Undersøgelser viser, at ca. 80% af forbrugere er mere villige til at købe fra en virksomhed med personaliserede købsoplevelser, og at produktanbefalinger fra en kunstig intelligens højner kurvstørrelsen med op til 14%
Kilde: Forbes
Med andre ord giver den personaliserede oplevelse kunderne incitament til at vende tilbage samtidig med, at kurvstørrelsen får et boost. Ligeledes har ekspedienten bedre mulighed for at fokusere på kunderelationen samtidig med, at der skabes en større indtjening.
Eksempel
- På sin mobile salgsenhed lægger en ekspedient i en vinhandel en italiensk rødvin i kurven for en kunde. Systemet foreslår andre italienske vine som relevante varer
- Kunden vælger herefter en fransk rosévin, som ekspedienten lægger i kurven
- Denne sammensætning af produkter får systemet til at foreslå økologiske vine og økologisk tilbehør. Hvorfor? Både rødvinen og rosévinen er økologiske, hvilket ekspedienten ikke har lagt mærke til, men det har systemet.
Machine Learning giver her ekspedienten et indblik i kundens præferencer og understøtter et mersalg.
Gør dine ekspedienter til supersælgere
Dedikerede sælgere med en indgående produktviden er et plus for enhver forretning, men det kan tage tid at få det fulde overblik og kendskab til varesortimentet. Med Ka-chings implementering af Machine Learning i POS vil systemet understøtte den enkelte ekspedients viden uden at tage opgaven fra dem. Med hver enkelt anbefaling vil ekspedienterne selv få et større overblik over varegrupperne og blive klogere på sortimentet. Implementeringen af Machine Learning i POS vil blive en medspiller, der med tiden gør ekspedienterne mere ressourcestærke.
Fokus på kunderelationen
Machine Learning understøtter ekspedienterne i at fokusere på kunderelationen og skabe loyale kunder. Systemets anbefalinger giver ekspedienten ekspertviden og hjælper dem til at blive bedre til at se sammenhænge mellem produkter i varesortimentet. Når ekspedienten ikke længere behøver at træne produktanbefalinger aktivt, bliver der frigivet tid og overskud til selve salgssituationen og til at hjælpe kunden med at få det helt rigtige i kurven. Det giver en personaliseret oplevelse og en tilfreds kunde, som har lyst til at komme igen.
Vil du vide mere?
Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål til Machine Learning og til hvordan det kan styrke dine medarbejdere. Udfyld formularen her, så kontakter vi dig til en uforpligtende snak.