New normal

Hvad er et fulfilment center og hvorfor er det fremtiden for mange retailere?

Pandemien har efterladt mange tomme butikslokaler, og flere butikker kæmper for at holde hovedet oven vande. Løsningen kan dog vise sig i form af en transformation, som kan være en tilføjelse til den daglige butiksdrift og kan give de store online butikker kamp til stregen.

Hvad er et fulfilment center og hvorfor er det fremtiden for mange retailere?

Fulfilment center kan oversættes til “udleveringsted”. Et traditionelt fulfilment center er en tredjepart, der behandler ordre fra en retailers kunder. Det er et centrallager, der hjælper med at få online ordrer ud i rette tid for større ecommerce brands. De ligger som regel i industriområder længere væk fra bebyggelse. Butikkerne i byen kan udnytte en række fordele ved at omdanne deres lokaler til en hybrid mellem en traditionel butik og et mikro fulfilment center. Den ene del af butikken vil stadig tage imod kunder in-store, mens den anden del vil blive brugt til at tage sig af kunder og online ordrer. Det vil selvfølgelig betyde mindre plads til kunder i den fysiske butik, men det er ikke nødvendigvis en dårlig ting.

Kapløb om den hurtigste levering

Med Amazons indtræden på det Skandinaviske marked, vil der uden tvivl blive sat gang i et kapløb om den hurtigste levering. Fulfilment centre i centralt placerede butikslokaler vil gøre det lettere for brands at tilbyde deres kunder hurtig levering og give Amazon kamp til stregen, når det kommer til leveringstiden.

Stadig plads til kunderne i butikken

Covid-19 pandemien gav online handlen et ordentligt skub opad, og kunder, som før ikke var vant til at handle online, er blevet mere fortrolige med det. Samtidig har mange butikker været gode til at tilbyde alternative leveringsmetoder som eksempelvis ‘Klik & Hent’ eller samme-dags levering. Jo mere almindeligt det bliver, jo bedre bliver kunderne til at benytte sig af det. I sidste ende betyder dette, at kunderne ikke kommer til at opholde sig nær så meget in-store, og det vil sige, at pladsen sagtens kan bruges til andre formål. Hylderne behøver ikke længere blive brugt til opbevaring af lager, fordi det nu er i sammenhæng med fulfilment-delen, men kan i stedet give mere plads til fremvisning af, og fortælling om, det enkelte produkt.

Som fulfilment center kan butikkerne tilbyde:

  • Samme-dag levering
  • Klik & Hent
  • Reserver & Hent
  • Hurtig ombytning
  • Opbevaring af lager

Nogle butikker vil vælge at omdanne de mere klassiske butikslokaler til udstillingslokaler, hvor kunderne kan opleve produkterne og dets features, men ikke har mulighed for at tage det med hjem direkte. Ved at opsætte tablets i butikken, har kunden, efter at have prøvet produktet, mulighed for at købe varen med det samme og få den leveret.

Mere plads i butikken til:

  • Det enkelte produkt på hylderne
  • Storytelling om produkterne

Og udviklingen er allerede igang!

Et strålende eksempel på at lykkedes med denne transformation ses hos Bauhaus. Under corona-pandemien har Bauhaus, ligesom så mange andre butikker, været nødsaget til at lukke deres fysiske butikker for kunder. Det har givet mulighed for at gentænke butikkernes funktion og istedet bruge dem som fulfilment centre. Som kunde kan du hos Bauhaus bestille dine varer online hjemme fra sofaen, og når du ankommer til udleveringsstedet summer butikken af liv fra alle de ansatte, der pakker bestillingerne, så de er klar til afhentning.

Butikkernes største konkurrent er ikke nabobutikkerne, men den store online webshop uden fysiske butikker. Derfor bør de fysiske butikker også udnytte fordelen ved deres fysiske placering og give kunderne en komplet in-store oplevelse med online fordele. Det kræver selvfølgelig et kassesystem, der kan understøtter dette, og tale sammen på tværs af kanaler på samme måde, som Ka-ching POS gør.

FAQ

1. Hvad er et fulfilment center, og hvorfor er det fremtiden for mange retailere?

- Et fulfilment center, også kendt som et udleveringssted, er et centrallager, der behandler ordrer fra en retailers kunder. Traditionelt set hjælper det med at få online ordrer ud i rette tid for større e-handelsmærker. Fremtiden for mange detailhandlere ligger i at omdanne deres butikslokaler til hybridformater, der fungerer både som traditionelle butikker og mikro fulfilment centre. Dette tillader butikker at håndtere både fysiske og online ordrer, samtidig med at de udnytter fordelene ved deres fysiske placering.

2. Hvordan kan et fulfilment center give detailhandlen en fordel i forhold til konkurrence?

- Fulfilment centre giver detailhandlen mulighed for at tilbyde hurtig levering, hvilket er vigtigt i en tid, hvor kunder efterspørger bekvemmelighed og hurtig service. Ved at placere disse centre i centralt beliggende butikslokaler kan detailhandlere konkurrere med store online butikker som Amazon om at tilbyde den hurtigste leveringstid. Desuden frigiver et fulfilment center mere plads i butikken, som kan bruges til at skabe en bedre kundeoplevelse og udstille produkter.

3. Hvordan kan butikker drage fordel af at omdanne deres lokaler til fulfilment centre?

- Ved at omdanne butikslokaler til fulfilment centre kan butikker tilbyde tjenester som samme-dag levering, klik & hent, reserver & hent, og hurtig ombytning. Dette giver kunderne bekvemmelighed og fleksibilitet i deres købsoplevelse. Samtidig frigiver det mere plads i butikken til at udstille produkter, fortælle historier om dem og skabe en attraktiv kundeoplevelse. Butikker som Bauhaus har allerede succesfuldt implementeret denne transformation, hvilket viser potentialet i denne tilgang.

Kontakt Thomas og hør mere om fulfilment
Thomas Damgren
+45 71 995 985
thomas@ka-ching.dk

Retail trends du skal være opmærksom på i 2024

Det er efterhånden et par måneder siden, at vi skrev 2024 i kalenderen, og du har nok allerede lagt mærke til diverse trends. Er du nysgerrig på trends i 2024, så læs med her og bliv klogere på, hvad der rører sig, og hvilke trends du skal holde øje med.

Hvilken indflydelse har Covid 19 haft på danske butikker, og hvordan ser det ud i 2024?

Nævner man i 2024 ordet 'Corona', så er det for de fleste mennesker ikke længere den ellers så kendte mexicanske øl, man kommer til at tænke på. Nej, man tænker selvfølgelig på pandemien i 2020 og de efterfølgende år, hvor hverdagen blev vendt på hovedet og vores vaner ændrede sig markant. Det påvirkede især   detailhandlen markant. Dengang, under de første nedlukninger oplevede danske butikker en strøm af udfordringer. Fysiske butikker stod tomme og mange måtte hurtigt tilpasse sig den nye virkelighed og tænke i nye og innovative baner for at overleve. Her valgte mange at investere i deres online tilstedeværelse for at overleve.

Hvordan forholder din virksomhed sig til de stigende MobilePay priser?

I lyset af MobilePays prisstigninger har flere virksomheder inden for detailhandelen reageret ved at genoverveje deres brug af betalingsløsningen. Har du tænkt over, hvordan du og din virksomhed ønsker at forholde jer til ændringen? Læs om hvordan andre virksomheder forholder sig, men også hvordan du skaber brugervenlighed i din butik udover MobilePay.


Vis mere