Danskerne er vilde med e-handel, og gav onlinebutikkerne en rekord travl uge. Salgstallene var rødglødende under Black Week, og som Niels Ralund, direktøren for E-handel i Dansk Erhverv pointerede, så var det en "perfekt e-handelsstorm", der først stoppede søndag aften. Tal fra Danmarks Statistik viste, at andelen af ‘online handlende’ danskere steg med 5 procentpoint sammenlignet med 2019.
”E-handlens udvikling under coronakrisen er eksploderet, og det gælder både for virksomheder og forbrugere. Butikkerne har trykket speederen i bund og mange projekter, der ellers lå et par år ude i fremtiden, er blevet lanceret, fordi kundernes efterspørgsel er vokset markant,” forklarer Ralund.
Black Friday blev den mindst succesfulde dag under Black Week sammenlignet med 2019.
En klar tendens fremgår også i tallene fra Nets, der lavede en sammenligning af antallet af transaktioner fra Black Week 2019 til Black Week 2020 for de 100 største onlinebutikker i Danmark.
Fra 2019-2020 udviklede antallet af transaktioner for de 100 største webshops sig således:
- Mandag +61%
- Tirsdag: +49%
- Onsdag: +27%
- Torsdag: +26%
- Fredag: -14% *Black Friday
- Lørdag: +67%
- Søndag: +53%
"Forbrugerne er tydeligvis vilde med Black Week, og konceptet ser ud til at være kommet for at blive. At satse på hele novemberugen i stedet for den enkelte "Black Friday" er unægteligt mere lønsomt for butikkerne, og bør være en del af inkorporeret del af virksomhedernes strategi næste år" - udtaler Martin Sandvad, der er CEO for Ka-ching
Alene hos MobilePay røg der 1,2 milliarder kr igennem systemet i transaktioner
Under Black Week ugen nåede MobilePay op på over 1,2 milliarder kroner, fordelt på to millioner transaktioner. På billedet ses MobilePays omsætning i mio. kr. pr. time fra mandag den 23. november til midnat søndag d.29 november.
Kilde: https://mobilepay.dk/nyheder/2020/11/30/blackfriday
Som direktøren for MobilePay, Claus Bunkenborg udtalte, så er vi heller ikke i tvivl om, at “...den gode og hurtige brugeroplevelse er nøglen til succesen.”.
Forbrugere har tilsyneladende regnet konceptet ud - for hvad er bedre end én enkelt dag med tilbud? Det må unægteligt være en hel uge!
Det bliver spændende at følge med i udviklingen for juleudsalget 2020.
Hos Ka-ching følger vi nøje med i udviklingen, og sørger hele tiden for at tilpasse vores digitale salgsværktøj til det aktuelle landskab.
Ønsker I at stå stærkere i 2021, så står vi klar til at vejlede jer.
FAQ
1. Hvordan påvirkede Black Week og Black Friday salget i 2020 sammenlignet med tidligere år?
- Black Week og Black Friday havde en markant indvirkning på salget i 2020 sammenlignet med tidligere år. Selvom Black Friday var mindre succesfuld end i 2019, slog Black Week samlet set alle rekorder med en massiv omsætning og et stigende antal online handlende danskere.
2. Hvilke faktorer bidrog til den store succes for e-handel i løbet af Black Week, ifølge direktøren for E-handel i Dansk Erhverv?
- Ifølge direktøren for E-handel i Dansk Erhverv, Niels Ralund, var den store succes for e-handel under Black Week delvist drevet af den accelererede udvikling af onlinehandel som følge af coronakrisen. Butikkerne tilpassede sig hurtigt den stigende efterspørgsel fra forbrugerne ved at lancere nye projekter og tilbyde en bred vifte af produkter og tilbud.
3. Hvordan udviklede antallet af transaktioner sig for de 100 største webshops i Danmark fra 2019 til 2020 i løbet af Black Week, og hvad fortæller dette om forbrugernes adfærd?
- Antallet af transaktioner for de 100 største webshops i Danmark udviklede sig forskelligt fra 2019 til 2020 i løbet af Black Week. Mandag oplevede en stigning på 61%, tirsdag på 49%, onsdag på 27%, torsdag på 26%, fredag (Black Friday) oplevede en nedgang på 14%, lørdag steg med 67%, og søndag steg med 53%. Dette indikerer en tendens blandt forbrugerne til at sprede deres køb over hele ugen i stedet for at fokusere på en enkelt dag med tilbud.