New normal

Hvad er et fulfilment center og hvorfor er det fremtiden for mange retailere?

Pandemien har efterladt mange tomme butikslokaler, og flere butikker kæmper for at holde hovedet oven vande. Løsningen kan dog vise sig i form af en transformation, som kan være en tilføjelse til den daglige butiksdrift og kan give de store online butikker kamp til stregen.

Hvad er et fulfilment center og hvorfor er det fremtiden for mange retailere?

Fulfilment center kan oversættes til “udleveringsted”. Et traditionelt fulfilment center er en tredjepart, der behandler ordre fra en retailers kunder. Det er et centrallager, der hjælper med at få online ordrer ud i rette tid for større ecommerce brands. De ligger som regel i industriområder længere væk fra bebyggelse. Butikkerne i byen kan udnytte en række fordele ved at omdanne deres lokaler til en hybrid mellem en traditionel butik og et mikro fulfilment center. Den ene del af butikken vil stadig tage imod kunder in-store, mens den anden del vil blive brugt til at tage sig af kunder og online ordrer. Det vil selvfølgelig betyde mindre plads til kunder i den fysiske butik, men det er ikke nødvendigvis en dårlig ting.

Kapløb om den hurtigste levering

Med Amazons indtræden på det Skandinaviske marked, vil der uden tvivl blive sat gang i et kapløb om den hurtigste levering. Fulfilment centre i centralt placerede butikslokaler vil gøre det lettere for brands at tilbyde deres kunder hurtig levering og give Amazon kamp til stregen, når det kommer til leveringstiden.

Stadig plads til kunderne i butikken

Covid-19 pandemien gav online handlen et ordentligt skub opad, og kunder, som før ikke var vant til at handle online, er blevet mere fortrolige med det. Samtidig har mange butikker været gode til at tilbyde alternative leveringsmetoder som eksempelvis ‘Klik & Hent’ eller samme-dags levering. Jo mere almindeligt det bliver, jo bedre bliver kunderne til at benytte sig af det. I sidste ende betyder dette, at kunderne ikke kommer til at opholde sig nær så meget in-store, og det vil sige, at pladsen sagtens kan bruges til andre formål. Hylderne behøver ikke længere blive brugt til opbevaring af lager, fordi det nu er i sammenhæng med fulfilment-delen, men kan i stedet give mere plads til fremvisning af, og fortælling om, det enkelte produkt.

Som fulfilment center kan butikkerne tilbyde:

  • Samme-dag levering
  • Klik & Hent
  • Reserver & Hent
  • Hurtig ombytning
  • Opbevaring af lager

Nogle butikker vil vælge at omdanne de mere klassiske butikslokaler til udstillingslokaler, hvor kunderne kan opleve produkterne og dets features, men ikke har mulighed for at tage det med hjem direkte. Ved at opsætte tablets i butikken, har kunden, efter at have prøvet produktet, mulighed for at købe varen med det samme og få den leveret.

Mere plads i butikken til:

  • Det enkelte produkt på hylderne
  • Storytelling om produkterne

Og udviklingen er allerede igang!

Et strålende eksempel på at lykkedes med denne transformation ses hos Bauhaus. Under corona-pandemien har Bauhaus, ligesom så mange andre butikker, været nødsaget til at lukke deres fysiske butikker for kunder. Det har givet mulighed for at gentænke butikkernes funktion og istedet bruge dem som fulfilment centre. Som kunde kan du hos Bauhaus bestille dine varer online hjemme fra sofaen, og når du ankommer til udleveringsstedet summer butikken af liv fra alle de ansatte, der pakker bestillingerne, så de er klar til afhentning.

Butikkernes største konkurrent er ikke nabobutikkerne, men den store online webshop uden fysiske butikker. Derfor bør de fysiske butikker også udnytte fordelen ved deres fysiske placering og give kunderne en komplet in-store oplevelse med online fordele. Det kræver selvfølgelig et kassesystem, der kan understøtter dette, og tale sammen på tværs af kanaler på samme måde, som Ka-ching POS gør.

Kontakt Thomas og hør mere om fulfilment
Thomas Damgren
+45 71 995 985
thomas@ka-ching.dk

Ka-ching ver. 18 - Ingen kunde må gå forgæves...

31 august 2021

Med denne release tager vi endnu et skridt imod, at ingen kunde skal gå forgæves til en butik med Ka-ching. Udover at man naturligvis kan bestille online produkter i butikken, kan man nu også bestille eller reservere produkter fra andre butikker i kæden.

Det betyder at vores Reserve & Collect og Click & Collect fra web til butik, nu er blevet udvidet til også at håndtere fra butik til butik. Så nu er det slut med at ekspedienten skal ringe rundt for at finde varen - den kan bare bestilles eller reserveres direkte fra butikken - og så kan kunden afhente varen i den butik som har den på lager.

Vi introducerer også Ship from Store, så det ønskede produkt kan bestilles og sendes fra en anden butik, end den som kunden er i. Det betyder at alle butikker i princippet kan operere som distribuerede fjernlagre og dermed øge omsætningshastigheden i butikkerne.

Vi nægter at lade folk gå forgæves til en butik!

Fire gange så meget Ka-ching

29 juli 2021

Ka-ching har nu hele fire apps i App Store. Den mest centrale udover Ka-ching POS, er Ka-ching Stock appen. Et vigtigt redskab når der skal modtages varer og holdes status. Ka-ching POS kan mange ting, men visse ting skal man lade specialisterne om. Derfor er der de tre andre Ka-ching apps, som har hver sin funktionalitet indenfor lagerstyring, overblik og kundeskærm. 

Gik du glip af omnichannel konferencen? Her er 3 key takeaways

29 juni 2021

Det var et stærkt talerfelt, som var i spotlightet til årets omnichannel-konference. Censuum kunne fortælle om, hvorfor det ikke længere er nok kun at være online, Babysam havde fokus på, hvad der skal til for at give kunderne det, de gerne vil have, og futurist Anne Skare tilbød et kig ind i retail-fremtiden.


Vis mere