Omnichannel konferencen 2021

Gik du glip af omnichannel konferencen? Her er 3 key takeaways

Det var et stærkt talerfelt, som var i spotlightet til årets omnichannel-konference. Censuum kunne fortælle om, hvorfor det ikke længere er nok kun at være online, Babysam havde fokus på, hvad der skal til for at give kunderne det, de gerne vil have, og futurist Anne Skare tilbød et kig ind i retail-fremtiden.

Gik du glip af omnichannel konferencen? Her er 3 key takeaways

1. Det er ikke nok kun at være online only

I Censuums oplæg fortalte Dennis Hyldgaard Eriksen om nødvendigheden af omnichannel kontra online only. Brands fødes online, men det er efterhånden blevet rigtig dyrt at annoncere på grund af de mange brands, som starter op. Det er ikke længere billigere at få kunderne online. Hvis ens virksomhed ikke kun skal overleve, men trives, er det derfor vigtigt, at det kommer ud til kunderne at leve in-store. Store manager i Ditur.dk, Theis Hollænder, nævnte det også i Ka-chings egen præsentation, hvor vi blandt andet sendte live fra den helt nye Ditur.dk butik på Store Torv i Aarhus:

“Vi er overbeviste om, at det at have en fysisk butik - hvis man gør det rigtigt - er med til at vækste din online del”

Det kan Babysam nikke genkendende til. CEO Kenneth Nørgaard kunne fortælle at de oplevede en vækst med imponerende 1100% på deres online del, da de åbnede butik i Horsens. Myten om at online stjæler fra den fysiske butikker, holder ikke vand, mener han:

“Vi ser også en løft ude i de fysiske butikker på 20% SOW og faktisk så ser vi at væksten kommer halvt-halvt. Halvdelen kommer fra digitalt og halvdelen kommer fra butikkerne [...] Der er ikke en diskrepans, der betyder, at hvis man vækster i butikkerne, så taber man online - overhovedet”.

Butikken må ikke være en sort boks

Dennis Hyldgaard Eriksen fortalte også, at udfordringen for mange butikker kan være, at de mangler de samme data omkring kunden, når de træder ind i butikken, i forhold til en webshop, hvor hvert klik registreres. Den opgave har de løst i Censuum ved at kombinere Ka-ching POS med anden software:

“Vi bruger to kanaler - eller to kilder til vores data. Vi har vores POS system, Ka-ching og så har vi kundetracking som er kamerabaseret og AI. Og når vi kombinerer de to ting, så kan vi egentlig levere mange af de samme ting som man er vant til fra online”. 

Censuum havde inviteret stifter af Copenhagen Cartel, Katrine Lee Larsen, med på scenen, for at fortælle hvorfor hun har valgt at være et af Censuums in-house brands: 

 

2. Data danner grundlaget for det som kunderne vil have

Det, som kunderne i realiteten vil have, det er den personlige oplevelse. Følelsen af at blive mødt i det behov man står med, at blive genkendt og have lyst til at komme igen. For Babysam betyder det, at når der sendes en personaliseret mail ud, med information omkring et bestemt produkt, som kunden har vist interesse for, så er der 5 gange så høj omsætning, som hvis det var et generisk nyhedsbrev, der blev sendt ud. Grunden til at det kan lade sig gøre, er data, data, data. Kenneth Nørgaard, CEO Babysam, forklarede hvilke krav det stiller til butikkerne, blandt andet at data i real-tid, som et brand kan agere på, er afhængig af processerne i butikkerne:

“Der er lige pludselig meget proces som bliver rigtig vigtig. Det betød måske lidt mindre tidligere, om der lige gik en-to og tre dage med at få godkendt en ordre, der er kommet til din butik. Det er sindssygt vigtigt at det bliver gjort hurtigt sådan at varerne er tilgængelige for kunden”. 

Generelt vil kunderne ‘bare’ gerne have en sammenhængende oplevelse når de shopper, og gerne den samme oplevelse uanset om de møder et brand online eller in-store. Babysam leverede en stærk præsentation med masser af spændende insights omkring deres omnichannel rejse. Se den i videoen herunder. 

