Detailhandel i 2024

Hvilken indflydelse har Covid 19 haft på danske butikker, og hvordan ser det ud i 2024?

Nævner man i 2024 ordet 'Corona', så er det for de fleste mennesker ikke længere den ellers så kendte mexicanske øl, man kommer til at tænke på. Nej, man tænker selvfølgelig på pandemien i 2020 og de efterfølgende år, hvor hverdagen blev vendt på hovedet og vores vaner ændrede sig markant. Det påvirkede især   detailhandlen markant. Dengang, under de første nedlukninger oplevede danske butikker en strøm af udfordringer. Fysiske butikker stod tomme og mange måtte hurtigt tilpasse sig den nye virkelighed og tænke i nye og innovative baner for at overleve. Her valgte mange at investere i deres online tilstedeværelse for at overleve.

Hvilken indflydelse har Covid 19 haft på danske butikker, og hvordan ser det ud i 2024?

I 2020 blev butikker tvunget til at reagere hurtigt. De der ikke allerede havde en online tilstedeværelse, var nødt til at etablere én for at forblive relevante og nå ud til kunder, der pludselig var tvunget til at handle hjemmefra. Derfor var man nødt til at tænke kreativt. For nogen blev Click & Collect og live videoshopping nøgleordene for at opretholde salget og kundeengagementet.

Pandemien ændrede vores handlemønstre - også i 2024

Selvom pandemien ikke længere er synlig og ikke længere får fokus i 2024, så er Covid 19’s påvirkning stadig at se i detailhandlen. Mange forbrugere foretrækker fortsat at handle online, hvilket har ændret dynamikken mellem fysiske butikker webshops. Siden Covid 19 har butikkerne oplevet et skift, og har nu vænnet sig til at webshop og fysisk butik nu er en mere sammenhængende enhed. Derfor er det nu vigtigere end nogensinde før at have en klar struktur i den måde, du tilbyder dine produkter på, og måden din butik og webshop er synkroniseret på.

I 2024 er vi længe forbi spørgsmålet om, hvorvidt online tilstedeværelse er nødvendigt. Nu er online tilstedeværelse en nødvendighed og nu handler det mere om, hvordan du kan integrere din webshop og online kanaler bedst muligt i din forretningsmodel. Omnichannel-strategier, der kombinerer både online og fysiske salgskanaler, er blevet afgørende for overlevelse og succes. Kundernes forventninger har ændret sig, og ting der førhen blev set som god service, er nu blevet almindelig kundeservice. De ønsker hurtige og nemme shoppingoplevelser, hvor de selv kan vælge mellem at handle online, hente varer i butikken eller få dem leveret hjem.

Ka-ching’s digitale kasseapparat, har været et vigtigt værktøj for mange danske butikker i denne transformationsproces, da det er med til at give fokus på brugervenlighed og god service. Ved at tilbyde en integreret platform, der nemt kan håndtere både webshop og in-store salg, har Ka-ching hjulpet butikker med at skabe en problemfri omnichannel-oplevelse for deres kunder. Derudover hjælper Ka-chings Machine Learning dine butiksekspedienter med funktioner som du ikke får med mange andre værktøjer.

Læs om alle Ka-chings smarte funktioner her

I 2024 er det ikke længere nok for dig bare at eksistere og håbe på at kunderne vælger dig. Det er blevet en nødvendighed at differentiere sig ved at tilbyde unikke og personlige oplevelser både online og offline. Ved at fortsætte med tilpasningen til de skiftende kundebehov og ved at investere i innovative løsninger som Ka-ching, er det fortsat muligt at trives og lykkes i en ny æra af detailhandel, der er blevet formet af pandemiens udfordringer.

FAQ

 1. Hvordan kan Ka-ching hjælpe dig med at tilpasse dig de ændrede kundebehov som følge af Covid 19?
- Ka-ching tilbyder en integreret platform, der nemt kan håndtere både online og in-store salg. Dette giver dig mulighed for at skabe en problemfri omnichannel-oplevelse for dine kunder, hvor webshop og butiklager er synkroniseret.

2. Hvad er fordelene ved at implementere en omnichannel-strategi?
- En omnichannel-strategi giver dig mulighed for at imødekomme dine kunders ændrede forventninger og præferencer ved at tilbyde en god shoppingoplevelse på tværs af dine forskellige salgskanaler. Dette kan resultere i øget kundetilfredshed, større loyalitet og øget omsætning.

3. Hvordan kan du differentiere dig og skabe unikke oplevelser for dine kunder i en tid præget af øget digitalisering?
- Du kan differentiere dig ved at fokusere på at skabe unikke og personlige oplevelser både online og offline. Det kunne for eksempel være en mere personaliseret kundeservice gennem et system der altid hjælper dig, eller gode tilbud til spændende events og aktiviteter i butikken. Ved at investere i innovative digitale løsninger kan du styrke din konkurrenceevne og fortsætte med at tiltrække og fastholde kunder i et mere digitaliseret format.

Få mere at vide

Hvis du vil vide mere om Ka-ching, og hvordan vi kan hjælpe i din butik, kan du skrive eller ringe til Thomas og få en uforpligtende snak.

Kontakt os
Thomas Damgren
Book demo

Tjekliste til Black Friday 2024: Er din butik klar?

Vi er i November måned og det betyder, at Black Friday og julesalget er lige om hjørnet. For detailhandlen er det nu, der skal planlægges, så du er bedst muligt forberedt i en tid, der kan være hård at komme igennem.

Er din butik klar?

Vi har lavet en praktisk tjekliste med 8 vigtige forberedelser, der kan hjælpe dig og dit personale med at skabe en problemfri oplevelse for kunderne og i sidste ende optimere salget.

Vidste du, at du kan prøve Ka-ching POS helt gratis?

Detailhandel bliver stadig mere og mere digital, og derfor er det vigtigt at vælge det rette Point of Sale (POS) system, der kan håndtere både online og fysiske salg. Hos Ka-ching har vi udviklet et avanceret POS-system, der ikke blot er robust og alsidigt, men også tilgængeligt i en gratis version, så du kan teste det, før du forpligter dig. Vores gratis version af Ka-ching POS kan downloades fra App Store, og giver dig mulighed for at udforske vores system i et testmiljø for at se, om det opfylder dine forretningsbehov.

Ka-ching - det måske bedste alternativ til Shopify POS

I en tid hvor detailhandel konstant udvikler sig, er der en stigende tendens blandt forbrugere og virksomheder til at prioritere brugervenlighed og omnichannel-oplevelser. Forbrugerne forventer nu en problemfri og ensartet oplevelse på tværs af alle kanaler, hvad enten de handler online eller i fysiske butikker. Detailhandlere søger derfor POS-systemer, der ikke kun er intuitive og lette at bruge, men også kan integrere forskellige salgskanaler effektivt. Dette skift har gjort det nødvendigt for detailhandlere at vælge POS-løsninger, der kan levere på disse krav, såsom Shopify POS og Ka-ching POS.


Vis mere