I løbet af foråret blev der sat en booster under detailhandlens online strategier. Omnichannel implementeringer, som var sat to-tre år ude i fremtiden, blev med lynets hast sat i søen på ingen tid hos flere af de største danske brands. Derfor er det ikke nogen overraskelse, hvordan forbrugerne opfører sig i dag. Man havde bare ikke forestillet sig, at det ville ske så hurtigt. Covid-19 har desværre også betydet, at de fysiske butikker har haft det hårdt, og flere kendte navne er forsvundet fra butikscentrene og gadebilledet. Heldigvis understøtter de nye tendenser de fysiske butikker lige så vel som de online.
Gentag efter os: “Om-ni-chan-nel”
Hvad nu hvis vi fortalte, at der ikke længere findes online eller offline? Der findes kun omnichannel. Grænserne mellem fysisk butik og webshop bliver mere og mere udvidskede, og kunderne er for længst holdt op med at skelne, om de er på et brands online platform eller står fysisk i butikken.
I løbet af de seneste år, er flere og flere fysiske butikker rykket online med webshops og en større tilstedeværelse på de sociale medier, men nu ser vi et ryk den anden vej. Blandt andet har Amazon i USA valgt at åbne ekspedientløse butikker for at tilbyde en in-store shoppingoplevelse. Vi vil se online butikker blive mere synlige i gadebilledet med butikker eller pop-up shops, hvilket også gør det lettere for de mindre brands at blive mere synlige.
Det mest fleksible kassesystem
Ka-ching POS er perfekt til pop-up shops, fordi opsætningen er så enkel som den er. I realiteten har man kun brug for en iPhone for at komme igang - din eksisterende infrastruktur er let at forbinde med Ka-chings API. Sat sammen med mobile og trådløse betalingsløsninger gør Ka-ching POS til det mindste og alligevel mest fleksible kassesystem du har oplevet.
At selv små brands kommer tættere på og bliver mere nærværende, taler direkte ind i direct-to-consumer tendensen, som Anna Katrine Matthiesen fra Vertica nævner, som en af de helt store trends for det næste årti. Som account manager sidder hun blandt andet med kundeansvar og forretningsudvikling, og kigger derfor på, hvad der er på vej for dansk retail.
I forbindelse med vores TrendyTwenties rundspørge blandt nogle af detailhandlens klogeste hoveder, fortæller hun, at måden brands kommunikerer med deres forbrugere på, er noget detailhandlen vil tage til sig. Hun nævner blandt andet storytelling som noget, der vil blive mere udbredt i den måde butikker bruger data til at komme i kontakt med deres kunder på, og så at butikkerne bliver mindre udstilling og mere oplevelse:
“Der er rigtig meget fokus på livsstil fremfor produkt inden for direct-to-consumer, og det, tror jeg, bliver rigtig stort”.
Skønhedsbrandet Rudolp Care har ingen flagship store, men gør i stedet brug af pop-up shops rundt omkring i Danmark. Her kan man komme ind og få behandlinger med produkterne, blive rådgivet af sin helt egen brandambassadør samt købe kosmetikpunge og tilbehør som kun er produceret til lejligheden. Det er direct-to-consumer, storytelling og oplevelse smeltet sammen på bedste vis.
Den næste store tendens i 2021, kan du læse om i næste del af vores føljeton. Vi kan allerede nu løfte sløret for at det handler om kundeoplevelsen.
Vil du opleve hvordan Ka-ching POS kan hjælpe din virksomhed med at få en tættere kontakt til dine kunder, så kontakt os for en uforpligtende demo.
Kilde: Forbes