Hvordan kan Machine Learning i POS skabe værdi for din butik i 2024?

AI og POS går hånd i hånd, når det kommer til optimering af en butik i 2024. Kunstig intelligens i din butik giver dit POS system mulighed for selv at finde sammenhænge mellem produkter og købsmønstre. Med ekspedientens kendskab til både produkter og lagersortimentet samt data fra tidligere køb, vil Machine Learning være en medspiller for ekspedienten, som står endnu stærkere i salgssituationen. Jo flere salg du har, des mere data og jo mere specialiserede anbefalinger vil systemet generere.

Stigning i jobskifte

Undersøgelser viser, at ca. 80% af forbrugere er mere villige til at købe fra en virksomhed med personaliserede købsoplevelser, og at produktanbefalinger fra en kunstig intelligens højner kurvstørrelsen med op til 14% 
Kilde: Forbes

Med andre ord giver den personaliserede oplevelse kunderne incitament til at vende tilbage samtidig med, at kurvstørrelsen får et boost. Ligeledes har ekspedienten bedre mulighed for at fokusere på kunderelationen samtidig med, at der skabes en større indtjening.

Eksempel

  • På sin mobile salgsenhed lægger en ekspedient i en vinhandel en italiensk rødvin i kurven for en kunde. Systemet foreslår andre italienske vine som relevante varer
  • Kunden vælger herefter en fransk rosévin, som ekspedienten lægger i kurven
  • Denne sammensætning af produkter får systemet til at foreslå økologiske vine og økologisk tilbehør. Hvorfor? Både rødvinen og rosévinen er økologiske, hvilket ekspedienten ikke har lagt mærke til, men det har systemet. 

Machine Learning giver her ekspedienten et indblik i kundens præferencer og understøtter et mersalg.

Gør dine ekspedienter til supersælgere

Dedikerede sælgere med en indgående produktviden er et plus for enhver forretning, men det kan tage tid at få det fulde overblik og kendskab til varesortimentet. Med Ka-chings implementering af Machine Learning i POS vil systemet understøtte den enkelte ekspedients viden uden at tage opgaven fra dem. Med hver enkelt anbefaling vil ekspedienterne selv få et større overblik over varegrupperne og blive klogere på sortimentet. Implementeringen af Machine Learning i POS vil blive en medspiller, der med tiden gør ekspedienterne mere ressourcestærke.

Fokus på kunderelationen

Machine Learning understøtter ekspedienterne i at fokusere på kunderelationen og skabe loyale kunder. Systemets anbefalinger giver ekspedienten ekspertviden og hjælper dem til at blive bedre til at se sammenhænge mellem produkter i varesortimentet. Når ekspedienten ikke længere behøver at træne produktanbefalinger aktivt, bliver der frigivet tid og overskud til selve salgssituationen og til at hjælpe kunden med at få det helt rigtige i kurven. Det giver en personaliseret oplevelse og en tilfreds kunde, som har lyst til at komme igen.

Vil du vide mere?

Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål til Machine Learning og til hvordan det kan styrke dine medarbejdere. Udfyld formularen her, så kontakter vi dig til en uforpligtende snak.

Vidste du, at du kan prøve Ka-ching POS helt gratis?

Detailhandel bliver stadig mere og mere digital, og derfor er det vigtigt at vælge det rette Point of Sale (POS) system, der kan håndtere både online og fysiske salg. Hos Ka-ching har vi udviklet et avanceret POS-system, der ikke blot er robust og alsidigt, men også tilgængeligt i en gratis version, så du kan teste det, før du forpligter dig. Vores gratis version af Ka-ching POS kan downloades fra App Store, og giver dig mulighed for at udforske vores system i et testmiljø for at se, om det opfylder dine forretningsbehov.

Ka-ching - det måske bedste alternativ til Shopify POS

I en tid hvor detailhandel konstant udvikler sig, er der en stigende tendens blandt forbrugere og virksomheder til at prioritere brugervenlighed og omnichannel-oplevelser. Forbrugerne forventer nu en problemfri og ensartet oplevelse på tværs af alle kanaler, hvad enten de handler online eller i fysiske butikker. Detailhandlere søger derfor POS-systemer, der ikke kun er intuitive og lette at bruge, men også kan integrere forskellige salgskanaler effektivt. Dette skift har gjort det nødvendigt for detailhandlere at vælge POS-løsninger, der kan levere på disse krav, såsom Shopify POS og Ka-ching POS.

Retail trends du skal være opmærksom på i 2024

Det er efterhånden et par måneder siden, at vi skrev 2024 i kalenderen, og du har nok allerede lagt mærke til diverse trends. Er du nysgerrig på trends i 2024, så læs med her og bliv klogere på, hvad der rører sig, og hvilke trends du skal holde øje med.


Vis mere