Relationen til kunden og teknologien bag

2021 er her om lidt - er du klar til den tredje og vigtigste tendens i retail?

Du kan måske godt regne den tredje store retail tendens for 2021 ud, for den har egentlig været i fokus længe. Men den nye virkelighed har sat fart under udviklingen, og detailhandlen må følge med, hvis kunderne skal føle sig set. Den personlige shoppingoplevelse er den sidste - og måske vigtigste - tendens du skal hoppe med på.

2021 er her om lidt - er du klar til den tredje og vigtigste tendens i retail?

Egentlig er det ikke så meget selve tendensen, man skal hoppe med på, men teknologien bag. De fleste butikker gør alt hvad de kan, for at personalisere købsoplevelsen, men det er ikke længere nok at møde kunden i butikken med et smil og et “Hej, hvad kan jeg hjælpe dig med”? En undersøgelse lavet af Dansk Erhverv viser at 88% af forbrugerne starter købsoplevelsen med at researche på nettet. Derfor har ekspedienterne brug for at vide mere end kunden, og også vide mere om kunden. 

I den sidste artikel om den anden store tendens for 2021, fortalte vi blandt andet om kunstig intelligens og Machine Learning, som vi har implementeret i Ka-ching POS.

Netop Machine Learning spiller en stor rolle for den personlige købsoplevelse i 2021, uanset om du befinder dig på en webshop eller in-store. Kombineret med en kundeklub er der virkelig mulighed for at skræddersy indhold, tilbud og produktanbefalinger til den enkelte kunde. Det vil blive gjort på baggrund af kundens købshistorik, som vil vise kundens præferencer, tidsinterval mellem køb samt søgningshistorik på produkter.

Machine Learning i kassesystem

Et kendt ansigt er mere loyalt

Dennis Østergaard, senior key account manager hos Apsis, vurderer at det, at man bygger relationer til kunderne og kender dem, bliver essentielt fremadrettet. Det fortæller han i forbindelse med Ka-chings Trendy Twenties kampagne:

“Jeg tror, at det at man får en følelse af, at man er en kendt kunde i butikken [...] det tror jeg aldrig kommer til at gå af mode. Teknologien er ved at være her, så om man er stor eller lille retailer, så kan man begynde at få kanalerne til at smelte sammen, og få det her overblik over, hvordan man egentlig påvirker kunderne”.

At få kunderne til at føle sig som et kendt ansigt, er med til at opbygge en loyalitet, som er ekstremt vigtig i en verden, hvor alle produkter kan købes de fleste steder. Hvorfor skal kunden købe varen hos lige præcis dig, fremfor den næste retailer?

Kundeklubben bliver essentiel

En enkelt søgning på et produkt kan få dit feed til at eksplodere i reklamer for det, du har søgt på. Men hvad sker der med dine reklamer, når du har købt produktet? Langt de fleste oplever at blive udsat for de samme reklamer lang tid efter købet er gjort og reklamen er blevet irrelevant.

Med en kundeklub forbundet til et kasseapparat, bliver det muligt at registrere det enkelte køb på den specifikke kunde, som nu eksempelvis kan opleve re-targeting i form af en “Tak fordi du handlede hos os” reklame eller relaterede produkter til det der netop er blevet købt. Det er en lille ting som har stor betydning for den personlige oplevelse. Og som det blev slået fast længere oppe, så er det uanset om varen er købt online eller in-store. Kunden skelner ikke, så det skal dit kasseapparat selvfølgelig heller ikke.

Det går rigtig stærkt med innovationen og ideerne hos retail for tiden. Selvom de fysiske butikker har været pressede, så er den gode nyhed, at tendenserne og teknologien understøtter de fysiske butikker. Man har for længst fundet ud af, at forbrugerne ikke kan undvære oplevelsen af at være i en butik foran et andet menneske. I fremtiden vil det setup komme til at vise sig på rigtig mange måder. 

Ka-ching POS er nutidens og fremtidens kassesystem. Book en gratis demo herunder for at blive klogere på hvordan det kan udstyre din butik til 2021.

Kilde: Forbes

Ka-ching ver. 18 - Ingen kunde må gå forgæves...

31 august 2021

Med denne release tager vi endnu et skridt imod, at ingen kunde skal gå forgæves til en butik med Ka-ching. Udover at man naturligvis kan bestille online produkter i butikken, kan man nu også bestille eller reservere produkter fra andre butikker i kæden.

Det betyder at vores Reserve & Collect og Click & Collect fra web til butik, nu er blevet udvidet til også at håndtere fra butik til butik. Så nu er det slut med at ekspedienten skal ringe rundt for at finde varen - den kan bare bestilles eller reserveres direkte fra butikken - og så kan kunden afhente varen i den butik som har den på lager.

Vi introducerer også Ship from Store, så det ønskede produkt kan bestilles og sendes fra en anden butik, end den som kunden er i. Det betyder at alle butikker i princippet kan operere som distribuerede fjernlagre og dermed øge omsætningshastigheden i butikkerne.

Vi nægter at lade folk gå forgæves til en butik!

Fire gange så meget Ka-ching

29 juli 2021

Ka-ching har nu hele fire apps i App Store. Den mest centrale udover Ka-ching POS, er Ka-ching Stock appen. Et vigtigt redskab når der skal modtages varer og holdes status. Ka-ching POS kan mange ting, men visse ting skal man lade specialisterne om. Derfor er der de tre andre Ka-ching apps, som har hver sin funktionalitet indenfor lagerstyring, overblik og kundeskærm. 

Gik du glip af omnichannel konferencen? Her er 3 key takeaways

29 juni 2021

Det var et stærkt talerfelt, som var i spotlightet til årets omnichannel-konference. Censuum kunne fortælle om, hvorfor det ikke længere er nok kun at være online, Babysam havde fokus på, hvad der skal til for at give kunderne det, de gerne vil have, og futurist Anne Skare tilbød et kig ind i retail-fremtiden.


Vis mere