KPI: Et værktøj til ekspedienterne

KPI - også kendt som Key Performance Indicators - er et nyt feature i version 14 som har fået et nyt ekspedient dashboard. Her bliver ekspedientens KPI tilgængelige så de løbende kan se hvordan deres salg forløber. Hver ekspedient vil have mulighed for at se tre nøgleområder i forhold til deres salg: Deres egen gennemsnitlige kurvstørrelse, den gennemsnitlige kurvstørrelse for alle sælgere samt det totale salg på dagen.

Hvorfor er det nye ekspedient dashboard smart?

Key Performance Indicators er et velkendt værktøj til at måle fremgang såvel som tilbagegang. For butikker i alle størrelser er det essentielt at kunne måle salget, og se hvor det bevæger sig hen. Hvad var det der gjorde, at den ene dag havde bedre salg end den anden? Og hvem havde det bedste salg på dagen og hvorfor? Når man har overblikket over resultaterne, har man mulighed for at arbejde med dem. Det er altsammen med til at styrke hele holdet i butikken og skabe bedre resultater.

Sund konkurrence gør os dygtigere

At hver ekspedient har adgang til deres tal, sætter spilleelementer ind i deres arbejdsdag, også kaldet gamification. Når man kan måle sin fremgang op mod sine kollegers, eller dagens salg mod salget fra dagen før, giver det et incitament til at se om man ikke kan gøre det lidt bedre. Det motiverer at kunne sammenligne resultater og hvis man har fokus på årsagerne til et godt salg, kommer det alle til gode.

Ka-ching understøtter ekspedienterne til at højne kurvstørrelsen gennem:

  • Et håndholdt kassesystem, hvor man hurtigt kan finde information om lignende produkter, lagerstatus, m.m.
  • Mulighed for at tilføje produkter fra et lager så man ikke går glip af et salg
  • Machine Learning som kommer med relevant forslag til relaterede produkter
  • Notifikationer fra systemet om tilbud og rabatter

Gennemsnitlig kurvstørrelse
For de fleste ekspedienter vil der fra butikkens side være en forventning om et minimum antal produkter i hver kurv. Under den gennemsnitlige kurvstørrelse, vil den enkelte ekspedient kunne se det gennemsnitlige antal produkter i kurven sammenlignet med sine kolleger.

Gennemsnitlig kurvtotal
En høj gennemsnitlig kurvstørrelse behøver ikke nødvendigvis betyde et højt salgstal. Under gennemsnitlig kurvtotal vil ekspendienten kunne se på den gennemsnitlige værdi af hvert salg. Er kurvstørrelsen højt, men det totale salg lavt, kan man kigge på hvilke produkter der bliver solgt og tale om relevant mersalg eller opsalg.

Total
Et godt overblik over dagens totale salg er alfa og omega når man sammenligner fra dagen før eller fra tidligere perioder. Herinde kan man også se hvilke ekspedienter der har bidraget til dagens salg og med hvor meget.

Er du interesseret i en gratis demo af Ka-ching, kan du booke den hos Thomas her: 

Kontakt os
Thomas Damgren
+45 71 995 985
thomas@ka-ching.dk

Sådan skaber du et brand, ingen kan modstå

21 april 2021

Forbrugernes måde at shoppe på skal forstås som en refleksion af samfundet. For at forstå de tendenser, der dominerer retail-branchen, må man først forstå de sociale, politiske og økonomiske trends. Forbrugernes behov, i den vestlige verden, er ikke kun fysiske men også etiske, selvrealiserende, bæredygtige og politiske. Det handler derfor om at skabe et brand, som forbrugerne vil adaptere til deres individuelle livsstil.

Fremtidens retail er levende data

14 april 2021

Forestil dig at du går ind i en butik, hvor du får en push-notifikation i form af en velkomstbesked. I den vil du blive præsenteret af tilbud og anbefalinger baseret på tidligere køb, eller personer du følger på de sociale medier. Inde i butikken står en ekspedient klar til at hjælpe dig videre baseret på de data butikken har om dig. Det scenarie er ikke fremtiden, men den perfekte blanding af data og kunstig intelligens, som kunderne kommer til at nyde godt af – hvis redskaberne er til rådighed.

Post-corona shopping – kunderne har fået nye vaner

31 marts 2021

I godt en måned har store dele af den danske detailhandel haft åbent, og med regerings nye genåbningsplan kan storcentre og større butikker nu endelig også se målstregen. Dog er det de færreste butikker, som kører business as usual, og meget har ændret sig på et år. Her kigger vi på, hvilke nye tiltag vi er blevet mødt af, og hvilke kunderne fortsat vil bruge.


Vis mere