De 3 største tendenser for retail i 2021

De 3 største tendenser for retail i 2021

Er der noget vi har lært i 2020, så er det, at det kan være svært at spå om fremtiden, når ingen ved, at der er en pandemi på vej. Vores forbrugsvaner har taget et kvantespring mod onlinehandel, og der er en blæsende udvikling igang for at imødekomme forbrugernes nye behov. Herunder giver vi dig den første af tre af de største tendenser, som detailhandlen skal gøre sig klar til i 2021.

De 3 største tendenser for retail i 2021

I løbet af foråret blev der sat en booster under detailhandlens online strategier. Omnichannel implementeringer, som var sat to-tre år ude i fremtiden, blev med lynets hast sat i søen på ingen tid hos flere af de største danske brands. Derfor er det ikke nogen overraskelse, hvordan forbrugerne opfører sig i dag. Man havde bare ikke forestillet sig, at det ville ske så hurtigt. Covid-19 har desværre også betydet, at de fysiske butikker har haft det hårdt, og flere kendte navne er forsvundet fra butikscentrene og gadebilledet. Heldigvis understøtter de nye tendenser de fysiske butikker lige så vel som de online.

Gentag efter os: “Om-ni-chan-nel”

Hvad nu hvis vi fortalte, at der ikke længere findes online eller offline? Der findes kun omnichannel. Grænserne mellem fysisk butik og webshop bliver mere og mere udvidskede, og kunderne er for længst holdt op med at skelne, om de er på et brands online platform eller står fysisk i butikken.

I løbet af de seneste år, er flere og flere fysiske butikker rykket online med webshops og en større tilstedeværelse på de sociale medier, men nu ser vi et ryk den anden vej. Blandt andet har Amazon i USA valgt at åbne ekspedientløse butikker for at tilbyde en in-store shoppingoplevelse. Vi vil se online butikker blive mere synlige i gadebilledet med butikker eller pop-up shops, hvilket også gør det lettere for de mindre brands at blive mere synlige.

Fleksibelt kassessystem

Det mest fleksible kassesystem

Ka-ching POS er perfekt til pop-up shops, fordi opsætningen er så enkel som den er. I realiteten har man kun brug for en iPhone for at komme igang - din eksisterende infrastruktur er let at forbinde med Ka-chings API. Sat sammen med mobile og trådløse betalingsløsninger gør Ka-ching POS til det mindste og alligevel mest fleksible kassesystem du har oplevet. 

 

At selv små brands kommer tættere på og bliver mere nærværende, taler direkte ind i direct-to-consumer tendensen, som Anna Katrine Matthiesen fra Vertica nævner, som en af de helt store trends for det næste årti. Som account manager sidder hun blandt andet med kundeansvar og forretningsudvikling, og kigger derfor på, hvad der er på vej for dansk retail.

I forbindelse med vores TrendyTwenties rundspørge blandt nogle af detailhandlens klogeste hoveder, fortæller hun, at måden brands kommunikerer med deres forbrugere på, er noget detailhandlen vil tage til sig. Hun nævner blandt andet storytelling som noget, der vil blive mere udbredt i den måde butikker bruger data til at komme i kontakt med deres kunder på, og så at butikkerne bliver mindre udstilling og mere oplevelse:

“Der er rigtig meget fokus på livsstil fremfor produkt inden for direct-to-consumer, og det, tror jeg, bliver rigtig stort”.

Skønhedsbrandet Rudolp Care har ingen flagship store, men gør i stedet brug af pop-up shops rundt omkring i Danmark. Her kan man komme ind og få behandlinger med produkterne, blive rådgivet af sin helt egen brandambassadør samt købe kosmetikpunge og tilbehør som kun er produceret til lejligheden. Det er direct-to-consumer, storytelling og oplevelse smeltet sammen på bedste vis.

Den næste store tendens i 2021, kan du læse om i næste del af vores føljeton. Vi kan allerede nu løfte sløret for at det handler om kundeoplevelsen.

Vil du opleve hvordan Ka-ching POS kan hjælpe din virksomhed med at få en tættere kontakt til dine kunder, så kontakt os for en uforpligtende demo.

Kilde: Forbes

2021 er her om lidt - er du klar til den tredje og vigtigste tendens i retail?

26 november 2020

Du kan måske godt regne den tredje store retail tendens for 2021 ud, for den har egentlig været i fokus længe. Men den nye virkelighed har sat fart under udviklingen, og detailhandlen må følge med, hvis kunderne skal føle sig set. Den personlige shoppingoplevelse er den sidste - og måske vigtigste - tendens du skal hoppe med på.

Den næste store tendens for retail i 2021...

24 november 2020

I den første del af vores kig i krystalkuglen omkring de største tendenser i 2021, kiggede vi på de opløste grænser mellem online handel og de fysiske butikker. Nu kigger vi på flere udviskede grænser, nemlig dem mellem det der opleves som virkeligt, og det der rent faktisk er virkeligt.

Tre ting, du ikke må byde dine kunder til Black Friday

10 november 2020

Black Friday og Cyber Monday er lige om hjørnet. November og december er de travleste måneder på året, og i år er det ekstra svært, da alt skal foregå med 1-2 meters afstand. Derfor er det vigtigt, at du har gjort dig en række forberedelser, så kunderne føler sig trygge, når de handler. 


Vis mere