KPI: Et værktøj til ekspedienterne

KPI - også kendt som Key Performance Indicators - er et nyt feature i version 14 som har fået et nyt ekspedient dashboard. Her bliver ekspedientens KPI tilgængelige så de løbende kan se hvordan deres salg forløber. Hver ekspedient vil have mulighed for at se tre nøgleområder i forhold til deres salg: Deres egen gennemsnitlige kurvstørrelse, den gennemsnitlige kurvstørrelse for alle sælgere samt det totale salg på dagen.

Hvorfor er det nye ekspedient dashboard smart?

Key Performance Indicators er et velkendt værktøj til at måle fremgang såvel som tilbagegang. For butikker i alle størrelser er det essentielt at kunne måle salget, og se hvor det bevæger sig hen. Hvad var det der gjorde, at den ene dag havde bedre salg end den anden? Og hvem havde det bedste salg på dagen og hvorfor? Når man har overblikket over resultaterne, har man mulighed for at arbejde med dem. Det er altsammen med til at styrke hele holdet i butikken og skabe bedre resultater.

Sund konkurrence gør os dygtigere

At hver ekspedient har adgang til deres tal, sætter spilleelementer ind i deres arbejdsdag, også kaldet gamification. Når man kan måle sin fremgang op mod sine kollegers, eller dagens salg mod salget fra dagen før, giver det et incitament til at se om man ikke kan gøre det lidt bedre. Det motiverer at kunne sammenligne resultater og hvis man har fokus på årsagerne til et godt salg, kommer det alle til gode.

Ka-ching understøtter ekspedienterne til at højne kurvstørrelsen gennem:

  • Et håndholdt kassesystem, hvor man hurtigt kan finde information om lignende produkter, lagerstatus, m.m.
  • Mulighed for at tilføje produkter fra et lager så man ikke går glip af et salg
  • Machine Learning som kommer med relevant forslag til relaterede produkter
  • Notifikationer fra systemet om tilbud og rabatter

Gennemsnitlig kurvstørrelse
For de fleste ekspedienter vil der fra butikkens side være en forventning om et minimum antal produkter i hver kurv. Under den gennemsnitlige kurvstørrelse, vil den enkelte ekspedient kunne se det gennemsnitlige antal produkter i kurven sammenlignet med sine kolleger.

Gennemsnitlig kurvtotal
En høj gennemsnitlig kurvstørrelse behøver ikke nødvendigvis betyde et højt salgstal. Under gennemsnitlig kurvtotal vil ekspendienten kunne se på den gennemsnitlige værdi af hvert salg. Er kurvstørrelsen højt, men det totale salg lavt, kan man kigge på hvilke produkter der bliver solgt og tale om relevant mersalg eller opsalg.

Total
Et godt overblik over dagens totale salg er alfa og omega når man sammenligner fra dagen før eller fra tidligere perioder. Herinde kan man også se hvilke ekspedienter der har bidraget til dagens salg og med hvor meget.

FAQ
1. Hvordan kan det nye ekspedient dashboard med Key Performance Indicators (KPI) bidrage til at forbedre salget i butikken?

- Det nye ekspedient dashboard med Key Performance Indicators (KPI) kan bidrage til at forbedre salget i butikken ved at give ekspedienterne et klart overblik over deres individuelle og kollektive salgspræstationer. Ved at have adgang til data om deres gennemsnitlige kurvstørrelse, den gennemsnitlige kurvstørrelse for alle sælgere og det totale salg på dagen, kan ekspedienterne identificere mønstre, træffe informerede beslutninger og arbejde hen imod mål for at forbedre salget.

2. Hvordan kan konkurrence mellem ekspedienterne, faciliteret gennem KPI'er og gamification, bidrage til at øge salget og forbedre resultaterne?

- Konkurrence mellem ekspedienterne, faciliteret gennem KPI'er og gamification, kan bidrage til at øge salget og forbedre resultaterne ved at motivere ekspedienterne til at stræbe efter bedre præstationer. Ved at sammenligne deres egne resultater med kollegernes og analysere, hvad der gjorde en dag mere succesfuld end en anden, kan ekspedienterne lære af hinanden og kontinuerligt forbedre deres salgsteknikker og -indsats.

3. Hvilke konkrete funktioner og værktøjer i Ka-ching understøtter ekspedienterne i at øge kurvstørrelsen og dermed salget?

- Ka-ching understøtter ekspedienterne i at øge kurvstørrelsen og dermed salget gennem forskellige funktioner og værktøjer. Dette inkluderer et håndholdt kassesystem, der giver hurtig adgang til information om lignende produkter og lagerstatus, muligheden for at tilføje produkter fra lageret for at undgå tabte salg, machine learning-algoritmer, der giver relevante forslag til relaterede produkter, samt notifikationer fra systemet om tilbud og rabatter for at øge mersalg og opsalgsmuligheder.

Er du interesseret i en gratis demo af Ka-ching, kan du booke den hos Thomas her: 

Kontakt os
Thomas Damgren
+45 71 995 985
thomas@ka-ching.dk

Tjekliste til Black Friday 2024: Er din butik klar?

Vi er i November måned og det betyder, at Black Friday og julesalget er lige om hjørnet. For detailhandlen er det nu, der skal planlægges, så du er bedst muligt forberedt i en tid, der kan være hård at komme igennem.

Er din butik klar?

Vi har lavet en praktisk tjekliste med 8 vigtige forberedelser, der kan hjælpe dig og dit personale med at skabe en problemfri oplevelse for kunderne og i sidste ende optimere salget.

Vidste du, at du kan prøve Ka-ching POS helt gratis?

Detailhandel bliver stadig mere og mere digital, og derfor er det vigtigt at vælge det rette Point of Sale (POS) system, der kan håndtere både online og fysiske salg. Hos Ka-ching har vi udviklet et avanceret POS-system, der ikke blot er robust og alsidigt, men også tilgængeligt i en gratis version, så du kan teste det, før du forpligter dig. Vores gratis version af Ka-ching POS kan downloades fra App Store, og giver dig mulighed for at udforske vores system i et testmiljø for at se, om det opfylder dine forretningsbehov.

Ka-ching - det måske bedste alternativ til Shopify POS

I en tid hvor detailhandel konstant udvikler sig, er der en stigende tendens blandt forbrugere og virksomheder til at prioritere brugervenlighed og omnichannel-oplevelser. Forbrugerne forventer nu en problemfri og ensartet oplevelse på tværs af alle kanaler, hvad enten de handler online eller i fysiske butikker. Detailhandlere søger derfor POS-systemer, der ikke kun er intuitive og lette at bruge, men også kan integrere forskellige salgskanaler effektivt. Dette skift har gjort det nødvendigt for detailhandlere at vælge POS-løsninger, der kan levere på disse krav, såsom Shopify POS og Ka-ching POS.


Vis mere