Detailhandlen er ikke død – den er social

Hvis vi ellers kan komme os over det piskesmæld COVID-19 har givet retail i form af online udvikling, så kunne vi kigge hen mod slutningen af 2020. Her vurderes det nemlig at kunderne kommer til at prioritere oplevelser over pris og produkt når de handler (Kilde: Walker).

Detailhandlen er ikke død – den er social

Experience over buying er ikke et nyt koncept, men det kommer til at få en helt ny og afgørende betydning for mange retailere. Tanken om, at en butik er et statisk udstillingsvindue af varer, vil betyde at kunderne i den sidste ende bliver væk. Den måde produkterne præsenteres på, og det miljø de befinder sig i, skal gentænkes.

Kunderne vil have oplevelser når de shopper. De vil træde ind i et univers, hvor man kan hygge sig alene eller med sine venner og have gode selfie-øjeblikke. Der hvor ekspedienterne bliver værter og værtinder og man føler sig inspireret.

Burberry er frontrunners på social retail

Byen Shenzhen er et teknologisk kernepunkt i Kina. Her har Burberry åbnet deres første social retail butik. Den er formet omkring flere forskellige områder som kunderne kan gå på opdagelse i. Hvert område har sit eget koncept og tilbyder en unik interaktiv oplevelse. “Burberrys social retail butik i Shenzhen er et sted fyldt med oplevelser der forbinder og belønner kunder efterhånden som de går på opdagelse online og i butikken. Den markerer et skifte i hvordan vi interagerer med vores kunder”, siger Marco Gobbetti, CEO hos Burberry.

QR kode giver tøjet flere dimensioner

Flerdimensionelle varer

Med QR koder på hvert enkelt prisskilt, kan kunder låse op for mere info om hvert enkelt stykke tøj og gå på opdagelse i historien om kollektionen. Prøverum kan bookes på forhånd og der er tre forskellige universer at vælge imellem, hvert med sin egen tematiserede playliste, som man kan vælge fra mens man prøver.

Skræddersyet interaktivt program

Gennem en skræddersyet app til WeChat, kan kunderne opleve butikken – om de er i den eller ej. Herfra kan de tilgå de mange features og muligheder som butikken tilbyder. Programmet fungerer også som platform for booking af aftaler i butikken, reservering af bord i cafeen eller booking af billetter til events.

wechat program til Burberry Shenzhen

Gennem app'en kan kunder optjene point og skræddersyede oplevelser. Hver kunde får sit eget lille dyr som udvikler sig efterhånden som kunderne engagerer sig i butikken og socialt. Det er et smart lille element af gamification som kan låse op for alt fra eksklusive retter i cafeen til nyt indhold i programmet.

Burberry i Shenzen er et afsindigt godt eksempel på fremtidens retail, og det er muligt for selv de mindre virksomheder at lade sig inspirere til at interagere med sine kunder på en anden måde. Kundeklubber er noget som har en stor betydning for kunderne i forhold til om de føler sig som medlem af et brand eller ej. Det er også her man kan sende særlige tilbud om oplevelser ud, fortælle om pop-up shops og bare i det hele taget styrke relationen til dem (Kilde: Burberry).

 

Matas fører an i social shopping i Danmark

Danske retailere er godt på vej ind i social shopping. Som eksempel kan nævnes Matas, der vandt to priser ved Detailforum Awards: En for Årets Omnichannel samt den prestigefyldte Detailforum Pris, blandt andet for deres digitale transformation og innovative kundeløsninger. Lige præcis på det område var Matas hurtige da butikkerne i Danmark lukkede ned. I løbet af tre uger blev de klar til at tilbyde den samme vejledning på webshoppen som i de fysiske butikker. Det betyder at det nu er muligt at få online en-til-en vejledning med en ekspedient via en chatfunktion, og der bliver arrangeret live-shopping fra en fysisk butik, hvor kunderne kan sidde hjemme og ligge de viste produkter direkte i kurven.

Stigning i jobskifte

Omni-materialister står klar til den digitale kunderejse

For at lave en bedre forbindelser mellem den fysiske butik og deres webshop, har Matas også ansat det de kalder omni-materialister. De skal fremover fortsætte den personlige online vejledning og generelt styrke deres omnichannel ved at lave indhold til de kunder der besøger dem online.

De tiltag retailere skal prioritere nu, bør være fokuseret på at skabe oplevelser for deres kunder, og udviske grænserne mellem online og in-store. Disse tiltag går hånd i hånd med en stærk online tilstedeværelse og et system der ikke skelner mellem butik og webshop. Ka-ching POS har alt det der skal til for at understøtte din omnichannelstrategi i ét værktøj.  

Købsvaner før og under corona

05 januar 2021

Hvis ikke der er udvikling, er der afvikling. Er det ikke sådan det hedder? Det fik 2020 virkelig cementeret, hvor foråret var en kickstarter for mange butikkers digitale rejse og en øjenåbner for, hvor hurtigt kunderne kan tilpasse sig. Men hvad var det egentlig, der skete i foråret, og hvor tager det os hen i 2021?

Omnichannel ekspert indtræder i Ka-chings bestyrelse

23 december 2020

Signe Trock Hilstrøm, som også sidder i bestyrelserne hos Matas og Raptor, er indtrådt som nyt medlem af Ka-chings bestyrelse i november 2020. Hendes imponerende CV viser stor erfaring inden for strategisk og operationel udvikling, og hos Ka-ching ser vi frem til at nyde godt af hendes omnichannel ekspertise.


Vis mere