Bevar brugervenligheden i din butik

Hvordan forholder din virksomhed sig til de stigende MobilePay priser?

I lyset af MobilePays prisstigninger har flere virksomheder inden for detailhandelen reageret ved at genoverveje deres brug af betalingsløsningen. Har du tænkt over, hvordan du og din virksomhed ønsker at forholde jer til ændringen? Læs om hvordan andre virksomheder forholder sig, men også hvordan du skaber brugervenlighed i din butik udover MobilePay.

Hvordan forholder din virksomhed sig til de stigende MobilePay priser?

Den 1. oktober 2023 meldte MobilePay ud, at der ville ske prisændringer på deres tjeneste. Denne dag-til-dag beslutning skabte for nogle virksomhedsejere stor frustration, da mange i den forbindelse manglede forberedelsestid til de nye ændringer. Derudover har MobilePay nu igen i 2024 meldt store ændringer ud. De fremlægger nu, at butikker fremover bliver tvunget til at investere i nye integrationer, for fortsat at kunne tilbyde MobilePay til deres kunder.

Denne udmelding har fået et par af de store supermarkedskæder til at genoverveje ideen om at tilbyde MobilePay i deres omtrent 500 butikker. Dagrofa-koncernen, der driver supermarkedskæder som Meny og Spar har offentligt meddelt deres beslutning om at fjerne MobilePay som betalingsmulighed i deres butikker. Årsagen til denne beslutning er delvist på grund af de øgede omkostninger ved at bruge MobilePay, herunder både behovet for nyt udstyr og de stigende transaktionsomkostninger.

Dagrofa-koncernens kommunikationschef, Morten Vestberg, forklarer, at den primære årsag til at droppe MobilePay er den nødvendige investering i et nyt teknisk setup, som koncernen ikke finder hensigtsmæssigt. Ifølge Finans udgør MobilePay-betalinger under én procent af betalingerne i Dagrofas butikker, hvorfor det er en stor investering for at imødekomme et meget lille antal betalingsbrugere. Beslutningen om at fjerne MobilePay vil omfatte mere end 530 butikker, selvom der vil være mulighed for, at den enkelte butik kan vælge at beholde MobilePay som betalingsmulighed. Mens nogle supermarkedskæder trækker sig fra MobilePay, som Løvbjerg og Dagrofa, vælger andre som Rema 1000 at fortsætte med at tilbyde MobilePay som betalingsmulighed.

Hvor kommer Ka-ching POS ind i billedet?

Betalingsintegrationer spiller i dag en afgørende rolle i POS (Point of Sale) -systemer ved at muliggøre en problemfri og effektiv betalingsproces for både kunder og forhandlere. Når det kommer til kundeoplevelsen, er betalingsintegrationer afgørende, da de giver kunderne valgfrihed og bekvemmelighed ved at tilbyde forskellige betalingsmuligheder, herunder populære metoder som netop MobilePay. Det er lige præcis derfor, at MobilePay i sager som disse har utrolig meget magt, da de har skabt en  ydelse, som brugeren elsker. Det betyder, at butikkerne er nødt til at kunne imødekomme de kunder, der ønsker at betale med MobilePay. Dog gør de stigende priser på MobilePay, at butikkerne får sværere og sværere ved fortsat at kunne tilbyde tjenesten i deres butik.

Har du forholdt dig til, hvordan du fremover sikrer brugervenligheden i din butik?

Vælger du at hoppe med på bølgen og droppe MobilePay i din butik, så kan det være en fordel allerede nu at begynde at tænke over nogle andre tiltag, der kan erstatte og styrke brugervenligheden for dine butiksbesøgende. Vælger du et digitalt POS system som for eksempel Ka-ching, så er du allerede et stort skridt på vejen. Alt i Ka-chings kassesystem er nemlig lavet med den butiksbesøgende i fokus, når du blandt andet får funktioner som:

Mobilitet:

Er butikken i en travl periode, og er der hver dag kilometer lange køer i din butik? Så kan du med Ka-ching tage kassesystemet med ud til kunderne, imens de vælger deres varer, og lade dem betale på gulvet. På den måde slipper kunden for at stå i kø.

Produktdata lige ved hånden:

Har kunden spørgsmål til produktet, eller spørger han/hun om en anden størrelse eller farve? Så ville din første indskydelse helt klart være at gå på lageret og tjekke eller spørge en kollega. Med Ka-ching har du al information om produktet lige ved hånden. Med en enkel scanning af produktet, slipper både kunden og du for at bruge en masse tid på informationer om lagerstatus, produkt osv. da det alt sammen står på din tablet, som du har ved din side, når du taler med kunden. 

Dette er blot to funktioner ud af mange, som kan være med til at styrke brugervenligheden i din butik, hvis du en dag ikke kan tilbyde MobilePay længere. Begynder du at tænke på andre aspekter med brugeren i fokus, så er det klart, at betalingsmåden bliver mindre vigtig, da kunden føler sig taget godt om på en masse andre måder.

Kilder: 

Berlingske: Over 500 butikker dropper MobilePay efter ændringer (berlingske.dk)

Avisendanmark: For dyrt! Thomas og Cathrine føler sig fanget af nye Mobilepay-priser: - Det er uforskammet | avisendanmark.dk

Tjekliste til Black Friday 2024: Er din butik klar?

Vi er i November måned og det betyder, at Black Friday og julesalget er lige om hjørnet. For detailhandlen er det nu, der skal planlægges, så du er bedst muligt forberedt i en tid, der kan være hård at komme igennem.

Er din butik klar?

Vi har lavet en praktisk tjekliste med 8 vigtige forberedelser, der kan hjælpe dig og dit personale med at skabe en problemfri oplevelse for kunderne og i sidste ende optimere salget.

Vidste du, at du kan prøve Ka-ching POS helt gratis?

Detailhandel bliver stadig mere og mere digital, og derfor er det vigtigt at vælge det rette Point of Sale (POS) system, der kan håndtere både online og fysiske salg. Hos Ka-ching har vi udviklet et avanceret POS-system, der ikke blot er robust og alsidigt, men også tilgængeligt i en gratis version, så du kan teste det, før du forpligter dig. Vores gratis version af Ka-ching POS kan downloades fra App Store, og giver dig mulighed for at udforske vores system i et testmiljø for at se, om det opfylder dine forretningsbehov.

Ka-ching - det måske bedste alternativ til Shopify POS

I en tid hvor detailhandel konstant udvikler sig, er der en stigende tendens blandt forbrugere og virksomheder til at prioritere brugervenlighed og omnichannel-oplevelser. Forbrugerne forventer nu en problemfri og ensartet oplevelse på tværs af alle kanaler, hvad enten de handler online eller i fysiske butikker. Detailhandlere søger derfor POS-systemer, der ikke kun er intuitive og lette at bruge, men også kan integrere forskellige salgskanaler effektivt. Dette skift har gjort det nødvendigt for detailhandlere at vælge POS-løsninger, der kan levere på disse krav, såsom Shopify POS og Ka-ching POS.


Vis mere