New normal

Hvad er et fulfilment center og hvorfor er det fremtiden for mange retailere?

Pandemien har efterladt mange tomme butikslokaler, og flere butikker kæmper for at holde hovedet oven vande. Løsningen kan dog vise sig i form af en transformation, som kan være en tilføjelse til den daglige butiksdrift og kan give de store online butikker kamp til stregen.

Hvad er et fulfilment center og hvorfor er det fremtiden for mange retailere?

Fulfilment center kan oversættes til “udleveringsted”. Et traditionelt fulfilment center er en tredjepart, der behandler ordre fra en retailers kunder. Det er et centrallager, der hjælper med at få online ordrer ud i rette tid for større ecommerce brands. De ligger som regel i industriområder længere væk fra bebyggelse. Butikkerne i byen kan udnytte en række fordele ved at omdanne deres lokaler til en hybrid mellem en traditionel butik og et mikro fulfilment center. Den ene del af butikken vil stadig tage imod kunder in-store, mens den anden del vil blive brugt til at tage sig af kunder og online ordrer. Det vil selvfølgelig betyde mindre plads til kunder i den fysiske butik, men det er ikke nødvendigvis en dårlig ting.

Kapløb om den hurtigste levering

Med Amazons indtræden på det Skandinaviske marked, vil der uden tvivl blive sat gang i et kapløb om den hurtigste levering. Fulfilment centre i centralt placerede butikslokaler vil gøre det lettere for brands at tilbyde deres kunder hurtig levering og give Amazon kamp til stregen, når det kommer til leveringstiden.

Stadig plads til kunderne i butikken

Covid-19 pandemien gav online handlen et ordentligt skub opad, og kunder, som før ikke var vant til at handle online, er blevet mere fortrolige med det. Samtidig har mange butikker været gode til at tilbyde alternative leveringsmetoder som eksempelvis ‘Klik & Hent’ eller samme-dags levering. Jo mere almindeligt det bliver, jo bedre bliver kunderne til at benytte sig af det. I sidste ende betyder dette, at kunderne ikke kommer til at opholde sig nær så meget in-store, og det vil sige, at pladsen sagtens kan bruges til andre formål. Hylderne behøver ikke længere blive brugt til opbevaring af lager, fordi det nu er i sammenhæng med fulfilment-delen, men kan i stedet give mere plads til fremvisning af, og fortælling om, det enkelte produkt.

Som fulfilment center kan butikkerne tilbyde:

  • Samme-dag levering
  • Klik & Hent
  • Reserver & Hent
  • Hurtig ombytning
  • Opbevaring af lager

Nogle butikker vil vælge at omdanne de mere klassiske butikslokaler til udstillingslokaler, hvor kunderne kan opleve produkterne og dets features, men ikke har mulighed for at tage det med hjem direkte. Ved at opsætte tablets i butikken, har kunden, efter at have prøvet produktet, mulighed for at købe varen med det samme og få den leveret.

Mere plads i butikken til:

  • Det enkelte produkt på hylderne
  • Storytelling om produkterne

Og udviklingen er allerede igang!

Et strålende eksempel på at lykkedes med denne transformation ses hos Bauhaus. Under corona-pandemien har Bauhaus, ligesom så mange andre butikker, været nødsaget til at lukke deres fysiske butikker for kunder. Det har givet mulighed for at gentænke butikkernes funktion og istedet bruge dem som fulfilment centre. Som kunde kan du hos Bauhaus bestille dine varer online hjemme fra sofaen, og når du ankommer til udleveringsstedet summer butikken af liv fra alle de ansatte, der pakker bestillingerne, så de er klar til afhentning.

Butikkernes største konkurrent er ikke nabobutikkerne, men den store online webshop uden fysiske butikker. Derfor bør de fysiske butikker også udnytte fordelen ved deres fysiske placering og give kunderne en komplet in-store oplevelse med online fordele. Det kræver selvfølgelig et kassesystem, der kan understøtter dette, og tale sammen på tværs af kanaler på samme måde, som Ka-ching POS gør.

Kontakt Thomas og hør mere om fulfilment
Thomas Damgren
+45 71 995 985
thomas@ka-ching.dk

Købsvaner før og under corona

05 januar 2021

Hvis ikke der er udvikling, er der afvikling. Er det ikke sådan det hedder? Det fik 2020 virkelig cementeret, hvor foråret var en kickstarter for mange butikkers digitale rejse og en øjenåbner for, hvor hurtigt kunderne kan tilpasse sig. Men hvad var det egentlig, der skete i foråret, og hvor tager det os hen i 2021?

Omnichannel ekspert indtræder i Ka-chings bestyrelse

23 december 2020

Signe Trock Hilstrøm, som også sidder i bestyrelserne hos Matas og Raptor, er indtrådt som nyt medlem af Ka-chings bestyrelse i november 2020. Hendes imponerende CV viser stor erfaring inden for strategisk og operationel udvikling, og hos Ka-ching ser vi frem til at nyde godt af hendes omnichannel ekspertise.

Kan din butik overleve pandemien?

14 december 2020

Kundernes forventninger til butikkerne bliver skubbet frem af restriktionerne. De bekymrer sig ikke om de kan købe de ting, de har brug for, men hvor de kan købe dem. I restaurationsbranchen var mange restauranter i foråret hurtige til at omlægge fra a la carte servering til takeaway. I detailbranchen burde flere butikker gå fra at fokusere på om de kan sælge deres varer, og i stedet stille spørgsmålet hvordan? Svaret er selvfølgelig omnichannel: Butikkerne skal være tilstede på alle kanaler.


Vis mere