Detailhandlen er ikke død – den er social

Hvis vi ellers kan komme os over det piskesmæld COVID-19 har givet retail i form af online udvikling, så kunne vi kigge hen mod slutningen af 2020. Her vurderes det nemlig at kunderne kommer til at prioritere oplevelser over pris og produkt når de handler (Kilde: Walker).

Detailhandlen er ikke død – den er social

Experience over buying er ikke et nyt koncept, men det kommer til at få en helt ny og afgørende betydning for mange retailere. Tanken om, at en butik er et statisk udstillingsvindue af varer, vil betyde at kunderne i den sidste ende bliver væk. Den måde produkterne præsenteres på, og det miljø de befinder sig i, skal gentænkes.

Kunderne vil have oplevelser når de shopper. De vil træde ind i et univers, hvor man kan hygge sig alene eller med sine venner og have gode selfie-øjeblikke. Der hvor ekspedienterne bliver værter og værtinder og man føler sig inspireret.

Burberry er frontrunners på social retail

Byen Shenzhen er et teknologisk kernepunkt i Kina. Her har Burberry åbnet deres første social retail butik. Den er formet omkring flere forskellige områder som kunderne kan gå på opdagelse i. Hvert område har sit eget koncept og tilbyder en unik interaktiv oplevelse. “Burberrys social retail butik i Shenzhen er et sted fyldt med oplevelser der forbinder og belønner kunder efterhånden som de går på opdagelse online og i butikken. Den markerer et skifte i hvordan vi interagerer med vores kunder”, siger Marco Gobbetti, CEO hos Burberry.

QR kode giver tøjet flere dimensioner

Flerdimensionelle varer

Med QR koder på hvert enkelt prisskilt, kan kunder låse op for mere info om hvert enkelt stykke tøj og gå på opdagelse i historien om kollektionen. Prøverum kan bookes på forhånd og der er tre forskellige universer at vælge imellem, hvert med sin egen tematiserede playliste, som man kan vælge fra mens man prøver.

Skræddersyet interaktivt program

Gennem en skræddersyet app til WeChat, kan kunderne opleve butikken – om de er i den eller ej. Herfra kan de tilgå de mange features og muligheder som butikken tilbyder. Programmet fungerer også som platform for booking af aftaler i butikken, reservering af bord i cafeen eller booking af billetter til events.

wechat program til Burberry Shenzhen

Gennem app'en kan kunder optjene point og skræddersyede oplevelser. Hver kunde får sit eget lille dyr som udvikler sig efterhånden som kunderne engagerer sig i butikken og socialt. Det er et smart lille element af gamification som kan låse op for alt fra eksklusive retter i cafeen til nyt indhold i programmet.

Burberry i Shenzen er et afsindigt godt eksempel på fremtidens retail, og det er muligt for selv de mindre virksomheder at lade sig inspirere til at interagere med sine kunder på en anden måde. Kundeklubber er noget som har en stor betydning for kunderne i forhold til om de føler sig som medlem af et brand eller ej. Det er også her man kan sende særlige tilbud om oplevelser ud, fortælle om pop-up shops og bare i det hele taget styrke relationen til dem (Kilde: Burberry).

 

Matas fører an i social shopping i Danmark

Danske retailere er godt på vej ind i social shopping. Som eksempel kan nævnes Matas, der vandt to priser ved Detailforum Awards: En for Årets Omnichannel samt den prestigefyldte Detailforum Pris, blandt andet for deres digitale transformation og innovative kundeløsninger. Lige præcis på det område var Matas hurtige da butikkerne i Danmark lukkede ned. I løbet af tre uger blev de klar til at tilbyde den samme vejledning på webshoppen som i de fysiske butikker. Det betyder at det nu er muligt at få online en-til-en vejledning med en ekspedient via en chatfunktion, og der bliver arrangeret live-shopping fra en fysisk butik, hvor kunderne kan sidde hjemme og ligge de viste produkter direkte i kurven.