 

3. Retail i fremtiden

Futuristen Anne Skare gav et helt klart billede på, hvor retail befinder sig om 10 år, og at der ikke findes en one-size-fits-all, når det kommer til at implementere omnichannel:

“Du skal bare finde din egen måde at gøre tingene på. Lige nu har vi alle ingredienserne, så det der kommer til at ske (...) det er at vi går fra connectivity til gps. Det er fra at bygge infrastrukturer, til at programmere gps’en til hvor det er vi gerne vil hen”. 

Anne Skares samt Henrik Libaks bud på hvad fremtiden bringer for retail, kan du se mere om i videoen her. 

 

Butikkernes redskaber begynder at være outdated

Som vores egen CEO Martin Sandvad kunne fortælle om i sit oplæg, så er infrastrukturen nøglen til at få en konkurrencemæssig fordel. Hvis dit brand er bundet til nogle tunge IT systemer, så kan de ende med at spænde ben for dine visioner. De systemer som ligger ude i butikkens kassesystem, er ofte tæt bundet sammen med tunge ERP og CRM systemer. De er langsomme at arbejde med, hvis man gerne vil innovere, og redskaberne i butikken må aldrig være outdated - det er her vi møder kunderne.

“Dit kassesystem, det skal være et konkurrenceparameter. Det skal være det der kan adskille dig fra dine konkurrenter. Men hvis dit kasseapparat er 10 år gammelt, hvilket det er i rigtig mange butikker, så kan det være en af grundene til at man sander til i den her teknologiske transformation”. Martin Sandvad, CEO Ka-ching. 

Pure-players som kommer fra en online verden, og skal til at manifestere sig i det fysiske gadebillede, har en kæmpe fordel. De har et stort kendskab til kunderne og et datagrundlag, der gør at man nærmest kan personalisere hvert eneste salg. Der er mange ældre brands som halter bagefter, og det er ved at være tid til at de begynder at rykke på sig. 

Under Ka-chings præsentation sendte vi live fra Ditur.dks butik i Aarhus. Her forklarer store manager, Theis Hollænder, hvorfor valget faldt på Ka-ching og hvordan det hjælper dem til at forkusere på kundernes oplevelse. 

 

Der er udfordringer, men der er også løsninger

Det sidste års tid har vist os to ting: At omnichannel er et krav hvis de fysiske butikker vil overleve i vores post-corona virkelighed, og at fysisk retail er et uundværlig ben af omnichannel fordi det er en meget håndgribelig mediekanal. Hvis man dog bare havde et redskab, der kunne smelte de to ting sammen…

Vil du se hvordan Ka-ching kan smelte din virksomheds in-store og online sammen?

Ja tak

 

Fire gange så meget Ka-ching

29 juli 2021

Ka-ching har nu hele fire apps i App Store. Den mest centrale udover Ka-ching POS, er Ka-ching Stock appen. Et vigtigt redskab når der skal modtages varer og holdes status. Ka-ching POS kan mange ting, men visse ting skal man lade specialisterne om. Derfor er der de tre andre Ka-ching apps, som har hver sin funktionalitet indenfor lagerstyring, overblik og kundeskærm. 

Spænder dit systemlandskab ben for dine visioner?

14 juni 2021

IT systemer skulle gerne kunne understøtte visionen for dit brand og ikke begrænse det. Pace Layered Architecture er brobygning mellem der, hvor du gerne vil have dit brand hen, og det system som skal håndtere opgaven. 

Ka-ching er eksklusiv sponsor ved Dansk Erhvervs omnichannel-konference

09 juni 2021

Dansk Erhverv afholder den 16. juni en virtuel konference, som i år vil dykke ned i, hvordan man skaber mersalg og kundeloyalitet. I et stærkt felt af oplægsholdere vil Ka-ching fortælle om kundernes forventning til omnichannel, og hvorfor pure players begynder at åbne fysiske butikker.


Vis mere