Forbrugerindsigter

Sådan skaber du et brand, ingen kan modstå

Forbrugernes måde at shoppe på skal forstås som en refleksion af samfundet. For at forstå de tendenser, der dominerer retail-branchen, må man først forstå de sociale, politiske og økonomiske trends. Forbrugernes behov, i den vestlige verden, er ikke kun fysiske men også etiske, selvrealiserende, bæredygtige og politiske. Det handler derfor om at skabe et brand, som forbrugerne vil adaptere til deres individuelle livsstil.

Sådan skaber du et brand, ingen kan modstå

Retail branchen har forandret sig, og B2C virksomheder skal derfor ikke kun kommunikere gennem unikke salgstilbud men i stedet fokusere på oplevelser og emotionelle værdier. Med hjælp fra Katrine Lee Larsen, CEO hos og stifter af Copenhagen Cartel, har vi fundet tre steps til at styrke jeres brand:

1. Find jeres mærkesager og stå ved dem! 

Forbrugerne går op i et brands etik og værdier, nogle miljømæssige, andre sociale eller politiske. Millennials, en målgruppe i hastig udvikling, er den mest samfunds- og miljømæssige bevidste generation, og de er indflydelsesrige. 

“Forbrugerne i dag er meget bevidste, og det stiller store krav til et brand. Derfor er det vigtigt at være autentisk, da forbrugerne simpelthen ikke finder sig i at blive løjet for eller ført bag lyset (hvem kan egentligt lide det!). Et stærkt purpose hjælper forbrugeren med at kunne identificere, relatere og engagere sig i et brand, da det er nemt at vide, om man deler fælles værdier", siger Katrine Lee Larsen.

I en undersøgelse, foretaget af Nielsen og Deloitte, kom det frem, at millennials er mere villig til at betale for et produkt eller ydelse, som er bærebygtigt eller kommer fra virksomheder, som tager et socialt eller miljømæssigt ansvar. 

Generation millennials

Du kender måske millennials under navnet generation Y, og er en samlet betegnelse for forbrugere, der er først i årene 1980-1995. Det vil altså sige, at de i 2021 er mellem 25 og 41 år gamle. 

Millennials er en generation med større forventninger til kundeservice – og de er villige til at betale for det! 

Derudover prioritere millennials den gode købsoplevelse og den værdi produktet giver dem – og de er villige til at betale mere for et bestemt brand.

En af måderne hvorpå I som virksomhed kan gøre det lettere for forbrugerne at forstå jeres forretning, er gennem en synlig og transparent værdikæde. Ved at fremvise jeres værdikæde, får forbrugerne mulighed for at forstå produktets vej til dem. Det er ikke nok bare at skrive, at produktet er bæredygtigt, I skal forklare, hvordan produktet er bæredygtigt.

Ifølge Katrine Lee Larsen, “så går vejen til et stærkt brand gennem autencitet og et stærkt purpose, som er belagt med balancen mellem et stærkt fokus og en omstillingsparathed.”

2. Find jeres mærkesager og stå ved dem! 

Når forbrugere shopper efter produkter, handler det om at få tilfredsstillet et behov. Deres motivation er måske startet i det fysiske; varmere tøj til vinteren, ødelagt computer, udskiftning af bil, men fordi markedet bugner af produkter, der alle kan tilfredsstille dette behov, bliver forbrugerens motivation i stedet selvrealiserende. 

“Det er ikke længere nok “bare” at give en god produktoplevelse. Et brand skal signalere formål, en mission – så forbrugerne føler de er en del af noget større”, udtaler Katrine Lee Larsen.

