I januar 2021 solgte butikkerne kun for 27% af det, de plejede at sælge for. Værre var det for skobutikkerne, som kun solgte for 4,8%. Betyder det, at kunderne ikke længere har lyst til at købe? Slet ikke – men tilgængeligheden har været en udfordring for mange. Research Forrester spår, at det vil tage fire år før detailhandlen kommer op på samme niveau, som før corona og, selv på det tidspunkt vil mange transaktioner foregå alle andre steder end i den fysiske butik. Herunder får du vores bud på, hvordan du igen får kunden ind i butikken - både online og in-store.
Click & Collect
Som vi kan se på gårsdagens travlhed i butikkerne, vil nogle kunder indfinde sig i butikkerne med det samme, mens andre vil blive væk på grund af nervøsitet for smitterisikoen. Nogle er også blevet vant til at handle online, når det passer dem, men fragtomkostningerne er irriterende for de lokale kunder. Når du tilbyder, at kunderne kan handle, når de vil, men slippe for fragten, tilbyder du en fleksibel løsningen, som kunderne ganske enkelt forventer er tilstede. Derudover har ekspedienterne en gylden mulighed for at pleje den personlige relation til kunden, når ordren bliver hentet, og have forslag til mersalg klar.
Live video-shopping
Mange butikker har været hurtige til at lave et midlertidigt setup, hvor kunderne har kunne shoppe live via video. Men der er ingen grund til at pille noget som helst ned igen: Live videoshopping er kommet for at blive. Selvom vi gerne vil handle lokalt, har kunderne fået øjnene op for andre butikker, som ikke lige ligger rundt om hjørnet. De har taget opmærksomheden og gjort sig gældende, fordi de har kunne tilbyde kunderne en personlig oplevelse i deres egen stue.
I
P1 morgen torsdag d. 25. februar kunne en butiksindehaver i Hals fortælle, at omsætningen i januar 2021 var steget med 124% i forhold til samme måned sidste år udelukkende ved brug af live videoshopping. Vil du vide, hvor nemt det er at sætte videoshopping op med Ka-ching POS, kan du læse vores tre-trins guide her.
Tre-trins guide
Vi kan nævne mange flere ting, som hjælper dig med at møde den nye digitale kunde (synlig lagerstatus online, salg af lagervarer og online-varer direkte fra butikken, gavekort på tværs af kanaler m.m.), men det vigtigste er ganske enkelt loyaliteten. Kundens loyalitet overstiger pris og produkt, og derfor er det vigtigt, at din butik indfrier de forventninger, der er til at være der, når kunden er klar til at handle. Det kan Ka-ching POS hjælpe dig med, og vi vil meget gerne vise dig hvordan. Du kan booke en demo herunder, eller kontakte os direkte på telefon.
FAQ
1. Hvordan har COVID-19-pandemien påvirket detailhandlen, og hvad er prognosen for detailhandlens opsving i fremtiden ifølge Research Forrester?
- COVID-19-pandemien har haft en betydelig negativ indvirkning på detailhandlen, med januar 2021 som et eksempel, hvor butikkerne kun solgte for 27% af det, de plejede at sælge for. Ifølge prognosen fra Research Forrester vil det tage omkring fire år, før detailhandlen når samme niveau som før pandemien. Selv da forventes mange transaktioner at foregå online og andre steder end i fysiske butikker.
2. Hvordan kan butikker tilpasse deres digitale løsninger for at imødekomme ændringer i kundebehov og -vaner, som følge af pandemien?
- Butikker kan tilpasse deres digitale løsninger ved at implementere Click & Collect, hvor kunderne kan bestille online og afhente i butikken uden fragtomkostninger. Dette giver kunderne fleksibilitet og mulighed for personlig service ved afhentning. Desuden kan butikkerne udnytte live videoshopping som en permanent løsning, hvor kunderne kan shoppe online med personlig assistance og oplevelse.
3. Hvordan kan butikker anvende Click & Collect og live videoshopping som strategier til at genopbygge kundeforhold og øge omsætningen?
- Click & Collect og live videoshopping kan begge være effektive strategier for butikker til at genopbygge kundeforhold og øge omsætningen. Click & Collect tilbyder fleksibilitet og personlig service, mens live videoshopping giver kunderne mulighed for at handle hjemmefra med personlig assistance. Eksemplet fra en butiksindehaver i Hals viser, at live videoshopping alene kunne øge omsætningen med 124% i januar 2021.