Var 2020 virkelig så forfærdelig et år?

Købsvaner før og under corona

Hvis ikke der er udvikling, er der afvikling. Er det ikke sådan det hedder? Det fik 2020 virkelig cementeret, hvor foråret var en kickstarter for mange butikkers digitale rejse og en øjenåbner for, hvor hurtigt kunderne kan tilpasse sig. Men hvad var det egentlig, der skete i foråret, og hvor tager det os hen i 2021?

Købsvaner før og under corona

Endelig er 2020 slut, og vi ser nu ind i et nyt år, hvor pandemien forhåbentligt langsomt slipper sit tag i os. Men hvis retailere tror, at dette betyder, at vi vender tilbage til tilstandene før corona, venter der en overraskelse. Kunderne har nemlig været hurtige til at tilpasse sig “the new normal” og forventer at butikkerne følger med.

Den allerførste gang...

Nedlukningen i marts og frygten for smitte skubbede mange danskere ud i deres første online køb. Situationen resulterede i et dyk i transaktioner i fysiske butikker med mere end 30% i forhold til 2019, og vi skal helt hen i juli 2020, før niveauet nåede det fra 2019 igen. Til sammenligning steg online transaktioner med omtrent 30% og har siden holdt sig minimum 10% over tallene fra 2019. Man siger, at det i gennemsnit tager mennesket 3 uger at skabe en ny vane, og det ser ud til, at danskernes nye online vaner holder ved. Det stiller krav til butikkerne og samspillet mellem deres online platforme og den fysiske butik.

IMPACT Commerce udgav i efteråret deres resultater af en omfattende undersøgelse af 253 skandinaviske retailere og deres præstationer indenfor omnichannel. Selvom flere danske retailgiganter ligger lunt i svinget, var konklusionen dog, at alt for få retailere lever op til kundernes forventninger. Den dårlige vurdering hænger sammen med manglende forbindelsen mellem de forskellige kanaler, og selvom det kan være en svær disciplin at transformere online research til et offline køb, så er det lige præcis her, der er salg at hente. 

En god forbindelse mellem kanaler bliver en hel del lettere med de rigtige værktøjer og den rigtige implementering. Et stationært kasseapparat har en masse information, som ikke bliver brugt optimalt. Med et online kassesystem som Ka-ching POS bliver al data sat i spil, og omdannet til værdifuld information for både ekspedienter og kunder. Den værdifulde information for kunden kan blandt andet være lagerstatus, anbefalede produkter og afhentnings- eller leveringsmuligheder. At det er tydeligt, om en vare er tilgængelig i en butik, gør en kæmpe forskel for, hvor kunden vælger at lægge sine penge. Ingen bryder sig om at gå forgæves. Denne lille feature er derfor en essentiel for omnichannel oplevelsen og er selvfølgelig også en del af Ka-ching POS. 

Andre succeskriterier, butikker kan fokusere på for at lykkes med omnichannel, er blandt andet at:

  • Sætte hele kædens sortiment og lager i spil i hver eneste butik.
  • Rådgivning og inspiration (både digtalt og fysisk)
  • Forbundet butik
  • Opsamlede kundadata for at underbygge relationen til kunden
  • Høj service centreret omkring købsoplevelsen
  • Flere ekspedienter til omnichannel

2020 blev året hvor detailbranchen virkelig fik øjnene op for vigtigheden af onmichannel. For de butikker, der i forvejen allerede havde implementeret flere omnichannel features, har pandemien og nedlukningen blot skubbet udviklingen i en fortsat digitale retning. Derimod har det seneste år været en udfordring for de butikker, der inden pandemien, endnu ikke var trådt ind på den digitale scene. De har, for at sikre deres eksistens, været nødsaget til at være omstillingsparate og effektive for at følge med kunderne og tilpasse deres butik til den nye digitale realitet. Der kan, efter et år som 2020, derfor næppe herske nogen tvivl om, at fremtiden er omnichannel, og butikkerne skal være klar for at kunne overleve.

Sådan skaber du et brand, ingen kan modstå

21 april 2021

Forbrugernes måde at shoppe på skal forstås som en refleksion af samfundet. For at forstå de tendenser, der dominerer retail-branchen, må man først forstå de sociale, politiske og økonomiske trends. Forbrugernes behov, i den vestlige verden, er ikke kun fysiske men også etiske, selvrealiserende, bæredygtige og politiske. Det handler derfor om at skabe et brand, som forbrugerne vil adaptere til deres individuelle livsstil.

Fremtidens retail er levende data

14 april 2021

Forestil dig at du går ind i en butik, hvor du får en push-notifikation i form af en velkomstbesked. I den vil du blive præsenteret af tilbud og anbefalinger baseret på tidligere køb, eller personer du følger på de sociale medier. Inde i butikken står en ekspedient klar til at hjælpe dig videre baseret på de data butikken har om dig. Det scenarie er ikke fremtiden, men den perfekte blanding af data og kunstig intelligens, som kunderne kommer til at nyde godt af – hvis redskaberne er til rådighed.

Post-corona shopping – kunderne har fået nye vaner

31 marts 2021

I godt en måned har store dele af den danske detailhandel haft åbent, og med regerings nye genåbningsplan kan storcentre og større butikker nu endelig også se målstregen. Dog er det de færreste butikker, som kører business as usual, og meget har ændret sig på et år. Her kigger vi på, hvilke nye tiltag vi er blevet mødt af, og hvilke kunderne fortsat vil bruge.


Vis mere