Er din butik klar til kundernes nye shoppingvaner?

Post-corona shopping – kunderne har fået nye vaner

I godt en måned har store dele af den danske detailhandel haft åbent, og med regerings nye genåbningsplan kan storcentre og større butikker nu endelig også se målstregen. Dog er det de færreste butikker, som kører business as usual, og meget har ændret sig på et år. Her kigger vi på, hvilke nye tiltag vi er blevet mødt af, og hvilke kunderne fortsat vil bruge.

Post-corona shopping – kunderne har fået nye vaner

Bring butikken til kunden

Var der nogen af os, som ikke oplevede en kraftig stigning i mobilforbruget under den første nedlukning? Samtidig skete der også en kraftig stigning af online-handel, og derfor er det vigtigt for kunderne, at butikkerne bliver ved med at være tilgængelige online. Mange har fået øjnene op for de mindre retailere, og de lokale butikker er nået ud til kunder udenfor deres eget lokalsamfund. Den kundekreds skal opretholdes, for interessen er der stadig. Men når kunderne ikke nødvendigvis kan besøge butikken fysisk, må ekspedienterne have redskaber, som gør det nemt at besøge butikken alligevel.

Løsningen: Videoshopping gør, at kunderne beholder den personlige kontakt, selvom de er langt væk, eller af andre årsager ikke har mulighed for at besøge din butik fysisk. Med Ka-ching POS kan du hurtigt komme i gang med videoshopping i din butik. Se vores tre-trins guide her.

Indkøbsvogn
Fordi Ka-ching POS får relevante produktanbefalinger fra kunstig intelligens, er dine ekspedienter selvfølgelig klar med et mersalg, når kunden henter sin ordre. Under første nedlukning lavede ekspedienterne i Matas faktisk mersalg på hver tredje ordre, som blev afhentet i butikken. 

“Skriv pb for afhentning af ordrer”

Det var pludselig slut med at slentre ned gennem gågaden eller rundt i storcenteret og ose. I stedet blev det til hurtige besøg for at hente ordrer i døren. Click & Collect har været en god løsning for rigtig mange kunder. Om det har været via sms, beskeder på instagram og facebook eller direkte på webshoppen, så har butikkerne stået på hovedet for at gøre det muligt for, at kunderne sikkert kunne afhente deres ordrer. Dejligt for dem, men det har betydet ekstra arbejde for de mange butikker, som ikke i forvejen har haft den digitale platform til dette. Siden efterspørgslen ikke bliver mindre, er der brug for en opdatering af manges systemer.

Løsningen: Med Click & Collect indbygget i dit kassesystem, er det nemt for kunden at lave en ordre, samtidig med at det bliver nemt for ekspedienterne at have den klar til afhentning. Ekspedienten vil på Ka-ching POS automatisk få en notifikation, når der er lavet en Click & Collect ordre på webshoppen. Lagerstatus opdateres automatisk og betalingen sker som med alle andre online handler.

Indkøbsvogn
Online salget steg med 25% over to uger i marts måned 2020. Samtidig tog transaktioner i fysiske butikker et dyk på 30%.

Butikken som markedsføringskanal

Selvom kunderne ikke har haft mulighed for at bruge butikken, så har de ansatte været i gang på de sociale medier for at vise varer frem og få kunderne i tale. Netop kommunikationen med kunderne er altafgørende for den loyalitet, der skal til for at have en sund forretning. At starte en samtale med kunden omkring andet end direkte salg lægger grunden for hele relationen. Det samme gør det at fortsætte samtalen, efter handlen er afsluttet. 

Løsningen: Omnichannel og digital tilstedeværelse. Ka-ching POS gør det hele: Nem tilmelding til nyhedsbrev i butikken, at kunne sende et tilbud på mail til en kunde, synlig lagerstatus så dine kunder aldrig går forgæves, og personaliserede tilbud er med til at styrke dine kunders loyalitet.

Når du møder dine kunder igen, så spørg dem hvordan de har handlet under corona. Det vil give dig et indblik ind i de nye vaner, de har fået, og hvad de nu forventer af din butik.

Og husk: Vi står altid klar med en gratis demo.

Sælg på Zalando – flere kunder med lille indsats

Sommeren er forbi – og mange af os er tilbage og knokler for vores forretning igen. Vi har brugt den sidste måned på at sikre dig bedre salgsmuligheder. Det har vi gjort ved at lave integration mellem Zalando aka Connected Retail og Ka-ching POS. På den måde kan du skabe flere kunder med en lille indsats. Med den nye integration er din Ka-ching POS stadig fuldt opdateret indenfor lagerbeholdning, når du sælger en vare gennem Connected Retail.

Så er den her: Ka-ching Connector app til Shopify

Ka-ching release 21 er landet og klar til download og denne her nyhed har vi glædet os til at dele! Vores integration til Shopify er nemlig testet og køreklar – lige til at installere. Vi deler 9 fordele ved integrationen og giver en lille opdatering på nogle af de andre nye funktioner i denne release.

Ka-ching er blevet opkøbt af RelateIT

Ka-ching er netop blevet købt af RelateIT’s søster-selskab, XtensionIT, der har fokus på egne softwareprodukter.

RelateIT har mange års erfaring med at hjælpe detailvirksomheder med at implementere IT-løsninger, der effektiviserer forretningen og skaber grobunden for vækst. Vores detail-konsulenter er specialister i at gennemgå processer fra indkøb over lager til salg og sammensætter den løsning, der passer til den enkelte forretning. Dét gælder, uanset om det drejer sig om en stor eller lille virksomhed.  


Vis mere