Verdens første kassesystem med kunstig intelligens

Som et væsentligt feature i version 14 gør Ka-ching brug af kunstig intelligens ved at implementere Machine Learning i POS. Det betyder, at systemet selv forbinder produkter og købsmønstre, som kan bruges til meningsfulde produktanbefalinger. Men hvad er Machine Learning og hvordan kan den hjælpe ekspedienterne i salgssituationen?

Hvad er Machine Learning?

Machine Learning i POS er en teknologi, som hele tiden hjælper systemet til at lære mere om dine kunders samlede købsmønstre, når de handler. Implementeringen er en selvlærende teknologi, hvor kassesystemet bruger sammenhænge fra tidligere køb til at genkende disse købsmønstre. Ekspedienten får i salgssituationen anbefalinger af produkter baseret på kundens aktuelle kurv og kan derved personalisere anbefalinger og tilbud. I den sidste ende vil dette betyde relevant mersalg og en højere kurvstørrelse.

Som eksempel kan man tage en kunde, som i en møbelbutik beslutter sig for at købe en sofa med fairtrade uld og et sofabord i eg. Med udgangspunkt i tidligere kunders køb, vil systemet foreslå andre fairtrade produkter i naturmaterialer fra andre produktgrupper. 

Det er ikke så meget anderledes end hvad ekspedienten normalt ville gøre, men i dette tilfælde skal ekspedienten ikke selv foretage sig noget. Det giver mulighed for relevant mersalg uden at ekspedienten nødvendigvis behøver et indgående kendskab til hele produktsortimentet.

Stigning i jobskifte

Stigning i jobskifte

Tal fra Dansk Arbejdsgiverforening viser en væsentlig stigning i jobskifte i salgs- og servicebranchen. Oplæring og opstart af nyt personale kan tage tid og dermed være en indirekte omkostning for butikken grundet manglende produktkendskab. Det kan betyde en risiko for mistede salg. Med Ka-chings Machine Learning i POS finder systemet selv købsmønstre og de relevante produkter, uden forudgående viden fra ekspedienten og uden at man skal løfte en finger.

Anonymiserede data

Machine Learning behøver ikke en særlig stor viden om, hvordan kunderne handler, før den bliver effektiv og relevant. Desuden er den data, den henter viden fra, anonymiseret. Det er kun dine kundernes købsmønstre, der bliver brugt til at se sammenhænge ud fra. Det er ganske få køb, der skal til for at systemet bliver specialiseret og kan hjælpe ekspedienterne med at forbedret købsoplevelse uden ekstra indsats.

Få mere at vide

Hvis du vil vide mere om Machine Learning, og hvordan det kan hjælpe til at blive en medspiller i din butik, kan du skrive eller ringe til Thomas og få en uforpligtende snak om Machine Learning og svare på dine spørgsmål.

Kontakt os
Thomas Damgren
+45 71 995 985
thomas@ka-ching.dk

Fire gange så meget Ka-ching

29 juli 2021

Ka-ching har nu hele fire apps i App Store. Den mest centrale udover Ka-ching POS, er Ka-ching Stock appen. Et vigtigt redskab når der skal modtages varer og holdes status. Ka-ching POS kan mange ting, men visse ting skal man lade specialisterne om. Derfor er der de tre andre Ka-ching apps, som har hver sin funktionalitet indenfor lagerstyring, overblik og kundeskærm. 

Gik du glip af omnichannel konferencen? Her er 3 key takeaways

29 juni 2021

Det var et stærkt talerfelt, som var i spotlightet til årets omnichannel-konference. Censuum kunne fortælle om, hvorfor det ikke længere er nok kun at være online, Babysam havde fokus på, hvad der skal til for at give kunderne det, de gerne vil have, og futurist Anne Skare tilbød et kig ind i retail-fremtiden.

Spænder dit systemlandskab ben for dine visioner?

14 juni 2021

IT systemer skulle gerne kunne understøtte visionen for dit brand og ikke begrænse det. Pace Layered Architecture er brobygning mellem der, hvor du gerne vil have dit brand hen, og det system som skal håndtere opgaven. 


Vis mere