E-commerce

E-handel blev (igen i år) det nye sort

MobilePay havde transaktioner for omkring 1,2 milliarder kroner i løbet af Black Week. Andelen af online handlende danskere steg med 5% sammenlignet med sidste år. Black Friday blev en mindre succes sammenlignet med 2019, men samlet set slog Black Week alle rekorder.

E-handel blev (igen i år) det nye sort

Danskerne er vilde med e-handel, og gav onlinebutikkerne en rekord travl uge. Salgstallene var rødglødende under Black Week, og som Niels Ralund, direktøren for E-handel i Dansk Erhverv pointerede, så var det en "perfekt e-handelsstorm", der først stoppede søndag aften. Tal fra Danmarks Statistik viste, at andelen af ‘online handlende’ danskere steg med 5 procentpoint sammenlignet med 2019.

”E-handlens udvikling under coronakrisen er eksploderet, og det gælder både for virksomheder og forbrugere. Butikkerne har trykket speederen i bund og mange projekter, der ellers lå et par år ude i fremtiden, er blevet lanceret, fordi kundernes efterspørgsel er vokset markant,” forklarer Ralund.

Black Friday blev den mindst succesfulde dag under Black Week sammenlignet med 2019.

En klar tendens fremgår også i tallene fra Nets, der lavede en sammenligning af antallet af transaktioner fra Black Week 2019 til Black Week 2020 for de 100 største onlinebutikker i Danmark.

Fra 2019-2020 udviklede antallet af transaktioner for de 100 største webshops sig således:

  • Mandag +61%
  • Tirsdag: +49%
  • Onsdag: +27%
  • Torsdag: +26%
  • Fredag: -14% *Black Friday
  • Lørdag: +67%
  • Søndag: +53%
"Forbrugerne er tydeligvis vilde med Black Week, og konceptet ser ud til at være kommet for at blive. At satse på hele novemberugen i stedet for den enkelte "Black Friday" er unægteligt mere lønsomt for butikkerne, og bør være en del af inkorporeret del af virksomhedernes strategi næste år" - udtaler Martin Sandvad, der er CEO for Ka-ching

Alene hos MobilePay røg der 1,2 milliarder kr igennem systemet i transaktioner

Under Black Week ugen nåede MobilePay op på over 1,2 milliarder kroner, fordelt på to millioner transaktioner. På billedet ses MobilePays omsætning i mio. kr. pr. time fra mandag den 23. november til midnat søndag d.29 november.

Kilde: https://mobilepay.dk/nyheder/2020/11/30/blackfriday


Som direktøren for MobilePay, Claus Bunkenborg udtalte, så er vi heller ikke i tvivl om, at “...den gode og hurtige brugeroplevelse er nøglen til succesen.”.

Forbrugere har tilsyneladende regnet konceptet ud - for hvad er bedre end én enkelt dag med tilbud? Det må unægteligt være en hel uge!

Det bliver spændende at følge med i udviklingen for juleudsalget 2020.

Hos Ka-ching følger vi nøje med i udviklingen, og sørger hele tiden for at tilpasse vores digitale salgsværktøj til det aktuelle landskab.

Ønsker I at stå stærkere i 2021, så står vi klar til at vejlede jer.

Sådan skaber du et brand, ingen kan modstå

21 april 2021

Forbrugernes måde at shoppe på skal forstås som en refleksion af samfundet. For at forstå de tendenser, der dominerer retail-branchen, må man først forstå de sociale, politiske og økonomiske trends. Forbrugernes behov, i den vestlige verden, er ikke kun fysiske men også etiske, selvrealiserende, bæredygtige og politiske. Det handler derfor om at skabe et brand, som forbrugerne vil adaptere til deres individuelle livsstil.

Fremtidens retail er levende data

14 april 2021

Forestil dig at du går ind i en butik, hvor du får en push-notifikation i form af en velkomstbesked. I den vil du blive præsenteret af tilbud og anbefalinger baseret på tidligere køb, eller personer du følger på de sociale medier. Inde i butikken står en ekspedient klar til at hjælpe dig videre baseret på de data butikken har om dig. Det scenarie er ikke fremtiden, men den perfekte blanding af data og kunstig intelligens, som kunderne kommer til at nyde godt af – hvis redskaberne er til rådighed.

Post-corona shopping – kunderne har fået nye vaner

31 marts 2021

I godt en måned har store dele af den danske detailhandel haft åbent, og med regerings nye genåbningsplan kan storcentre og større butikker nu endelig også se målstregen. Dog er det de færreste butikker, som kører business as usual, og meget har ændret sig på et år. Her kigger vi på, hvilke nye tiltag vi er blevet mødt af, og hvilke kunderne fortsat vil bruge.


Vis mere