Interview med Anders Wedendahl

Spænder dit systemlandskab ben for dine visioner?

IT systemer skulle gerne kunne understøtte visionen for dit brand og ikke begrænse det. Pace Layered Architecture er brobygning mellem der, hvor du gerne vil have dit brand hen, og det system som skal håndtere opgaven. 

Vi har spurgt vores egen product manager Anders Wedendahl, om hvorfor Pace-Layered Architecture er så vigtig for virksomheder i retail. Hvad kan man kan gøre for at sikre innovation i virksomheden, blive hurtigere til at imødekomme kundernes behov og dermed sikre sig konkurrencemæssige fordele?

Anders Wedendahl

Ideen om Pace Layered Architecture opstod for mere end 10 år siden som et forsøg på at bygge bro mellem visionære CEOs og deres tryghedssøgende IT-afdelinger. Når man gerne vil have at ens systemer i virksomheden bare fungerer og kører uden problemer, kan det være angstprovokerende med en CEO, som blæser ind ad døren med de nyeste tendenser som skal implementeres hurtigt. Hvis ikke systemerne er indrettede til det, kan det være en meget langsommelig proces, som i den sidste ende er outdated før den overhovedet kommer ud at leve.

Pace Layered Architecture modellen består af tre lag:

Pace Layered Architecture

Ka-ching POS placerer sig i Systems of Innovation, da det er en app, men henter al data fra butikkernes Systems of Differentiation. 

“Systems of Innovations er hvad kunderne forventer af brands. Hvis ikke de kan betale med MobilePay eller ApplePay er de hurtige til at kategorisere et brand som outdated. De går ind i en butik, og kan ikke forstå hvorfor de ikke kan købe et bestemt produkt, når de lige har set det online på brandets website. Virksomhederne er nødt til at kunne reagere hurtigt for at følge med kundernes behov - ellers bruger de deres penge et andet sted”, siger Anders Wedendahl. 

Han forklarer, at mange virksomheder er låst i en komplet suite-løsning, hvor ét firma står for alle tre lag. “Det er let for virksomheden at overskue, men når de efterspørger nye features, kan det tage rigtig lang tid og ende med at blive rigtig dyrt for virksomheden at få udviklet”, uddyber han. 

Hvis man som brand kan se at ens systemer spænder ben for ens virksomhed, hvad kan man så gøre?

“Man skal bevæge sig mod en opbygning med microservices, så man kan vælge best of breed og få de systemer som passer bedst til det behov man har".

Målet er at være så agil som overhovedet muligt, fordi kundernes behov ofte ændrer sig hurtigere end virksomhedernes IT systemlandskab kan understøtte.

Anders Wedendahl forklarere videre: "IT afdelingen kan ganske enkelt ikke nå at følge med. Med en Pace-Layered Architecture, der beror på microservices, kan man lettere udforske ens muligheder, bygge en Proof-of-Concept (POC) på markedet fordi man er i stand til at rykke hurtigt, når kunderne viser behovet for det. Der er ingen tvivl om at Corona pandemien har skubbet og slået hårdt til både IT afdelingens og forretningens manglende evne til at omstille sig hurtigt til en ny virkelighed”. 

Innovation vs. mindset

Når man er nået dertil hvor man vil ændre sin opbygning, står man med en ny udfordring: Der er en ledelse som skal overbevises om at det er den rigtige løsning, og der er et ledelsesmindset som kan spænde ben for de muligheder som teknologien tilbyder. Lad os prøve at forklare det gennem en model som bruges til at illustrere hvad der driver innovation og hvor stor betydning den rigtige tilgang har.

IT innovation

Hvis vi tager ideen om endless aisle, så kan man følge innovationen gennem alle fire rum. 

1. Eksisterende teknologi og mindset, er der hvor ekspedienterne ikke kan se lageret i de andre butikker, og er nødt til at ringe rundt for at finde en vare, som en kunde er interesseret i. Besværligt for kunden og ekspedienten.
2. Eksisterende mindset, men implementerer ny teknologi. Eksemplet her er en butik, som i stedet bruger brandets webshop til at bestille en vare til kunden. Det kalder man for en radikal teknologisk innovation, men virkeligheden er at butikken mister sin eksistensberettigelse og fjerner behovet for en fysisk lokation.
3. Nyt mindset, men med den eksisterende teknologi, hvor ekspedienten i realiteten stadig er bundet til kassesystemet og telefonen. Brugervenligheden højnes måske, ved at man kan se lagerstatus for andre butikker, men man er stadig nødt til at ringe rundt. Systemet begynder at spænde ben for ens brand og kundeoplevelsen.
4. Nyt mindset og ny teknologi giver helt andre muligheder, og det er her ideen om endless aisle ligger. Her kan ekspedienten lægge en vare i kurven uanset om det er en lagervare fra et hovedlager eller fra en anden butik. Den revolutionerende innovation gør det muligt at blive ved med at innovere på servicen og tilføje nye features.

“Det kan være enormt svært, først at overbevise et fastlåst mindset om at der skal ske noget nyt, og bagefter endnu sværere at fortælle alle de mennesker som har arbejdet i det gamle system at det er slut. Men det er det, der kræves for at bygge en innovativ forretning og skabe fantastiske kundeoplevelser i de fysiske butikker”, afslutter Anders Wedendahl. 

Ka-ching POS vil altid være i stand til at følge med udviklingen fordi vi hurtigt kan adaptere teknologien til de behov vores kunder har. Book en gratis demo af Ka-ching hos Thomas, så fortæller vi dig hvor overraskende nemt det er at skifte til Ka-ching POS.

Ka-ching er eksklusiv sponsor ved Dansk Erhvervs omnichannel-konference

09 juni 2021

Dansk Erhverv afholder den 16. juni en virtuel konference, som i år vil dykke ned i, hvordan man skaber mersalg og kundeloyalitet. I et stærkt felt af oplægsholdere vil Ka-ching fortælle om kundernes forventning til omnichannel, og hvorfor pure players begynder at åbne fysiske butikker.

Ka-ching POS version 17 er landet

11 maj 2021

Bag ethvert system med brugerstyring sidder en IT-afdeling og hiver sig i håret over kompleksiteten. Det ny release 17 er dedikeret til enkel og nem administration af brugere. Værs’go’…


Vis mere