Covid-19 restriktionerne sætter dagsordenen for dansk retail

Kan din butik overleve pandemien?

Kundernes forventninger til butikkerne bliver skubbet frem af restriktionerne. De bekymrer sig ikke om de kan købe de ting, de har brug for, men hvor de kan købe dem. I restaurationsbranchen var mange restauranter i foråret hurtige til at omlægge fra a la carte servering til takeaway. I detailbranchen burde flere butikker gå fra at fokusere på om de kan sælge deres varer, og i stedet stille spørgsmålet hvordan? Svaret er selvfølgelig omnichannel: Butikkerne skal være tilstede på alle kanaler.

Kan din butik overleve pandemien?

Hvis ikke det var så alvorligt, er det næsten komisk. Endnu engang oplever vi en delvis nedlukning, som dog i skrivende stund ikke er nær så omfattende som den i foråret. Og så alligevel: Det var nu butikkerne skulle have solgt julegaverne. Nu kunderne skulle have stået i lange køer og svedt i deres varme overtøj, mens ekspedienterne pakkede pænt ind. I stedet vælger mange kunder at sidde sikkert bag skærmen og bestille julegaverne online. Smart og praktisk for kunderne og dejligt for de butikker der har en online platform. Og resten? De har brug for at prioritere omnichannel. Nu.

Fysisk handel under corona

Den fysiske handel mindskes

En omfattende undersøgelse viser, at 84% har handlet online siden pandemien startede sammenlignet med 65%, som har handlet i en fysisk butik. Af de 65% procent er der 38%, der siger, at de har besøgt en fysisk butik færre gange end tidligere (Kilde: Shopify future of commerce 2021).

Ja, vi holder afstand, spritter af og bærer mundbind. Men situationen føles stadig utryg for rigtig mange, og derfor vælger over halvdelen af alle handlende at undgå travle tidspunkter. Cirka samme antal udtaler, at de føler sig utrygge ved at handle i fysiske butikker. Det er der ganske enkelt ikke noget butikkerne kan gøre ved. Men de kan sørge for at tilbyde in-store oplevelsen online.

Covid-19 restriktionerne sætter dagsordenen for detailhandlen. Blandt andet kan man se en forhøjet forventning fra kunderne til: 

  • Køb online, returner i butik
  • Betal i butikken og få leveret købet hjemme
  • Køb online, hent i butik
  • Reserver online, afslut købet i butik
  • Inspiration til relevante produkter og information om tilbud

Erfaringer viser at butikker der kan leve op til dette, sælger mere.

Ka-ching POS smelter alle kanaler sammen og leverer dem via kassesystemet. Online eller in-store - det gør faktisk ingen forskel for hverken butikken eller kunden. Det er nemt, intuitivt og hurtigt at sætte op med eksisterende infrastruktur. Der er faktisk kun én ting at gøre, nemlig at kontakte Thomas for at få en uforpligtende demo som kan vise hvordan Ka-ching POS kan styrke din virksomheds omnichannel-strategi.

Ka-ching ver. 18 - Ingen kunde må gå forgæves...

31 august 2021

Med denne release tager vi endnu et skridt imod, at ingen kunde skal gå forgæves til en butik med Ka-ching. Udover at man naturligvis kan bestille online produkter i butikken, kan man nu også bestille eller reservere produkter fra andre butikker i kæden.

Det betyder at vores Reserve & Collect og Click & Collect fra web til butik, nu er blevet udvidet til også at håndtere fra butik til butik. Så nu er det slut med at ekspedienten skal ringe rundt for at finde varen - den kan bare bestilles eller reserveres direkte fra butikken - og så kan kunden afhente varen i den butik som har den på lager.

Vi introducerer også Ship from Store, så det ønskede produkt kan bestilles og sendes fra en anden butik, end den som kunden er i. Det betyder at alle butikker i princippet kan operere som distribuerede fjernlagre og dermed øge omsætningshastigheden i butikkerne.

Vi nægter at lade folk gå forgæves til en butik!

Fire gange så meget Ka-ching

29 juli 2021

Ka-ching har nu hele fire apps i App Store. Den mest centrale udover Ka-ching POS, er Ka-ching Stock appen. Et vigtigt redskab når der skal modtages varer og holdes status. Ka-ching POS kan mange ting, men visse ting skal man lade specialisterne om. Derfor er der de tre andre Ka-ching apps, som har hver sin funktionalitet indenfor lagerstyring, overblik og kundeskærm. 

Gik du glip af omnichannel konferencen? Her er 3 key takeaways

29 juni 2021

Det var et stærkt talerfelt, som var i spotlightet til årets omnichannel-konference. Censuum kunne fortælle om, hvorfor det ikke længere er nok kun at være online, Babysam havde fokus på, hvad der skal til for at give kunderne det, de gerne vil have, og futurist Anne Skare tilbød et kig ind i retail-fremtiden.


Vis mere