Bevar brugervenligheden i din butik

Hvordan forholder din virksomhed sig til de stigende MobilePay priser?

I lyset af MobilePays prisstigninger har flere virksomheder inden for detailhandelen reageret ved at genoverveje deres brug af betalingsløsningen. Har du tænkt over, hvordan du og din virksomhed ønsker at forholde jer til ændringen? Læs om hvordan andre virksomheder forholder sig, men også hvordan du skaber brugervenlighed i din butik udover MobilePay.

Hvordan forholder din virksomhed sig til de stigende MobilePay priser?

Den 1. oktober 2023 meldte MobilePay ud, at der ville ske prisændringer på deres tjeneste. Denne dag-til-dag beslutning skabte for nogle virksomhedsejere stor frustration, da mange i den forbindelse manglede forberedelsestid til de nye ændringer. Derudover har MobilePay nu igen i 2024 meldt store ændringer ud. De fremlægger nu, at butikker fremover bliver tvunget til at investere i nye integrationer, for fortsat at kunne tilbyde MobilePay til deres kunder.

Denne udmelding har fået et par af de store supermarkedskæder til at genoverveje ideen om at tilbyde MobilePay i deres omtrent 500 butikker. Dagrofa-koncernen, der driver supermarkedskæder som Meny og Spar har offentligt meddelt deres beslutning om at fjerne MobilePay som betalingsmulighed i deres butikker. Årsagen til denne beslutning er delvist på grund af de øgede omkostninger ved at bruge MobilePay, herunder både behovet for nyt udstyr og de stigende transaktionsomkostninger.

Dagrofa-koncernens kommunikationschef, Morten Vestberg, forklarer, at den primære årsag til at droppe MobilePay er den nødvendige investering i et nyt teknisk setup, som koncernen ikke finder hensigtsmæssigt. Ifølge Finans udgør MobilePay-betalinger under én procent af betalingerne i Dagrofas butikker, hvorfor det er en stor investering for at imødekomme et meget lille antal betalingsbrugere. Beslutningen om at fjerne MobilePay vil omfatte mere end 530 butikker, selvom der vil være mulighed for, at den enkelte butik kan vælge at beholde MobilePay som betalingsmulighed. Mens nogle supermarkedskæder trækker sig fra MobilePay, som Løvbjerg og Dagrofa, vælger andre som Rema 1000 at fortsætte med at tilbyde MobilePay som betalingsmulighed.

Hvor kommer Ka-ching POS ind i billedet?

Betalingsintegrationer spiller i dag en afgørende rolle i POS (Point of Sale) -systemer ved at muliggøre en problemfri og effektiv betalingsproces for både kunder og forhandlere. Når det kommer til kundeoplevelsen, er betalingsintegrationer afgørende, da de giver kunderne valgfrihed og bekvemmelighed ved at tilbyde forskellige betalingsmuligheder, herunder populære metoder som netop MobilePay. Det er lige præcis derfor, at MobilePay i sager som disse har utrolig meget magt, da de har skabt en  ydelse, som brugeren elsker. Det betyder, at butikkerne er nødt til at kunne imødekomme de kunder, der ønsker at betale med MobilePay. Dog gør de stigende priser på MobilePay, at butikkerne får sværere og sværere ved fortsat at kunne tilbyde tjenesten i deres butik.

Har du forholdt dig til, hvordan du fremover sikrer brugervenligheden i din butik?

Vælger du at hoppe med på bølgen og droppe MobilePay i din butik, så kan det være en fordel allerede nu at begynde at tænke over nogle andre tiltag, der kan erstatte og styrke brugervenligheden for dine butiksbesøgende. Vælger du et digitalt POS system som for eksempel Ka-ching, så er du allerede et stort skridt på vejen. Alt i Ka-chings kassesystem er nemlig lavet med den butiksbesøgende i fokus, når du blandt andet får funktioner som:

Mobilitet:

Er butikken i en travl periode, og er der hver dag kilometer lange køer i din butik? Så kan du med Ka-ching tage kassesystemet med ud til kunderne, imens de vælger deres varer, og lade dem betale på gulvet. På den måde slipper kunden for at stå i kø.

Produktdata lige ved hånden:

Har kunden spørgsmål til produktet, eller spørger han/hun om en anden størrelse eller farve? Så ville din første indskydelse helt klart være at gå på lageret og tjekke eller spørge en kollega. Med Ka-ching har du al information om produktet lige ved hånden. Med en enkel scanning af produktet, slipper både kunden og du for at bruge en masse tid på informationer om lagerstatus, produkt osv. da det alt sammen står på din tablet, som du har ved din side, når du taler med kunden. 

Dette er blot to funktioner ud af mange, som kan være med til at styrke brugervenligheden i din butik, hvis du en dag ikke kan tilbyde MobilePay længere. Begynder du at tænke på andre aspekter med brugeren i fokus, så er det klart, at betalingsmåden bliver mindre vigtig, da kunden føler sig taget godt om på en masse andre måder.

Kilder: 

Berlingske: Over 500 butikker dropper MobilePay efter ændringer (berlingske.dk)

Avisendanmark: For dyrt! Thomas og Cathrine føler sig fanget af nye Mobilepay-priser: - Det er uforskammet | avisendanmark.dk

Retail trends du skal være opmærksom på i 2024

Det er efterhånden et par måneder siden, at vi skrev 2024 i kalenderen, og du har nok allerede lagt mærke til diverse trends. Er du nysgerrig på trends i 2024, så læs med her og bliv klogere på, hvad der rører sig, og hvilke trends du skal holde øje med.

Hvilken indflydelse har Covid 19 haft på danske butikker, og hvordan ser det ud i 2024?

Nævner man i 2024 ordet 'Corona', så er det for de fleste mennesker ikke længere den ellers så kendte mexicanske øl, man kommer til at tænke på. Nej, man tænker selvfølgelig på pandemien i 2020 og de efterfølgende år, hvor hverdagen blev vendt på hovedet og vores vaner ændrede sig markant. Det påvirkede især   detailhandlen markant. Dengang, under de første nedlukninger oplevede danske butikker en strøm af udfordringer. Fysiske butikker stod tomme og mange måtte hurtigt tilpasse sig den nye virkelighed og tænke i nye og innovative baner for at overleve. Her valgte mange at investere i deres online tilstedeværelse for at overleve.


Vis mere