Martin Sandvad, CEO & Partner

Vejen til omnichannel er brolagt med?

Som softwarefirma er enhver release en kærkommen lejlighed til lige at stoppe op og mærke efter, om man er på rette vej med det, man ønsker at opnå. Man lærer undervejs og opdager ting, som man ikke har lagt mærke til før eller måske har taget for givet. Noget af det jeg har lært undervejs, er vigtigheden af synlighed – helt ned på den enkelte vare. 

Omnichannel er et komplekst fænomen og noget, som mange virksomheder har svært ved at tackle. Meget ofte drejer det sig om den “usynlige” komponent – nemlig den enkelte vare. I en stor organisation med flere lagrer og adskillige butikker bliver den enkelte vare ofte usynlig for organisationen og dermed uhåndgribelig. Man fokuserer ofte på vareflow og mængder, da kompleksiteten bliver for uoverskuelig på enkelt vareniveau. 

Men i mødet med kunden, og ønsket om en specifik vare, er det nødvendigt at få bragt fokus på den enkelte vare. Det er her, omnichannel for alvor står sin prøve – og hvor synligheden af den enkelte vare bliver det, der kan få det hele til at fungere.

I Ka-ching release 16 sætter vi fokus på den enkelte vare, så hver enkelt ekspedient har mulighed for – direkte i dialogen med kunden – at få et overblik over placeringen af den enkelte vare. Så selv varer, som ikke er i ekspedientens direkte synsfelt, bliver gjort synlige…

27 %

af alle kunder forlader en butik uden en ønsket vare, blot fordi den ikke var tilgængelig på hylden i den givne butik!

Vi ønsker at afhjælpe det faktum, at op mod 27% af alle kunder forlader en butik uden en ønsket vare, blot fordi den ikke var tilgængelig på hylden i den givne butik!

Det taler ind i den overordnede historie, hvor vi ønsker at gøre købmanden digital. I århundreder har købmænd levet af at sælge det, de havde på hylderne til de folk, som kom ind i butikken. Den tid er forbi! I dag skal man i butikken kunne sælge alt, hvad firmaet udbyder, uagtet om man har det på hylden eller ej. Her spiller visualiseringen en afgørende rolle, for hvis købmanden ikke har mulighed for at dele sin skærm med kunden eller har en begrænset visual produktpræsentation på skærmen, så kommer salget ikke til at ske – og det har kun 16% af retailere i dag…

I virkeligheden er det simpelt. Købmanden skal kunne sælge alle produkter fra hele varelageret, uagtet hvor varen fysisk befinder sig, overalt i butikken – og det kan man med Ka-ching.

1. Omnichannel er en opgave der kan give udfordringer

- En udfordring mange virksomheder står over for, når de arbejder med omnichannel, er manglen på synlighed på den enkelte vare. I komplekse organisationer med flere lagre og butikker kan det være svært at holde styr på hver enkelt vare, hvilket kan resultere i tabte salg og utilfredse kunder.

2. Hvorfor er synlighed af den enkelte vare vigtig for omnichannel-strategien?

- Synlighed af den enkelte vare er vigtig for omnichannel-strategien, fordi det giver virksomheder mulighed for at imødekomme kundernes specifikke ønsker og behov. Når kunder efterspørger en bestemt vare, er det afgørende, at virksomheden kan finde og tilbyde den, uanset hvor den befinder sig i organisationen.

3. Hvordan adresserer Ka-ching denne udfordring?

- Ka-ching's system synkronisere dit lager, så du altid kan se hvor meget du har på lager - uanset om du sælger fra din butik eller fra din webshop. Dette giver ekspedienter mulighed for at få et overblik over placeringen af hver enkelt vare direkte i dialogen med kunden. Derudover hjælper det med at reducere risikoen for tabte salg og øger kundetilfredsheden ved at sikre, at kunderne får adgang til de ønskede varer, uanset hvor de befinder sig i dit omni-univers.

Retail trends du skal være opmærksom på i 2024

Det er efterhånden et par måneder siden, at vi skrev 2024 i kalenderen, og du har nok allerede lagt mærke til diverse trends. Er du nysgerrig på trends i 2024, så læs med her og bliv klogere på, hvad der rører sig, og hvilke trends du skal holde øje med.

Hvilken indflydelse har Covid 19 haft på danske butikker, og hvordan ser det ud i 2024?

Nævner man i 2024 ordet 'Corona', så er det for de fleste mennesker ikke længere den ellers så kendte mexicanske øl, man kommer til at tænke på. Nej, man tænker selvfølgelig på pandemien i 2020 og de efterfølgende år, hvor hverdagen blev vendt på hovedet og vores vaner ændrede sig markant. Det påvirkede især   detailhandlen markant. Dengang, under de første nedlukninger oplevede danske butikker en strøm af udfordringer. Fysiske butikker stod tomme og mange måtte hurtigt tilpasse sig den nye virkelighed og tænke i nye og innovative baner for at overleve. Her valgte mange at investere i deres online tilstedeværelse for at overleve.

Hvordan forholder din virksomhed sig til de stigende MobilePay priser?

I lyset af MobilePays prisstigninger har flere virksomheder inden for detailhandelen reageret ved at genoverveje deres brug af betalingsløsningen. Har du tænkt over, hvordan du og din virksomhed ønsker at forholde jer til ændringen? Læs om hvordan andre virksomheder forholder sig, men også hvordan du skaber brugervenlighed i din butik udover MobilePay.


Vis mere