For mange retailere mangler basale omnichannel features

Kun 5% af retailere har de 9 features der skal til for at have det som IMPACT, har defineret som BASIC omnichannel. Det er et problem, mener Kasper Holst, CEO for IMPACT: “Når man ikke tilbyder de minimale krav for omnichannel betyder det mistede salg og mistede kunder. Man forringer positionen af sit brand og sin loyalitet”.

Ka-ching partner og digitalt konsulenthus Impact kommer med sit Omnichannel Index i begyndelsen af oktober, men allerede nu er enkelte dele af rapporten blevet fremhævet. Blandt andet, at alt for få retailere er dækket ind til at blive ved med at være relevante. Derudover vil de få problemer med at håndtere fremtidig konkurrence fra blandt andre Amazon, som snart er klar til at operere fra sit nye svenske domicil.

Kun 5% af alle detailhandlere og brands opfylder alle ni kriterier

91 %
viser deres åbningstider online
86 %
tilbyder mobile betalingsmetoder online
80 %
laver mersalg online ved at anbefale andre produkter
73 %
tilbyder at man kan returnere et produkt købt online i butikken
69 %
tilbyder Click & Collect
65 %
bruger produkt data på et velfunderet niveau
63 %
viser de fysiske butikkers lagerstatus online
39 %
tilbyder mobil betaling i butikken
27 %
tilbyder elektronisk kvittering i butikken

Det koster på bundlinjen hvis ikke man er klar til at tilbyde sit produkt eller brand på flere kanaler. Det gør det sværere at tiltrække nye kunder, fordi det efterhånden er de online kanaler, som driver kunderne ned i butikken. Og det er netop i butikken, at ekspedienterne har muligheden for at lave opsalg, skabe en relation til kunden eller imponere med en god service, skriver IMPACT Commerce.

IT systemerne skal opdateres

Den største udfordring for butikkerne er gamle IT systemer som ikke er gearet til at håndtere den strømlinede købsoplevelse. Et Point og Sale system (POS) kan gøre hele forskellen for en forretning: “Det er en investering i fremtiden som din forretning med garanti vil nyde godt af i en forudsigelig fremtid”, siger Kasper Holst. For mange virksomheder behandler stadig de forskellige kanaler som enkeltstående elementer, i stedet for en enkelt enhed. Det betyder at de går glip af en konkurrencemæssig fordel på deres del af markedet.

Der er ingen tvivl om at det er en relevant analyse som bliver offentliggjort i begyndelsen af oktober, og den kommer til at sætte nogle helt klare fokuspunkter for rigtig mange i detailhandlen. For de fleste vil den største og vigtigste opgave ligge i, at opfylde de ni features for BASIC omnichannel.


IMPACT commerce har lavet Omnichannel Index som er en grundig online og in-store analyse af de 253 største retailere i Skandinavien, heriblandt 95 danske. BASIC omnichannel er defineret af IMPACT til at indeholde 9 specifikke features som retailere skal have for at være konkurrencedygtige både nu og i fremtiden.

Kilde: www.omnichannelindex.com

De 3 største tendenser for retail i 2021

20 november 2020

Er der noget vi har lært i 2020, så er det, at det kan være svært at spå om fremtiden, når ingen ved, at der er en pandemi på vej. Vores forbrugsvaner har taget et kvantespring mod onlinehandel, og der er en blæsende udvikling igang for at imødekomme forbrugernes nye behov. Herunder giver vi dig den første af tre af de største tendenser, som detailhandlen skal gøre sig klar til i 2021.

Tre ting, du ikke må byde dine kunder til Black Friday

10 november 2020

Black Friday og Cyber Monday er lige om hjørnet. November og december er de travleste måneder på året, og i år er det ekstra svært, da alt skal foregå med 1-2 meters afstand. Derfor er det vigtigt, at du har gjort dig en række forberedelser, så kunderne føler sig trygge, når de handler. 

Ka-ching er med til at skabe fremtidens butikker

16 oktober 2020

Betalingsløsninger baseret på en personlig chip (RFID), indendørs google street view af butikkerne og magic mirror er nogle af de tech-løsninger, der lige nu er fokus på i RetailTech Lab som ligger i Science City Lyngby. Et omnichannel mobilt kasseapparet bliver også snart præsenteret; Ka-ching har nemlig indgået et samarbejde, der betyder at Ka-ching POS bliver kasseløsningen for et større dansk brand der snart åbner butik i Lab’et.


Vis mere