New normal

Hvad er et fulfilment center og hvorfor er det fremtiden for mange retailere?

Pandemien har efterladt mange tomme butikslokaler, og flere butikker kæmper for at holde hovedet oven vande. Løsningen kan dog vise sig i form af en transformation, som kan være en tilføjelse til den daglige butiksdrift og kan give de store online butikker kamp til stregen.

Hvad er et fulfilment center og hvorfor er det fremtiden for mange retailere?

Fulfilment center kan oversættes til “udleveringsted”. Et traditionelt fulfilment center er en tredjepart, der behandler ordre fra en retailers kunder. Det er et centrallager, der hjælper med at få online ordrer ud i rette tid for større ecommerce brands. De ligger som regel i industriområder længere væk fra bebyggelse. Butikkerne i byen kan udnytte en række fordele ved at omdanne deres lokaler til en hybrid mellem en traditionel butik og et mikro fulfilment center. Den ene del af butikken vil stadig tage imod kunder in-store, mens den anden del vil blive brugt til at tage sig af kunder og online ordrer. Det vil selvfølgelig betyde mindre plads til kunder i den fysiske butik, men det er ikke nødvendigvis en dårlig ting.

Kapløb om den hurtigste levering

Med Amazons indtræden på det Skandinaviske marked, vil der uden tvivl blive sat gang i et kapløb om den hurtigste levering. Fulfilment centre i centralt placerede butikslokaler vil gøre det lettere for brands at tilbyde deres kunder hurtig levering og give Amazon kamp til stregen, når det kommer til leveringstiden.

Stadig plads til kunderne i butikken

Covid-19 pandemien gav online handlen et ordentligt skub opad, og kunder, som før ikke var vant til at handle online, er blevet mere fortrolige med det. Samtidig har mange butikker været gode til at tilbyde alternative leveringsmetoder som eksempelvis ‘Klik & Hent’ eller samme-dags levering. Jo mere almindeligt det bliver, jo bedre bliver kunderne til at benytte sig af det. I sidste ende betyder dette, at kunderne ikke kommer til at opholde sig nær så meget in-store, og det vil sige, at pladsen sagtens kan bruges til andre formål. Hylderne behøver ikke længere blive brugt til opbevaring af lager, fordi det nu er i sammenhæng med fulfilment-delen, men kan i stedet give mere plads til fremvisning af, og fortælling om, det enkelte produkt.

Som fulfilment center kan butikkerne tilbyde:

  • Samme-dag levering
  • Klik & Hent
  • Reserver & Hent
  • Hurtig ombytning
  • Opbevaring af lager

Nogle butikker vil vælge at omdanne de mere klassiske butikslokaler til udstillingslokaler, hvor kunderne kan opleve produkterne og dets features, men ikke har mulighed for at tage det med hjem direkte. Ved at opsætte tablets i butikken, har kunden, efter at have prøvet produktet, mulighed for at købe varen med det samme og få den leveret.

Mere plads i butikken til:

  • Det enkelte produkt på hylderne
  • Storytelling om produkterne

Og udviklingen er allerede igang!

Et strålende eksempel på at lykkedes med denne transformation ses hos Bauhaus. Under corona-pandemien har Bauhaus, ligesom så mange andre butikker, været nødsaget til at lukke deres fysiske butikker for kunder. Det har givet mulighed for at gentænke butikkernes funktion og istedet bruge dem som fulfilment centre. Som kunde kan du hos Bauhaus bestille dine varer online hjemme fra sofaen, og når du ankommer til udleveringsstedet summer butikken af liv fra alle de ansatte, der pakker bestillingerne, så de er klar til afhentning.

Butikkernes største konkurrent er ikke nabobutikkerne, men den store online webshop uden fysiske butikker. Derfor bør de fysiske butikker også udnytte fordelen ved deres fysiske placering og give kunderne en komplet in-store oplevelse med online fordele. Det kræver selvfølgelig et kassesystem, der kan understøtter dette, og tale sammen på tværs af kanaler på samme måde, som Ka-ching POS gør.

Kontakt Thomas og hør mere om fulfilment
Thomas Damgren
+45 71 995 985
thomas@ka-ching.dk

FAQ: Den nye lovgivning om digitale kasseapparater

Den nye lovgivning om indførelse af digitale kasseapparater træder snart i kraft. Og ja vi ved det godt - det kan virke som en svær og kompleks forandring for mange virksomhedsejere. For at hjælpe med at afklare nogle af de mest almindelige spørgsmål, har vi udarbejdet denne FAQ-sektion. Her finder du svar på de spørgsmål, der oftest opstår i forbindelse med den nye lovgivning.

Sådan optimerer du din E-commerce med et integreret kassesystem

For dem der handler online er en velfungerende E-commerce afgørende for succes. Et integreret kassesystem kan være en game-changer, da det bringer en række fordele til bordet, der kan forbedre både kundeoplevelsen og den interne drift. Lad os udforske, hvordan et integreret kassesystem kan optimere din online butik ved at forbedre kundeoplevelsen, lagerstyring og salgsrapportering.


Vis mere