KPI: Et værktøj til ekspedienterne

KPI - også kendt som Key Performance Indicators - er et nyt feature i version 14 som har fået et nyt ekspedient dashboard. Her bliver ekspedientens KPI tilgængelige så de løbende kan se hvordan deres salg forløber. Hver ekspedient vil have mulighed for at se tre nøgleområder i forhold til deres salg: Deres egen gennemsnitlige kurvstørrelse, den gennemsnitlige kurvstørrelse for alle sælgere samt det totale salg på dagen.

Hvorfor er det nye ekspedient dashboard smart?

Key Performance Indicators er et velkendt værktøj til at måle fremgang såvel som tilbagegang. For butikker i alle størrelser er det essentielt at kunne måle salget, og se hvor det bevæger sig hen. Hvad var det der gjorde, at den ene dag havde bedre salg end den anden? Og hvem havde det bedste salg på dagen og hvorfor? Når man har overblikket over resultaterne, har man mulighed for at arbejde med dem. Det er altsammen med til at styrke hele holdet i butikken og skabe bedre resultater.

Sund konkurrence gør os dygtigere

At hver ekspedient har adgang til deres tal, sætter spilleelementer ind i deres arbejdsdag, også kaldet gamification. Når man kan måle sin fremgang op mod sine kollegers, eller dagens salg mod salget fra dagen før, giver det et incitament til at se om man ikke kan gøre det lidt bedre. Det motiverer at kunne sammenligne resultater og hvis man har fokus på årsagerne til et godt salg, kommer det alle til gode.

Ka-ching understøtter ekspedienterne til at højne kurvstørrelsen gennem:

  • Et håndholdt kassesystem, hvor man hurtigt kan finde information om lignende produkter, lagerstatus, m.m.
  • Mulighed for at tilføje produkter fra et lager så man ikke går glip af et salg
  • Machine Learning som kommer med relevant forslag til relaterede produkter
  • Notifikationer fra systemet om tilbud og rabatter

Dashboard i Ka-ching POS

Gennemsnitlig kurvstørrelse
For de fleste ekspedienter vil der fra butikkens side være en forventning om et minimum antal produkter i hver kurv. Under den gennemsnitlige kurvstørrelse, vil den enkelte ekspedient kunne se det gennemsnitlige antal produkter i kurven sammenlignet med sine kolleger.

Gennemsnitlig kurvtotal
En høj gennemsnitlig kurvstørrelse behøver ikke nødvendigvis betyde et højt salgstal. Under gennemsnitlig kurvtotal vil ekspendienten kunne se på den gennemsnitlige værdi af hvert salg. Er kurvstørrelsen højt, men det totale salg lavt, kan man kigge på hvilke produkter der bliver solgt og tale om relevant mersalg eller opsalg.

Total
Et godt overblik over dagens totale salg er alfa og omega når man sammenligner fra dagen før eller fra tidligere perioder. Herinde kan man også se hvilke ekspedienter der har bidraget til dagens salg og med hvor meget.

FAQ
1. Hvordan kan det nye ekspedient dashboard med Key Performance Indicators (KPI) bidrage til at forbedre salget i butikken?

- Det nye ekspedient dashboard med Key Performance Indicators (KPI) kan bidrage til at forbedre salget i butikken ved at give ekspedienterne et klart overblik over deres individuelle og kollektive salgspræstationer. Ved at have adgang til data om deres gennemsnitlige kurvstørrelse, den gennemsnitlige kurvstørrelse for alle sælgere og det totale salg på dagen, kan ekspedienterne identificere mønstre, træffe informerede beslutninger og arbejde hen imod mål for at forbedre salget.

2. Hvordan kan konkurrence mellem ekspedienterne, faciliteret gennem KPI’er og gamification, bidrage til at øge salget og forbedre resultaterne?

- Konkurrence mellem ekspedienterne, faciliteret gennem KPI’er og gamification, kan bidrage til at øge salget og forbedre resultaterne ved at motivere ekspedienterne til at stræbe efter bedre præstationer. Ved at sammenligne deres egne resultater med kollegernes og analysere, hvad der gjorde en dag mere succesfuld end en anden, kan ekspedienterne lære af hinanden og kontinuerligt forbedre deres salgsteknikker og -indsats.

3. Hvilke konkrete funktioner og værktøjer i Ka-ching understøtter ekspedienterne i at øge kurvstørrelsen og dermed salget?

- Ka-ching understøtter ekspedienterne i at øge kurvstørrelsen og dermed salget gennem forskellige funktioner og værktøjer. Dette inkluderer et håndholdt kassesystem, der giver hurtig adgang til information om lignende produkter og lagerstatus, muligheden for at tilføje produkter fra lageret for at undgå tabte salg, machine learning-algoritmer, der giver relevante forslag til relaterede produkter, samt notifikationer fra systemet om tilbud og rabatter for at øge mersalg og opsalgsmuligheder.

Er du interesseret i en gratis demo af Ka-ching, kan du booke den hos Thomas her: 

Thomas Damgren

Kontakt os

Thomas Damgren
+45 71 995 985
thomas@ka-ching.dk

Ka-ching klar til TCS i Sverige – certificeret og compliant

I Sverige stiller lovgivningen klare krav til POS-systemer: hver eneste salgstransaktion skal registreres i en godkendt kontrolenhed (“black box”). Formålet er enkelt – korrekt rapportering og høj grad af gennemsigtighed.

Hos Ka-ching har vi i flere år understøttet disse krav gennem en certificeret løsning fra Infrasec. Nu har vi taget næste skridt.

Ka-ching udvider med Dinero-integration – endnu nemmere regnskab for butikker

Hos Ka-ching arbejder vi hele tiden på at gøre hverdagen lettere for butikker. Mindre manuelt arbejde, færre fejl og bedre overblik. Derfor er vi glade for at kunne dele, at vi i efteråret har lanceret en integration mellem Ka-ching og Dinero.

Med integrationen bliver salgsdata automatisk overført fra kassen til regnskabet – præcis som det skal være.

Tap to Pay på iPhone er landet i Danmark – og det ændrer spillereglerne

Den 27. maj 2025 blev Tap to Pay på iPhone lanceret i Danmark. Det betyder, at butikker nu kan tage imod kontaktløse betalinger direkte på en iPhone – uden ekstra terminaler, kabler eller hardware.

For mange forretninger er det ikke bare en ny funktion. Det er en enklere måde at drive butik på.


Vis mere