Danmarks ældste kassesystem

Når man taler om at frigøre et kassesystem, så fortjener formålet, at man tager et kig tilbage på historien. Gennem vores research fandt vi blandt andet ud af, at Danmarks ældste fungerende kasseapparat er placeret i hjertet af Aarhus. Man kan ikke andet end at blive nysgerrig, når man laver fremtidens POS og finder ud af, at et kasseapparat fra 1917 stadig er i brug. Derfor tog vi et smut forbi butikken og fandt ind til kernen af, hvad der er vigtigt for kunderne.

Læs nederst i artiklen om de tre kerneområder, som gør Harder til en stærk butik, og hvordan man kan overfør det til alle butikker.

Læs mere her....

Charmerende gammeldags

Det er lidt fascinerende at stå foran et mere end 100 år gammel apparat, som stadig er i brug. Det er et stort klenodie, hvor et tryk på de store knapper sætter gang i mekanikken og et tryk på ‘total’ udløser apparatets ‘Ka-ching’! Det fylder unægteligt mere end Ka-ching POS gør på en iPad eller iPhone, men Harder beholder det så længe, det stadig kan repareres, selvom det, ifølge Henrik Jensen, er “håbløst gammeldags”:

Fordele og ulemper

For en enkelt butik, som Harder, er der både fordele og ulemper ved en stationær kasse. Ifølge Henrik Jensen, er det enormt simpelt, at man ikke behøver at opdatere et lager, når der kommer varer hjem. De ekspedienter, der køber varer hjem, er også de, der sælger dem i butikken, og derfor har den enkelte ekspedient et godt overblik over lageret. Der kan dog også være lidt uenighed om, hvilke varer der sælger bedst

Fokus på købsoplevelsen

I en enkelt selvstændig butik som Harder, der har faste ekspedienter, som er ansat i længere tid ad gangen, er et godt overblik af lageret muligt. Det er en mere analog tilgang end mange andre butikker har i dag, og det var også først i slutningen af 2020, at butikken kom online med en webshop. Årsagen til, at de har kunne vente så længe, har været Harders fokus på selve købsoplevelsen og deres ønske om at give kunden en god oplevelse og vejledning med på vejen.

Der er langt fra Harders gamle analoge kasseapparat til Ka-ching POS app’en, så hvorfor er det interessant at vide mere om? Det er det, fordi Harder, som enkelt butik, kan meget af det, vi gør muligt for alle butikker. Her er der tre ting, som er essentielle i Harders tilfælde...

1 - De kender deres kunder

“De kunder, der kommer ind ad døren i dag, jeg vil gætte på, at 30-40% af dem kan vi ved navns nævnelse”.

Det er nemt for en enkelt butik at kende de fleste kunder, men en voksende virksomhed som løbende tilføjer nye lokationer, får sværere og sværere ved det. Tal fra Dansk Arbejdsgiverforening, viser også en stor udskiftning i medarbejdere indenfor salgs- og servicebranchen, og kunderne kan godt lide at være et kendt ansigt og få en service baseret på personlige præferencer.

Kundeklub
For en større virksomhed er løsningen en kundeklub, som har data om kunden til rådighed. Hvor ny ekspedienten end er, vil det altid være muligt at se købshistorik og basere købsoplevelsen på kundens data. 

2 - De har styr på varelageret

At have “hands on” på varelageret uden lagerstyring, er nemmere, når indkøber og sælger stort set er den samme.

Der er ét lager og én kasse. Er varen ikke i butikken, eller på lageret ude bagved, er den udsolgt. Derimod er en større kæde nødt til at have lageret registreret i systemet, så man kan se, om en vare er i butikken eller på hovedlageret. At en vare er tilgængelig på hovedlageret betyder dog ikke, at den kan sælges i butikken med det samme. Den skal først bestilles hjem.

Endless aisle
Endless aisle er når en butik kan sælge et produkt uanset hvor det befinder sig. De produkter som er tilgængelige online er dermed også tilgængelige i butikken uanset om de er der fysisk eller ej. En kunde som kommer ind efter en vare som er set online, kan derfor købe den ønskede vare i butikken og få den sendt hjem fra hovedlageret.

3 - De har én butik

Hvordan overfører man den personlige oplevelse fra én butik til to, fem eller 15?

At gå ind i en butik, hvor ejeren selv står bag disken, kan noget helt særligt. Der er et grundigt kendskab til de produkter, som er købt hjem til butikken, et godt overblik over lageret og et personligt kendskab til en stor del af kunderne. Det er sådan noget, der giver loyale kunder, som kommer tilbage gang på gang. Så hvad er nøglen til det?

Data til omnichannel
Data, data og data – og helst lige ved hånden. Nøglen til en god forretning er at bruge den data, som er til rådighed, mest optimalt. Det er tilgængelig information om produkter, kunder og lager, som er med til at give ekspedienterne redskaberne til at tage godt imod kundens behov og sende dem glade ud ad døren. Alt det kan være i én app på en iPad eller iPhone.

Vi viser dig gerne alt det, som Ka-ching POS kan gøre for din forretning. Book en gratis og uforpligtende demo hos Thomas på knappen her.