Amazon kommer. Hvad kan du gøre ved det?

Den store online markedsplads Amazon er, med sin entre på det svenske marked, godt på vej ind i Norden. Vælger Amazon at gå direkte ind på det danske marked, skal butikkerne gøre klar til at leve op til helt nye standarder om fri fragt og samme-dag-levering. Så hvad skal de danske butikker gøre for at kunne konkurrere med en online mastodont som Amazon? De skal selvfølgelig udnytte deres offline placering som fysisk butik.

Amazon kommer. Hvad kan du gøre ved det?

Lad os først slå fast: Det er ikke bekræftet at Amazon åbner på det danske marked. Men kigger man på deres valg af lande i Europa står det klart, at Danmark ville være et attraktivt valg. Danskerne er vant til at handle online, og vi har en stærk infrastruktur som er et godt grundlag for Amazons ønske om hurtigt levering. Desuden er danskerne allerede vant til at handle hos Amazon som i dag har en markedsandel på cirka 2% uden egentlig at være til stede. Til sammenligning har Coop.dk samme andel. Kilde: FDIH

En synlig lagerstatus giver kunderne grund til et besøg

Lad os slå det helt fast: Selvom digitale muligheder sætter pres på de fysiske butikker, så vil kunderne stadig gerne handle der. En af de største årsager til det, er muligheden for at få sit behov opfyldt med det samme. I den sidste ende er der ikke mange af os der er gode til behovsudsættelse. Det sætter krav til hvordan en butik håndterer sit lager, og om lagerstatus er tilgængelig online. Der skal ikke mange forgæves in-store besøg til, før en kunde vælger at købe den ønskede varer et andet sted. Det betyder ikke kun et mistet salg, men kan også i den sidste ende betyde mistet loyalitet. Med lagerstatus som bliver opdateret i real-tid både online og in-store, slipper man for skuffede kunder i butikken og kan i stedet få et salg.

I det hele taget kan man ikke længere tale om, at en fysisk butik er ‘offline’. Stort set alle fysiske butikker er tilstede på nettet gennem sociale medier, et website eller en webshop. Der bliver annonceret på diverse online platforme og generelt er de danske retailere foran på point i forhold til andre lande i norden. Men der er stadig områder der halter, viser det nye 2020 Omnichannel Index.

Klik & Hent styrker kundens loyalitet

Der skal arbejdes for vedligehold af eksisterende kunder og der skal mere fokus på kundernes loyalitet. Når alle kæmper om deres opmærksomhed, er der næsten kun plads til de helt store spillere, fordi det er en kamp som koster mange penge. Flere tiltag der kræser om kunderne, er derfor vejen frem for at styrke deres loyalitet, og udsigten til at spare fragtomkostninger er en central men lille ting, der får kunderne ind i butikken. Med en Klik & Hent funktion på butikkens webshop, får kunden en årsag til at besøge den fysiske butik, og det er her kundernes forventning til butikken skal indfries. En in-store oplevelse kan noget som den virtuelle virkelighed og live-streaming ikke kan hamle op med. Nemlig følelsen af at være i et rum, den fysiske setting og at blive inviteret ind i det. At blive mødt af en ekspedient, som allerede står klar med den ordre man har lagt giver en følelse af at være et kendt ansigt, og det er med til at videreudvikle kundens loyalitet. Desuden ligger der en oplagt mulighed for at lave både opsalg og mersalg nu kunden allerede har vist interesse for både brand og produkter.

Udnyt din eksisterende infrastruktur

I virkeligheden har de fleste butikker allerede basen der skal til for at optimere og styrke kundernes loyalitet. Ka-chings mobile Point of Sale binder den fysiske butik og webshoppen sammen og giver kunderne en oplevelse af at handle i den samme butik både online og in-store. For at kunne konkurrere med Amazon er det nødvendigt at styrke den fysiske butik med omnichannel, og det er det Ka-ching Point of Sale kan. Vi giver meget gerne en demo og en snak om behov og løsninger hertil.

Kontakt os
Thomas Damgren
+45 71 995 985
thomas@ka-ching.dk

Sådan skaber du et brand, ingen kan modstå

21 april 2021

Forbrugernes måde at shoppe på skal forstås som en refleksion af samfundet. For at forstå de tendenser, der dominerer retail-branchen, må man først forstå de sociale, politiske og økonomiske trends. Forbrugernes behov, i den vestlige verden, er ikke kun fysiske men også etiske, selvrealiserende, bæredygtige og politiske. Det handler derfor om at skabe et brand, som forbrugerne vil adaptere til deres individuelle livsstil.

Fremtidens retail er levende data

14 april 2021

Forestil dig at du går ind i en butik, hvor du får en push-notifikation i form af en velkomstbesked. I den vil du blive præsenteret af tilbud og anbefalinger baseret på tidligere køb, eller personer du følger på de sociale medier. Inde i butikken står en ekspedient klar til at hjælpe dig videre baseret på de data butikken har om dig. Det scenarie er ikke fremtiden, men den perfekte blanding af data og kunstig intelligens, som kunderne kommer til at nyde godt af – hvis redskaberne er til rådighed.

Post-corona shopping – kunderne har fået nye vaner

31 marts 2021

I godt en måned har store dele af den danske detailhandel haft åbent, og med regerings nye genåbningsplan kan storcentre og større butikker nu endelig også se målstregen. Dog er det de færreste butikker, som kører business as usual, og meget har ændret sig på et år. Her kigger vi på, hvilke nye tiltag vi er blevet mødt af, og hvilke kunderne fortsat vil bruge.


Vis mere