Ved at brande sig på produktets emotionelle salgsværdier, fortæller man som brand, hvordan forbrugeren kan iscenesætte sig på den helt rigtig måde gennem netop jeres produkt. Med et par løbesko fra Nike får forbrugeren ikke kun et par stødabsorberende sko, men også viljen til sejr. Når forbrugeren køber en iPad fra Apple, handler det ikke kun om de tekniske funktioner, men i endnu højere grad om Apple’s evne til at tale til forbrugerens kreativitet og innovative side. Brands bliver niche-religioner med deres egne værdier, livsstil, sprog og symbol, og gennem køb tilslutter forbrugernes sig disse religioner.

3.Brug jeres kanaler til at komme tættere på forbrugeren

Takket være internettet har det aldrig været nemmere at komme tæt på forbrugerne. Forbrugerne er digitale, så derfor skal I som virksomhed også være det! 

Brug jeres kanaler til at fortælle historien om, hvad netop jeres produkt kan gøre for forbrugeren. Brug jeres kanaler til at være mere transparente omkring jeres produkt og værdikæde, vis jeres originalitet og lad jeres værdier blive en del af jeres fortælling.

“Hos Copenhagen Cartel forsøger vi at holde det ægte. Vi kommunikerer og inddrager vores community i alt lige fra hverdagsbeslutninger til nye farver og styles – så vores community reelt kan relatere til vores content”, siger Katrine Lee Larsen.

Er du interesseret i at lære mere om, hvorfor vi som mennesker har et behov for at shoppe eller hvordan man kan opbygge et stærkt brand, så kan vi anbefale at dykke ned i The Fashion Retailers indsigtsunivers.

Stigning i jobskifte

Copenhagen Cartel

Katrine Lee Larsen oplevede, da hun boede på Bali, hvordan de balinesiske badestrande flød over med skrald og plastikstumper, der skyllede op fra havet. Med Copenhagen Cartel udfordrer Katrine de traditionelle produktions- og forbrugsmønstre ved at give rest- og spild ressourcer, som normalt anses som værdiløse, nyt liv og tilbyder en bred palette af bæredygtige produkter, der sætter mennesker og klima før profit. Læs mere om Copenhagen Cartel her: https://copenhagencartel.dk/pages/purpose.

Ka-ching ver. 18 - Ingen kunde må gå forgæves...

31 august 2021

Med denne release tager vi endnu et skridt imod, at ingen kunde skal gå forgæves til en butik med Ka-ching. Udover at man naturligvis kan bestille online produkter i butikken, kan man nu også bestille eller reservere produkter fra andre butikker i kæden.

Det betyder at vores Reserve & Collect og Click & Collect fra web til butik, nu er blevet udvidet til også at håndtere fra butik til butik. Så nu er det slut med at ekspedienten skal ringe rundt for at finde varen - den kan bare bestilles eller reserveres direkte fra butikken - og så kan kunden afhente varen i den butik som har den på lager.

Vi introducerer også Ship from Store, så det ønskede produkt kan bestilles og sendes fra en anden butik, end den som kunden er i. Det betyder at alle butikker i princippet kan operere som distribuerede fjernlagre og dermed øge omsætningshastigheden i butikkerne.

Vi nægter at lade folk gå forgæves til en butik!

Fire gange så meget Ka-ching

29 juli 2021

Ka-ching har nu hele fire apps i App Store. Den mest centrale udover Ka-ching POS, er Ka-ching Stock appen. Et vigtigt redskab når der skal modtages varer og holdes status. Ka-ching POS kan mange ting, men visse ting skal man lade specialisterne om. Derfor er der de tre andre Ka-ching apps, som har hver sin funktionalitet indenfor lagerstyring, overblik og kundeskærm. 

Gik du glip af omnichannel konferencen? Her er 3 key takeaways

29 juni 2021

Det var et stærkt talerfelt, som var i spotlightet til årets omnichannel-konference. Censuum kunne fortælle om, hvorfor det ikke længere er nok kun at være online, Babysam havde fokus på, hvad der skal til for at give kunderne det, de gerne vil have, og futurist Anne Skare tilbød et kig ind i retail-fremtiden.


Vis mere