Sådan har Covid-19 påvirket vores købsvaner (og hvad du kan gøre for at tilpasse din butik efter det)

Vi håbede alle at Covid-19 ville passere hurtigt, men vi skal højest sandsynligt et godt stykke ind i 2021 før vi ikke længere bliver direkte påvirket af den. Og selv derefter vil kundernes nye online købsvaner være en faktor som man er nødt til at forholde sig til. De skelner ikke længere mellem online og in-store, så hvorfor skal du?

Den midlertidige nedlukning i foråret sendte mange handlende på nettet for allerførste gang. For at forstå hvor dramatisk vores købsvaner har ændret sig, skal man kigge på hvor hurtigt e-handel har overtaget den fysiske handel på bare tre måneder (Kilde: Mckinsey). Den udvikling vi har set på området de sidste 10 år er sket på bare tre måneder. Den fortjener en gentagelse: Altså 10 års udvikling på tre måneder.

Købsmønstre

Covid-19 har tvunget flere forbrugere ud i e-handlen, og det er de butikker og virksomheder med en stærk online platform som har høstet transaktionerne. Butikker med et hul mellem online og in-store oplevelsen, vil uundgåeligt komme til at halte bagud efterhånden som kunderne forventer en større og større sammensmeltning af butikken online og in-store. 

Kunderne vil gerne de fysiske butikker og kodeordet, i deres forventning hertil, er oplevelser. Men ikke forstået på en måde hvor man skal stå klar med konfetti-kanoner og champagne, når de træder ind ad døren. En god kundeoplevelse er, når kunden føler sig velkommen og kendt af personalet, når kunden ikke føler sig begrænset i sine valgmuligheder og når de kan handle når og hvor de vil. 

Så hvad kan du gøre for at tilpasse dig kundernes nye vaner?

Her giver vi dig tre gode råd til at kunne levere det kunderne forventer. Først kigger vi på din omnichannel, derefter hvordan du kan gøre kundeoplevelsen mere personlig, og til sidst får du et håndgribeligt råd til at få kunderne af nettet og ned i din butik.

Tag pulsen på din omnichannel

Kunderne skelner ikke mellem online og den fysiske butik, så det skal du heller ikke. Fordi vi bruger vores telefoner så meget, er det også her de fleste køb starter. De bliver ikke nødvendigvis afsluttet medmindre du er klar til at tage kunden i hånden. Derfor er et opdateret lager, en online kurv som kan hentes i den fysiske butik, og et relevant nyhedsbrev bare nogle af de ting, du skal kigge på for at være nærværende, når kunden finder dig online.

Vil du læse mere om hvilke elementer man skal kigge på for at lykkes med omnichannel, kan du hente vores 8 tips til at mestre omnichannel her.

Gør kundeoplevelsen personlig

Produktanbefalinger baseret på tidligere køb, eller kendskab til kundens favoritprodukter, er med til at højne oplevelsen når kunden handler. Det er noget vi kender fra vores shoppingoplevelser online, men ekspedienterne kan også sagtens gøre brug af kundedata i butikken. Kundekendskab vægter højt for forbrugerne, men desværre viser tal at 63% af de handlende ikke føler retailerne ved hvem de virkelig er (Kilde: Salesforce). Et integreret Point of Sale med alle kundens oplysninger på kan give et boost til både kurvstørrelsen og kundeoplevelsen.

Lad kunden afhente sin ordrer i butikken

Når du giver dine kunder muligheden for at afhente deres ordre i butikken, får de en fleksibilitet der er tilpasset deres behov. Ekspedienten får også en chance for at afslutte salget med en personlig betjening og eventuelt et mersalg. Når først man står ansigt til ansigt, forstår man vigtigheden af at møde sine kunder der hvor de fleste er: Online.

Der er dog ingen tvivl om at kunderne stadig foretrækker de fysiske butikker. Det generelle privatforbrug er også - ifølge Danmarks Statistik - meget lig vores forbrug sidste år. Selvom vi stadig skal holde afstand, spritte hænder og undgå store forsamlinger, så er kunderne der og de skal nok fortsætte med at handle.

Er du interesseret i en gratis demo af Ka-ching, kan du booke den hos Thomas her:
Kontakt os
Thomas Damgren
+45 71 995 985
thomas@ka-ching.dk

De 3 største tendenser for retail i 2021

20 november 2020

Er der noget vi har lært i 2020, så er det, at det kan være svært at spå om fremtiden, når ingen ved, at der er en pandemi på vej. Vores forbrugsvaner har taget et kvantespring mod onlinehandel, og der er en blæsende udvikling igang for at imødekomme forbrugernes nye behov. Herunder giver vi dig den første af tre af de største tendenser, som detailhandlen skal gøre sig klar til i 2021.

Tre ting, du ikke må byde dine kunder til Black Friday

10 november 2020

Black Friday og Cyber Monday er lige om hjørnet. November og december er de travleste måneder på året, og i år er det ekstra svært, da alt skal foregå med 1-2 meters afstand. Derfor er det vigtigt, at du har gjort dig en række forberedelser, så kunderne føler sig trygge, når de handler. 

Ka-ching er med til at skabe fremtidens butikker

16 oktober 2020

Betalingsløsninger baseret på en personlig chip (RFID), indendørs google street view af butikkerne og magic mirror er nogle af de tech-løsninger, der lige nu er fokus på i RetailTech Lab som ligger i Science City Lyngby. Et omnichannel mobilt kasseapparet bliver også snart præsenteret; Ka-ching har nemlig indgået et samarbejde, der betyder at Ka-ching POS bliver kasseløsningen for et større dansk brand der snart åbner butik i Lab’et.


Vis mere