Covid-19 restriktionerne sætter dagsordenen for dansk retail

Kan din butik overleve pandemien?

Kundernes forventninger til butikkerne bliver skubbet frem af restriktionerne. De bekymrer sig ikke om de kan købe de ting, de har brug for, men hvor de kan købe dem. I restaurationsbranchen var mange restauranter i foråret hurtige til at omlægge fra a la carte servering til takeaway. I detailbranchen burde flere butikker gå fra at fokusere på om de kan sælge deres varer, og i stedet stille spørgsmålet hvordan? Svaret er selvfølgelig omnichannel: Butikkerne skal være tilstede på alle kanaler.

Kan din butik overleve pandemien?

Hvis ikke det var så alvorligt, er det næsten komisk. Endnu engang oplever vi en delvis nedlukning, som dog i skrivende stund ikke er nær så omfattende som den i foråret. Og så alligevel: Det var nu butikkerne skulle have solgt julegaverne. Nu kunderne skulle have stået i lange køer og svedt i deres varme overtøj, mens ekspedienterne pakkede pænt ind. I stedet vælger mange kunder at sidde sikkert bag skærmen og bestille julegaverne online. Smart og praktisk for kunderne og dejligt for de butikker der har en online platform. Og resten? De har brug for at prioritere omnichannel. Nu.

Fysisk handel under corona

Den fysiske handel mindskes

En omfattende undersøgelse viser, at 84% har handlet online siden pandemien startede sammenlignet med 65%, som har handlet i en fysisk butik. Af de 65% procent er der 38%, der siger, at de har besøgt en fysisk butik færre gange end tidligere (Kilde: Shopify future of commerce 2021).

Ja, vi holder afstand, spritter af og bærer mundbind. Men situationen føles stadig utryg for rigtig mange, og derfor vælger over halvdelen af alle handlende at undgå travle tidspunkter. Cirka samme antal udtaler, at de føler sig utrygge ved at handle i fysiske butikker. Det er der ganske enkelt ikke noget butikkerne kan gøre ved. Men de kan sørge for at tilbyde in-store oplevelsen online.

Covid-19 restriktionerne sætter dagsordenen for detailhandlen. Blandt andet kan man se en forhøjet forventning fra kunderne til: 

  • Køb online, returner i butik
  • Betal i butikken og få leveret købet hjemme
  • Køb online, hent i butik
  • Reserver online, afslut købet i butik
  • Inspiration til relevante produkter og information om tilbud

Erfaringer viser at butikker der kan leve op til dette, sælger mere.

Ka-ching POS smelter alle kanaler sammen og leverer dem via kassesystemet. Online eller in-store - det gør faktisk ingen forskel for hverken butikken eller kunden. Det er nemt, intuitivt og hurtigt at sætte op med eksisterende infrastruktur. Der er faktisk kun én ting at gøre, nemlig at kontakte Thomas for at få en uforpligtende demo som kan vise hvordan Ka-ching POS kan styrke din virksomheds omnichannel-strategi.

Købsvaner før og under corona

05 januar 2021

Hvis ikke der er udvikling, er der afvikling. Er det ikke sådan det hedder? Det fik 2020 virkelig cementeret, hvor foråret var en kickstarter for mange butikkers digitale rejse og en øjenåbner for, hvor hurtigt kunderne kan tilpasse sig. Men hvad var det egentlig, der skete i foråret, og hvor tager det os hen i 2021?

Omnichannel ekspert indtræder i Ka-chings bestyrelse

23 december 2020

Signe Trock Hilstrøm, som også sidder i bestyrelserne hos Matas og Raptor, er indtrådt som nyt medlem af Ka-chings bestyrelse i november 2020. Hendes imponerende CV viser stor erfaring inden for strategisk og operationel udvikling, og hos Ka-ching ser vi frem til at nyde godt af hendes omnichannel ekspertise.


Vis mere