Bring butikken til kunden
Var der nogen af os, som ikke oplevede en kraftig stigning i mobilforbruget under den første nedlukning? Samtidig skete der også en kraftig stigning af online-handel, og derfor er det vigtigt for kunderne, at butikkerne bliver ved med at være tilgængelige online. Mange har fået øjnene op for de mindre retailere, og de lokale butikker er nået ud til kunder udenfor deres eget lokalsamfund. Den kundekreds skal opretholdes, for interessen er der stadig. Men når kunderne ikke nødvendigvis kan besøge butikken fysisk, må ekspedienterne have redskaber, som gør det nemt at besøge butikken alligevel.
Løsningen: Videoshopping gør, at kunderne beholder den personlige kontakt, selvom de er langt væk, eller af andre årsager ikke har mulighed for at besøge din butik fysisk. Med Ka-ching POS kan du hurtigt komme i gang med videoshopping i din butik. Se vores tre-trins guide her.
Fordi Ka-ching POS får relevante produktanbefalinger fra kunstig intelligens, er dine ekspedienter selvfølgelig klar med et mersalg, når kunden henter sin ordre. Under første nedlukning lavede ekspedienterne i Matas faktisk mersalg på hver tredje ordre, som blev afhentet i butikken.
“Skriv pb for afhentning af ordrer”
Det var pludselig slut med at slentre ned gennem gågaden eller rundt i storcenteret og ose. I stedet blev det til hurtige besøg for at hente ordrer i døren. Click & Collect har været en god løsning for rigtig mange kunder. Om det har været via sms, beskeder på instagram og facebook eller direkte på webshoppen, så har butikkerne stået på hovedet for at gøre det muligt for, at kunderne sikkert kunne afhente deres ordrer. Dejligt for dem, men det har betydet ekstra arbejde for de mange butikker, som ikke i forvejen har haft den digitale platform til dette. Siden efterspørgslen ikke bliver mindre, er der brug for en opdatering af manges systemer.
Løsningen: Med Click & Collect indbygget i dit kassesystem, er det nemt for kunden at lave en ordre, samtidig med at det bliver nemt for ekspedienterne at have den klar til afhentning. Ekspedienten vil på Ka-ching POS automatisk få en notifikation, når der er lavet en Click & Collect ordre på webshoppen. Lagerstatus opdateres automatisk og betalingen sker som med alle andre online handler.
Online salget steg med 25% over to uger i marts måned 2020. Samtidig tog transaktioner i fysiske butikker et dyk på 30%.
Butikken som markedsføringskanal
Selvom kunderne ikke har haft mulighed for at bruge butikken, så har de ansatte været i gang på de sociale medier for at vise varer frem og få kunderne i tale. Netop kommunikationen med kunderne er altafgørende for den loyalitet, der skal til for at have en sund forretning. At starte en samtale med kunden omkring andet end direkte salg lægger grunden for hele relationen. Det samme gør det at fortsætte samtalen, efter handlen er afsluttet.
Løsningen: Omnichannel og digital tilstedeværelse. Ka-ching POS gør det hele: Nem tilmelding til nyhedsbrev i butikken, at kunne sende et tilbud på mail til en kunde, synlig lagerstatus så dine kunder aldrig går forgæves, og personaliserede tilbud er med til at styrke dine kunders loyalitet.
Når du møder dine kunder igen, så spørg dem hvordan de har handlet under corona. Det vil give dig et indblik ind i de nye vaner, de har fået, og hvad de nu forventer af din butik.
FAQ
1. Hvordan kan retailere tilpasse sig kundernes nye shoppingvaner, der er blevet påvirket af COVID-19-pandemien?
- Retailere kan tilpasse sig kundernes nye shoppingvaner ved at implementere løsninger som videoshopping, Click & Collect og en omnichannel-tilgang. Disse metoder gør det muligt for kunderne at handle på en mere fleksibel måde og opretholde den personlige kontakt med butikken, selv når de ikke kan besøge den fysisk.
2. Hvilke konkrete løsninger og redskaber kan butikker implementere for at imødekomme kundernes behov?
- Konkrete løsninger, som butikker kan implementere, inkluderer videoshopping, hvor kunderne kan få personlig assistance og produktanbefalinger via videoopkald, samt Click & Collect, som gør det nemt for kunderne at bestille varer online og afhente dem i butikken. Desuden kan en omnichannel-tilgang og digital tilstedeværelse styrke kundeloyalitet ved at tilbyde nem tilmelding til nyhedsbreve, personaliserede tilbud og synlig lagerstatus.
3. Hvordan kan en omnichannel-tilgang og digital tilstedeværelse styrke kundeloyalitet og skabe en mere holistisk kundeoplevelse i en tid, hvor kundernes interaktion med butikkerne ændres?
- En omnichannel-tilgang og digital tilstedeværelse kan styrke kundeloyalitet ved at skabe en mere holistisk kundeoplevelse, hvor kunderne har adgang til en bred vifte af services og informationer på tværs af forskellige kanaler. Dette gør det muligt for butikkerne at kommunikere med kunderne på en mere personlig og relevant måde, hvilket kan øge engagementet og loyaliteten hos kunderne.
Og husk: Vi står altid klar med en gratis demo.