KPI: Et værktøj til ekspedienterne

KPI - også kendt som Key Performance Indicators - er et nyt feature i version 14 som har fået et nyt ekspedient dashboard. Her bliver ekspedientens KPI tilgængelige så de løbende kan se hvordan deres salg forløber. Hver ekspedient vil have mulighed for at se tre nøgleområder i forhold til deres salg: Deres egen gennemsnitlige kurvstørrelse, den gennemsnitlige kurvstørrelse for alle sælgere samt det totale salg på dagen.

Hvorfor er det nye ekspedient dashboard smart?

Key Performance Indicators er et velkendt værktøj til at måle fremgang såvel som tilbagegang. For butikker i alle størrelser er det essentielt at kunne måle salget, og se hvor det bevæger sig hen. Hvad var det der gjorde, at den ene dag havde bedre salg end den anden? Og hvem havde det bedste salg på dagen og hvorfor? Når man har overblikket over resultaterne, har man mulighed for at arbejde med dem. Det er altsammen med til at styrke hele holdet i butikken og skabe bedre resultater.

Sund konkurrence gør os dygtigere

At hver ekspedient har adgang til deres tal, sætter spilleelementer ind i deres arbejdsdag, også kaldet gamification. Når man kan måle sin fremgang op mod sine kollegers, eller dagens salg mod salget fra dagen før, giver det et incitament til at se om man ikke kan gøre det lidt bedre. Det motiverer at kunne sammenligne resultater og hvis man har fokus på årsagerne til et godt salg, kommer det alle til gode.

Ka-ching understøtter ekspedienterne til at højne kurvstørrelsen gennem:

  • Et håndholdt kassesystem, hvor man hurtigt kan finde information om lignende produkter, lagerstatus, m.m.
  • Mulighed for at tilføje produkter fra et lager så man ikke går glip af et salg
  • Machine Learning som kommer med relevant forslag til relaterede produkter
  • Notifikationer fra systemet om tilbud og rabatter

Gennemsnitlig kurvstørrelse
For de fleste ekspedienter vil der fra butikkens side være en forventning om et minimum antal produkter i hver kurv. Under den gennemsnitlige kurvstørrelse, vil den enkelte ekspedient kunne se det gennemsnitlige antal produkter i kurven sammenlignet med sine kolleger.

Gennemsnitlig kurvtotal
En høj gennemsnitlig kurvstørrelse behøver ikke nødvendigvis betyde et højt salgstal. Under gennemsnitlig kurvtotal vil ekspendienten kunne se på den gennemsnitlige værdi af hvert salg. Er kurvstørrelsen højt, men det totale salg lavt, kan man kigge på hvilke produkter der bliver solgt og tale om relevant mersalg eller opsalg.

Total
Et godt overblik over dagens totale salg er alfa og omega når man sammenligner fra dagen før eller fra tidligere perioder. Herinde kan man også se hvilke ekspedienter der har bidraget til dagens salg og med hvor meget.

FAQ
1. Hvordan kan det nye ekspedient dashboard med Key Performance Indicators (KPI) bidrage til at forbedre salget i butikken?

- Det nye ekspedient dashboard med Key Performance Indicators (KPI) kan bidrage til at forbedre salget i butikken ved at give ekspedienterne et klart overblik over deres individuelle og kollektive salgspræstationer. Ved at have adgang til data om deres gennemsnitlige kurvstørrelse, den gennemsnitlige kurvstørrelse for alle sælgere og det totale salg på dagen, kan ekspedienterne identificere mønstre, træffe informerede beslutninger og arbejde hen imod mål for at forbedre salget.

2. Hvordan kan konkurrence mellem ekspedienterne, faciliteret gennem KPI'er og gamification, bidrage til at øge salget og forbedre resultaterne?

- Konkurrence mellem ekspedienterne, faciliteret gennem KPI'er og gamification, kan bidrage til at øge salget og forbedre resultaterne ved at motivere ekspedienterne til at stræbe efter bedre præstationer. Ved at sammenligne deres egne resultater med kollegernes og analysere, hvad der gjorde en dag mere succesfuld end en anden, kan ekspedienterne lære af hinanden og kontinuerligt forbedre deres salgsteknikker og -indsats.

3. Hvilke konkrete funktioner og værktøjer i Ka-ching understøtter ekspedienterne i at øge kurvstørrelsen og dermed salget?

- Ka-ching understøtter ekspedienterne i at øge kurvstørrelsen og dermed salget gennem forskellige funktioner og værktøjer. Dette inkluderer et håndholdt kassesystem, der giver hurtig adgang til information om lignende produkter og lagerstatus, muligheden for at tilføje produkter fra lageret for at undgå tabte salg, machine learning-algoritmer, der giver relevante forslag til relaterede produkter, samt notifikationer fra systemet om tilbud og rabatter for at øge mersalg og opsalgsmuligheder.

Er du interesseret i en gratis demo af Ka-ching, kan du booke den hos Thomas her: 

Kontakt os
Thomas Damgren
+45 71 995 985
thomas@ka-ching.dk

Retail trends du skal være opmærksom på i 2024

Det er efterhånden et par måneder siden, at vi skrev 2024 i kalenderen, og du har nok allerede lagt mærke til diverse trends. Er du nysgerrig på trends i 2024, så læs med her og bliv klogere på, hvad der rører sig, og hvilke trends du skal holde øje med.

Hvilken indflydelse har Covid 19 haft på danske butikker, og hvordan ser det ud i 2024?

Nævner man i 2024 ordet 'Corona', så er det for de fleste mennesker ikke længere den ellers så kendte mexicanske øl, man kommer til at tænke på. Nej, man tænker selvfølgelig på pandemien i 2020 og de efterfølgende år, hvor hverdagen blev vendt på hovedet og vores vaner ændrede sig markant. Det påvirkede især   detailhandlen markant. Dengang, under de første nedlukninger oplevede danske butikker en strøm af udfordringer. Fysiske butikker stod tomme og mange måtte hurtigt tilpasse sig den nye virkelighed og tænke i nye og innovative baner for at overleve. Her valgte mange at investere i deres online tilstedeværelse for at overleve.

Hvordan forholder din virksomhed sig til de stigende MobilePay priser?

I lyset af MobilePays prisstigninger har flere virksomheder inden for detailhandelen reageret ved at genoverveje deres brug af betalingsløsningen. Har du tænkt over, hvordan du og din virksomhed ønsker at forholde jer til ændringen? Læs om hvordan andre virksomheder forholder sig, men også hvordan du skaber brugervenlighed i din butik udover MobilePay.


Vis mere