Danskerne er vilde med e-handel, og gav onlinebutikkerne en rekord travl uge. Salgstallene var rødglødende under Black Week, og som Niels Ralund, direktøren for E-handel i Dansk Erhverv pointerede, så var det en "perfekt e-handelsstorm", der først stoppede søndag aften. Tal fra Danmarks Statistik viste, at andelen af ‘online handlende’ danskere steg med 5 procentpoint sammenlignet med 2019.
”E-handlens udvikling under coronakrisen er eksploderet, og det gælder både for virksomheder og forbrugere. Butikkerne har trykket speederen i bund og mange projekter, der ellers lå et par år ude i fremtiden, er blevet lanceret, fordi kundernes efterspørgsel er vokset markant,” forklarer Ralund.
Black Friday blev den mindst succesfulde dag under Black Week sammenlignet med 2019.
En klar tendens fremgår også i tallene fra Nets, der lavede en sammenligning af antallet af transaktioner fra Black Week 2019 til Black Week 2020 for de 100 største onlinebutikker i Danmark.
Fra 2019-2020 udviklede antallet af transaktioner for de 100 største webshops sig således:
- Mandag +61%
- Tirsdag: +49%
- Onsdag: +27%
- Torsdag: +26%
- Fredag: -14% *Black Friday
- Lørdag: +67%
- Søndag: +53%
"Forbrugerne er tydeligvis vilde med Black Week, og konceptet ser ud til at være kommet for at blive. At satse på hele novemberugen i stedet for den enkelte "Black Friday" er unægteligt mere lønsomt for butikkerne, og bør være en del af inkorporeret del af virksomhedernes strategi næste år" - udtaler Martin Sandvad, der er CEO for Ka-ching
Alene hos MobilePay røg der 1,2 milliarder kr igennem systemet i transaktioner
Under Black Week ugen nåede MobilePay op på over 1,2 milliarder kroner, fordelt på to millioner transaktioner. På billedet ses MobilePays omsætning i mio. kr. pr. time fra mandag den 23. november til midnat søndag d.29 november.

Kilde: https://mobilepay.dk/nyheder/2020/11/30/blackfriday
Som direktøren for MobilePay, Claus Bunkenborg udtalte, så er vi heller ikke i tvivl om, at “...den gode og hurtige brugeroplevelse er nøglen til succesen.”.
Forbrugere har tilsyneladende regnet konceptet ud - for hvad er bedre end én enkelt dag med tilbud? Det må unægteligt være en hel uge!
Det bliver spændende at følge med i udviklingen for juleudsalget 2020.
Hos Ka-ching følger vi nøje med i udviklingen, og sørger hele tiden for at tilpasse vores digitale salgsværktøj til det aktuelle landskab.
Ønsker I at stå stærkere i 2021, så står vi klar til at vejlede jer.