For mange retailere mangler basale omnichannel features

Kun 5% af retailere har de 9 features der skal til for at have det som IMPACT, har defineret som BASIC omnichannel. Det er et problem, mener Kasper Holst, CEO for IMPACT: “Når man ikke tilbyder de minimale krav for omnichannel betyder det mistede salg og mistede kunder. Man forringer positionen af sit brand og sin loyalitet”.

Ka-ching partner og digitalt konsulenthus Impact kommer med sit Omnichannel Index i begyndelsen af oktober, men allerede nu er enkelte dele af rapporten blevet fremhævet. Blandt andet, at alt for få retailere er dækket ind til at blive ved med at være relevante. Derudover vil de få problemer med at håndtere fremtidig konkurrence fra blandt andre Amazon, som snart er klar til at operere fra sit nye svenske domicil.

Kun 5% af alle detailhandlere og brands opfylder alle ni kriterier

91 %
viser deres åbningstider online
86 %
tilbyder mobile betalingsmetoder online
80 %
laver mersalg online ved at anbefale andre produkter
73 %
tilbyder at man kan returnere et produkt købt online i butikken
69 %
tilbyder Click & Collect
65 %
bruger produkt data på et velfunderet niveau
63 %
viser de fysiske butikkers lagerstatus online
39 %
tilbyder mobil betaling i butikken
27 %
tilbyder elektronisk kvittering i butikken

Det koster på bundlinjen hvis ikke man er klar til at tilbyde sit produkt eller brand på flere kanaler. Det gør det sværere at tiltrække nye kunder, fordi det efterhånden er de online kanaler, som driver kunderne ned i butikken. Og det er netop i butikken, at ekspedienterne har muligheden for at lave opsalg, skabe en relation til kunden eller imponere med en god service, skriver IMPACT Commerce.

IT systemerne skal opdateres

Den største udfordring for butikkerne er gamle IT systemer som ikke er gearet til at håndtere den strømlinede købsoplevelse. Et Point og Sale system (POS) kan gøre hele forskellen for en forretning: “Det er en investering i fremtiden som din forretning med garanti vil nyde godt af i en forudsigelig fremtid”, siger Kasper Holst. For mange virksomheder behandler stadig de forskellige kanaler som enkeltstående elementer, i stedet for en enkelt enhed. Det betyder at de går glip af en konkurrencemæssig fordel på deres del af markedet.

Der er ingen tvivl om at det er en relevant analyse som bliver offentliggjort i begyndelsen af oktober, og den kommer til at sætte nogle helt klare fokuspunkter for rigtig mange i detailhandlen. For de fleste vil den største og vigtigste opgave ligge i, at opfylde de ni features for BASIC omnichannel.


IMPACT commerce har lavet Omnichannel Index som er en grundig online og in-store analyse af de 253 største retailere i Skandinavien, heriblandt 95 danske. BASIC omnichannel er defineret af IMPACT til at indeholde 9 specifikke features som retailere skal have for at være konkurrencedygtige både nu og i fremtiden.

Kilde: www.omnichannelindex.com

Detailhandlen er ikke død – den er social

18 september 2020

Hvis vi ellers kan komme os over det piskesmæld COVID-19 har givet retail i form af online udvikling, så kunne vi kigge hen mod slutningen af 2020. Her vurderes det nemlig at kunderne kommer til at prioritere oplevelser over pris og produkt når de handler (Kilde: Walker).

5 fokuspunkter du som retailer skal fokusere på under og efter Covid-19

11 september 2020

Covid-19 påvirker vores samfund og forbrugsvaner på nye måder i en grad, så det giver mening at tale om "the next normal" frem for "the new normal". Udviklingen går stærkt, og kun de retailere der formår at finde og fastholde deres kunder, har en chance for at følge med.


Vis mere