Covid-19 restriktionerne sætter dagsordenen for dansk retail

Kan din butik overleve pandemien?

Kundernes forventninger til butikkerne bliver skubbet frem af restriktionerne. De bekymrer sig ikke om de kan købe de ting, de har brug for, men hvor de kan købe dem. I restaurationsbranchen var mange restauranter i foråret hurtige til at omlægge fra a la carte servering til takeaway. I detailbranchen burde flere butikker gå fra at fokusere på om de kan sælge deres varer, og i stedet stille spørgsmålet hvordan? Svaret er selvfølgelig omnichannel: Butikkerne skal være tilstede på alle kanaler.

Kan din butik overleve pandemien?

Hvis ikke det var så alvorligt, er det næsten komisk. Endnu engang oplever vi en delvis nedlukning, som dog i skrivende stund ikke er nær så omfattende som den i foråret. Og så alligevel: Det var nu butikkerne skulle have solgt julegaverne. Nu kunderne skulle have stået i lange køer og svedt i deres varme overtøj, mens ekspedienterne pakkede pænt ind. I stedet vælger mange kunder at sidde sikkert bag skærmen og bestille julegaverne online. Smart og praktisk for kunderne og dejligt for de butikker der har en online platform. Og resten? De har brug for at prioritere omnichannel. Nu.

Fysisk handel under corona

Den fysiske handel mindskes

En omfattende undersøgelse viser, at 84% har handlet online siden pandemien startede sammenlignet med 65%, som har handlet i en fysisk butik. Af de 65% procent er der 38%, der siger, at de har besøgt en fysisk butik færre gange end tidligere (Kilde: Shopify future of commerce 2021).

Ja, vi holder afstand, spritter af og bærer mundbind. Men situationen føles stadig utryg for rigtig mange, og derfor vælger over halvdelen af alle handlende at undgå travle tidspunkter. Cirka samme antal udtaler, at de føler sig utrygge ved at handle i fysiske butikker. Det er der ganske enkelt ikke noget butikkerne kan gøre ved. Men de kan sørge for at tilbyde in-store oplevelsen online.

Covid-19 restriktionerne sætter dagsordenen for detailhandlen. Blandt andet kan man se en forhøjet forventning fra kunderne til: 

  • Køb online, returner i butik
  • Betal i butikken og få leveret købet hjemme
  • Køb online, hent i butik
  • Reserver online, afslut købet i butik
  • Inspiration til relevante produkter og information om tilbud

Erfaringer viser at butikker der kan leve op til dette, sælger mere.

Ka-ching POS smelter alle kanaler sammen og leverer dem via kassesystemet. Online eller in-store - det gør faktisk ingen forskel for hverken butikken eller kunden. Det er nemt, intuitivt og hurtigt at sætte op med eksisterende infrastruktur. Der er faktisk kun én ting at gøre, nemlig at kontakte Thomas for at få en uforpligtende demo som kan vise hvordan Ka-ching POS kan styrke din virksomheds omnichannel-strategi.

Sådan skaber du et brand, ingen kan modstå

21 april 2021

Forbrugernes måde at shoppe på skal forstås som en refleksion af samfundet. For at forstå de tendenser, der dominerer retail-branchen, må man først forstå de sociale, politiske og økonomiske trends. Forbrugernes behov, i den vestlige verden, er ikke kun fysiske men også etiske, selvrealiserende, bæredygtige og politiske. Det handler derfor om at skabe et brand, som forbrugerne vil adaptere til deres individuelle livsstil.

Fremtidens retail er levende data

14 april 2021

Forestil dig at du går ind i en butik, hvor du får en push-notifikation i form af en velkomstbesked. I den vil du blive præsenteret af tilbud og anbefalinger baseret på tidligere køb, eller personer du følger på de sociale medier. Inde i butikken står en ekspedient klar til at hjælpe dig videre baseret på de data butikken har om dig. Det scenarie er ikke fremtiden, men den perfekte blanding af data og kunstig intelligens, som kunderne kommer til at nyde godt af – hvis redskaberne er til rådighed.

Post-corona shopping – kunderne har fået nye vaner

31 marts 2021

I godt en måned har store dele af den danske detailhandel haft åbent, og med regerings nye genåbningsplan kan storcentre og større butikker nu endelig også se målstregen. Dog er det de færreste butikker, som kører business as usual, og meget har ændret sig på et år. Her kigger vi på, hvilke nye tiltag vi er blevet mødt af, og hvilke kunderne fortsat vil bruge.


Vis mere