KPI: Et værktøj til ekspedienterne

KPI - også kendt som Key Performance Indicators - er et nyt feature i version 14 som har fået et nyt ekspedient dashboard. Her bliver ekspedientens KPI tilgængelige så de løbende kan se hvordan deres salg forløber. Hver ekspedient vil have mulighed for at se tre nøgleområder i forhold til deres salg: Deres egen gennemsnitlige kurvstørrelse, den gennemsnitlige kurvstørrelse for alle sælgere samt det totale salg på dagen.

Hvorfor er det nye ekspedient dashboard smart?

Key Performance Indicators er et velkendt værktøj til at måle fremgang såvel som tilbagegang. For butikker i alle størrelser er det essentielt at kunne måle salget, og se hvor det bevæger sig hen. Hvad var det der gjorde, at den ene dag havde bedre salg end den anden? Og hvem havde det bedste salg på dagen og hvorfor? Når man har overblikket over resultaterne, har man mulighed for at arbejde med dem. Det er altsammen med til at styrke hele holdet i butikken og skabe bedre resultater.

Sund konkurrence gør os dygtigere

At hver ekspedient har adgang til deres tal, sætter spilleelementer ind i deres arbejdsdag, også kaldet gamification. Når man kan måle sin fremgang op mod sine kollegers, eller dagens salg mod salget fra dagen før, giver det et incitament til at se om man ikke kan gøre det lidt bedre. Det motiverer at kunne sammenligne resultater og hvis man har fokus på årsagerne til et godt salg, kommer det alle til gode.

Ka-ching understøtter ekspedienterne til at højne kurvstørrelsen gennem:

  • Et håndholdt kassesystem, hvor man hurtigt kan finde information om lignende produkter, lagerstatus, m.m.
  • Mulighed for at tilføje produkter fra et lager så man ikke går glip af et salg
  • Machine Learning som kommer med relevant forslag til relaterede produkter
  • Notifikationer fra systemet om tilbud og rabatter

Gennemsnitlig kurvstørrelse
For de fleste ekspedienter vil der fra butikkens side være en forventning om et minimum antal produkter i hver kurv. Under den gennemsnitlige kurvstørrelse, vil den enkelte ekspedient kunne se det gennemsnitlige antal produkter i kurven sammenlignet med sine kolleger.

Gennemsnitlig kurvtotal
En høj gennemsnitlig kurvstørrelse behøver ikke nødvendigvis betyde et højt salgstal. Under gennemsnitlig kurvtotal vil ekspendienten kunne se på den gennemsnitlige værdi af hvert salg. Er kurvstørrelsen højt, men det totale salg lavt, kan man kigge på hvilke produkter der bliver solgt og tale om relevant mersalg eller opsalg.

Total
Et godt overblik over dagens totale salg er alfa og omega når man sammenligner fra dagen før eller fra tidligere perioder. Herinde kan man også se hvilke ekspedienter der har bidraget til dagens salg og med hvor meget.

Er du interesseret i en gratis demo af Ka-ching, kan du booke den hos Thomas her: 

Kontakt os
Thomas Damgren
+45 71 995 985
thomas@ka-ching.dk

Detailhandlen er ikke død – den er social

18 september 2020

Hvis vi ellers kan komme os over det piskesmæld COVID-19 har givet retail i form af online udvikling, så kunne vi kigge hen mod slutningen af 2020. Her vurderes det nemlig at kunderne kommer til at prioritere oplevelser over pris og produkt når de handler (Kilde: Walker).

For mange retailere mangler basale omnichannel features

15 september 2020

Kun 5% af retailere har de 9 features der skal til for at have det som IMPACT, har defineret som BASIC omnichannel. Det er et problem, mener Kasper Holst, CEO for IMPACT: “Når man ikke tilbyder de minimale krav for omnichannel betyder det mistede salg og mistede kunder. Man forringer positionen af sit brand og sin loyalitet”.

5 fokuspunkter du som retailer skal fokusere på under og efter Covid-19

11 september 2020

Covid-19 påvirker vores samfund og forbrugsvaner på nye måder i en grad, så det giver mening at tale om "the next normal" frem for "the new normal". Udviklingen går stærkt, og kun de retailere der formår at finde og fastholde deres kunder, har en chance for at følge med.


Vis mere