Stigning i jobskifte

Omni-materialister står klar til den digitale kunderejse

For at lave en bedre forbindelser mellem den fysiske butik og deres webshop, har Matas også ansat det de kalder omni-materialister. De skal fremover fortsætte den personlige online vejledning og generelt styrke deres omnichannel ved at lave indhold til de kunder der besøger dem online.

De tiltag retailere skal prioritere nu, bør være fokuseret på at skabe oplevelser for deres kunder, og udviske grænserne mellem online og in-store. Disse tiltag går hånd i hånd med en stærk online tilstedeværelse og et system der ikke skelner mellem butik og webshop. Ka-ching POS har alt det der skal til for at understøtte din omnichannelstrategi i ét værktøj.  

FAQ

1. Hvad er social retail, og hvorfor er det vigtigt for detailhandlen?

- Social retail refererer til detailhandlens evne til at skabe oplevelser for kunderne og udnytte sociale interaktioner i butiksoplevelsen. Det er vigtigt, fordi det giver kunderne en mere engagerende og mindeværdig shoppingoplevelse, hvilket kan føre til øget kundeloyalitet og tilfredshed.

2. Hvordan kan detailhandlere implementere social retail i deres forretningsmodel?

- Detailhandlere kan implementere social retail ved at skabe unikke butiksoplevelser, der fokuserer på interaktivitet, engagement og deling. Dette kan omfatte brug af teknologi som QR-koder, skræddersyede apps og gamification for at tiltrække og engagere kunderne på nye måder.

3. Hvilke danske virksomheder har succes med social shopping, og hvordan har de opnået det?

- Et eksempel på en dansk virksomhed, der har succes med social shopping, er Matas. De har vundet priser for deres innovative kundeløsninger og digitale transformation, herunder en-til-en online vejledning og live-shopping fra fysiske butikker. Ved at investere i omnichannelstrategier og ansætte omni-materialister har de formået at udnytte fordelene ved social retail og styrke deres online tilstedeværelse.

Tjekliste til Black Friday 2024: Er din butik klar?

Vi er i November måned og det betyder, at Black Friday og julesalget er lige om hjørnet. For detailhandlen er det nu, der skal planlægges, så du er bedst muligt forberedt i en tid, der kan være hård at komme igennem.

Er din butik klar?

Vi har lavet en praktisk tjekliste med 8 vigtige forberedelser, der kan hjælpe dig og dit personale med at skabe en problemfri oplevelse for kunderne og i sidste ende optimere salget.

Vidste du, at du kan prøve Ka-ching POS helt gratis?

Detailhandel bliver stadig mere og mere digital, og derfor er det vigtigt at vælge det rette Point of Sale (POS) system, der kan håndtere både online og fysiske salg. Hos Ka-ching har vi udviklet et avanceret POS-system, der ikke blot er robust og alsidigt, men også tilgængeligt i en gratis version, så du kan teste det, før du forpligter dig. Vores gratis version af Ka-ching POS kan downloades fra App Store, og giver dig mulighed for at udforske vores system i et testmiljø for at se, om det opfylder dine forretningsbehov.

Ka-ching - det måske bedste alternativ til Shopify POS

I en tid hvor detailhandel konstant udvikler sig, er der en stigende tendens blandt forbrugere og virksomheder til at prioritere brugervenlighed og omnichannel-oplevelser. Forbrugerne forventer nu en problemfri og ensartet oplevelse på tværs af alle kanaler, hvad enten de handler online eller i fysiske butikker. Detailhandlere søger derfor POS-systemer, der ikke kun er intuitive og lette at bruge, men også kan integrere forskellige salgskanaler effektivt. Dette skift har gjort det nødvendigt for detailhandlere at vælge POS-løsninger, der kan levere på disse krav, såsom Shopify POS og Ka-ching POS.


Vis mere