentliggjort i begyndelsen af oktober, og den kommer til at sætte nogle helt klare fokuspunkter for rigtig mange i detailhandlen. For de fleste vil den største og vigtigste opgave ligge i, at opfylde de ni features for BASIC omnichannel.


IMPACT commerce har lavet Omnichannel Index som er en grundig online og in-store analyse af de 253 største retailere i Skandinavien, heriblandt 95 danske. BASIC omnichannel er defineret af IMPACT til at indeholde 9 specifikke features som retailere skal have for at være konkurrencedygtige både nu og i fremtiden.

Kilde: www.omnichannelindex.com

Ka-ching ver. 18 - Ingen kunde må gå forgæves...

31 august 2021

Med denne release tager vi endnu et skridt imod, at ingen kunde skal gå forgæves til en butik med Ka-ching. Udover at man naturligvis kan bestille online produkter i butikken, kan man nu også bestille eller reservere produkter fra andre butikker i kæden.

Det betyder at vores Reserve & Collect og Click & Collect fra web til butik, nu er blevet udvidet til også at håndtere fra butik til butik. Så nu er det slut med at ekspedienten skal ringe rundt for at finde varen - den kan bare bestilles eller reserveres direkte fra butikken - og så kan kunden afhente varen i den butik som har den på lager.

Vi introducerer også Ship from Store, så det ønskede produkt kan bestilles og sendes fra en anden butik, end den som kunden er i. Det betyder at alle butikker i princippet kan operere som distribuerede fjernlagre og dermed øge omsætningshastigheden i butikkerne.

Vi nægter at lade folk gå forgæves til en butik!

Fire gange så meget Ka-ching

29 juli 2021

Ka-ching har nu hele fire apps i App Store. Den mest centrale udover Ka-ching POS, er Ka-ching Stock appen. Et vigtigt redskab når der skal modtages varer og holdes status. Ka-ching POS kan mange ting, men visse ting skal man lade specialisterne om. Derfor er der de tre andre Ka-ching apps, som har hver sin funktionalitet indenfor lagerstyring, overblik og kundeskærm. 

Gik du glip af omnichannel konferencen? Her er 3 key takeaways

29 juni 2021

Det var et stærkt talerfelt, som var i spotlightet til årets omnichannel-konference. Censuum kunne fortælle om, hvorfor det ikke længere er nok kun at være online, Babysam havde fokus på, hvad der skal til for at give kunderne det, de gerne vil have, og futurist Anne Skare tilbød et kig ind i retail-fremtiden.


Vis mere