Verdens første kassesystem med kunstig intelligens

Som en væsentligt feature i version 14 gør Ka-ching brug af kunstig intelligens ved at implementere Machine Learning i POS. Det betyder, at systemet selv forbinder produkter og købsmønstre, som kan bruges til meningsfulde produktanbefalinger. Men hvad er Machine Learning og hvordan kan den hjælpe ekspedienterne i salgssituationen?

Hvad er Machine Learning?

Machine Learning i POS er en teknologi, som hele tiden hjælper systemet til at lære mere om dine kunders samlede købsmønstre, når de handler. Implementeringen er en selvlærende teknologi, hvor kassesystemet bruger sammenhænge fra tidligere køb til at genkende disse købsmønstre. Ekspedienten får i salgssituationen anbefalinger af produkter baseret på kundens aktuelle kurv og kan derved personalisere anbefalinger og tilbud. I den sidste ende vil dette betyde relevant mersalg og en højere kurvstørrelse.

Som eksempel kan man tage en kunde, som i en møbelbutik beslutter sig for at købe en sofa med fairtrade uld og et sofabord i eg. Med udgangspunkt i tidligere kunders køb, vil systemet foreslå andre fairtrade produkter i naturmaterialer fra andre produktgrupper. 

Det er ikke så meget anderledes end hvad ekspedienten normalt ville gøre, men i dette tilfælde skal ekspedienten ikke selv foretage sig noget. Det giver mulighed for relevant mersalg uden at ekspedienten nødvendigvis behøver et indgående kendskab til hele produktsortimentet.

Stigning i jobskifte

Stigning i jobskifte

Tal fra Dansk Arbejdsgiverforening viser en væsentlig stigning i jobskifte i salgs- og servicebranchen. Oplæring og opstart af nyt personale kan tage tid og dermed være en indirekte omkostning for butikken grundet manglende produktkendskab. Det kan betyde en risiko for mistede salg. Med Ka-chings Machine Learning i POS finder systemet selv købsmønstre og de relevante produkter, uden forudgående viden fra ekspedienten og uden at man skal løfte en finger.

Anonymiserede data

Machine Learning behøver ikke en særlig stor viden om, hvordan kunderne handler, før den bliver effektiv og relevant. Desuden er den data, den henter viden fra, anonymiseret. Det er kun dine kundernes købsmønstre, der bliver brugt til at se sammenhænge ud fra. Det er ganske få køb, der skal til for at systemet bliver specialiseret og kan hjælpe ekspedienterne med at forbedret købsoplevelse uden ekstra indsats.

Få mere at vide

Hvis du vil vide mere om Machine Learning, og hvordan det kan hjælpe til at blive en medspiller i din butik, kan du skrive eller ringe til Thomas og få en uforpligtende snak om Machine Learning og svare på dine spørgsmål.

Kontakt os
Thomas Damgren
+45 71 995 985
thomas@ka-ching.dk

De 3 største tendenser for retail i 2021

20 november 2020

Er der noget vi har lært i 2020, så er det, at det kan være svært at spå om fremtiden, når ingen ved, at der er en pandemi på vej. Vores forbrugsvaner har taget et kvantespring mod onlinehandel, og der er en blæsende udvikling igang for at imødekomme forbrugernes nye behov. Herunder giver vi dig den første af tre af de største tendenser, som detailhandlen skal gøre sig klar til i 2021.

Tre ting, du ikke må byde dine kunder til Black Friday

10 november 2020

Black Friday og Cyber Monday er lige om hjørnet. November og december er de travleste måneder på året, og i år er det ekstra svært, da alt skal foregå med 1-2 meters afstand. Derfor er det vigtigt, at du har gjort dig en række forberedelser, så kunderne føler sig trygge, når de handler. 

Ka-ching er med til at skabe fremtidens butikker

16 oktober 2020

Betalingsløsninger baseret på en personlig chip (RFID), indendørs google street view af butikkerne og magic mirror er nogle af de tech-løsninger, der lige nu er fokus på i RetailTech Lab som ligger i Science City Lyngby. Et omnichannel mobilt kasseapparet bliver også snart præsenteret; Ka-ching har nemlig indgået et samarbejde, der betyder at Ka-ching POS bliver kasseløsningen for et større dansk brand der snart åbner butik i Lab’et.


Vis mere