Relationen til kunden og teknologien bag

2021 er her om lidt - er du klar til den tredje og vigtigste tendens i retail?

Du kan måske godt regne den tredje store retail tendens for 2021 ud, for den har egentlig været i fokus længe. Men den nye virkelighed har sat fart under udviklingen, og detailhandlen må følge med, hvis kunderne skal føle sig set. Den personlige shoppingoplevelse er den sidste - og måske vigtigste - tendens du skal hoppe med på.

2021 er her om lidt - er du klar til den tredje og vigtigste tendens i retail?

Egentlig er det ikke så meget selve tendensen, man skal hoppe med på, men teknologien bag. De fleste butikker gør alt hvad de kan, for at personalisere købsoplevelsen, men det er ikke længere nok at møde kunden i butikken med et smil og et “Hej, hvad kan jeg hjælpe dig med”? En undersøgelse lavet af Dansk Erhverv viser at 88% af forbrugerne starter købsoplevelsen med at researche på nettet. Derfor har ekspedienterne brug for at vide mere end kunden, og også vide mere om kunden. 

I den sidste artikel om den anden store tendens for 2021, fortalte vi blandt andet om kunstig intelligens og Machine Learning, som vi har implementeret i Ka-ching POS.

Netop Machine Learning spiller en stor rolle for den personlige købsoplevelse i 2021, uanset om du befinder dig på en webshop eller in-store. Kombineret med en kundeklub er der virkelig mulighed for at skræddersy indhold, tilbud og produktanbefalinger til den enkelte kunde. Det vil blive gjort på baggrund af kundens købshistorik, som vil vise kundens præferencer, tidsinterval mellem køb samt søgningshistorik på produkter.

Machine Learning i kassesystem

Et kendt ansigt er mere loyalt

Dennis Østergaard, senior key account manager hos Apsis, vurderer at det, at man bygger relationer til kunderne og kender dem, bliver essentielt fremadrettet. Det fortæller han i forbindelse med Ka-chings Trendy Twenties kampagne:

“Jeg tror, at det at man får en følelse af, at man er en kendt kunde i butikken [...] det tror jeg aldrig kommer til at gå af mode. Teknologien er ved at være her, så om man er stor eller lille retailer, så kan man begynde at få kanalerne til at smelte sammen, og få det her overblik over, hvordan man egentlig påvirker kunderne”.

At få kunderne til at føle sig som et kendt ansigt, er med til at opbygge en loyalitet, som er ekstremt vigtig i en verden, hvor alle produkter kan købes de fleste steder. Hvorfor skal kunden købe varen hos lige præcis dig, fremfor den næste retailer?

Kundeklubben bliver essentiel

En enkelt søgning på et produkt kan få dit feed til at eksplodere i reklamer for det, du har søgt på. Men hvad sker der med dine reklamer, når du har købt produktet? Langt de fleste oplever at blive udsat for de samme reklamer lang tid efter købet er gjort og reklamen er blevet irrelevant.

Med en kundeklub forbundet til et kasseapparat, bliver det muligt at registrere det enkelte køb på den specifikke kunde, som nu eksempelvis kan opleve re-targeting i form af en “Tak fordi du handlede hos os” reklame eller relaterede produkter til det der netop er blevet købt. Det er en lille ting som har stor betydning for den personlige oplevelse. Og som det blev slået fast længere oppe, så er det uanset om varen er købt online eller in-store. Kunden skelner ikke, så det skal dit kasseapparat selvfølgelig heller ikke.

Det går rigtig stærkt med innovationen og ideerne hos retail for tiden. Selvom de fysiske butikker har været pressede, så er den gode nyhed, at tendenserne og teknologien understøtter de fysiske butikker. Man har for længst fundet ud af, at forbrugerne ikke kan undvære oplevelsen af at være i en butik foran et andet menneske. I fremtiden vil det setup komme til at vise sig på rigtig mange måder. 

Ka-ching POS er nutidens og fremtidens kassesystem. Book en gratis demo herunder for at blive klogere på hvordan det kan udstyre din butik til 2021.

Kilde: Forbes

Sådan skaber du et brand, ingen kan modstå

21 april 2021

Forbrugernes måde at shoppe på skal forstås som en refleksion af samfundet. For at forstå de tendenser, der dominerer retail-branchen, må man først forstå de sociale, politiske og økonomiske trends. Forbrugernes behov, i den vestlige verden, er ikke kun fysiske men også etiske, selvrealiserende, bæredygtige og politiske. Det handler derfor om at skabe et brand, som forbrugerne vil adaptere til deres individuelle livsstil.

Fremtidens retail er levende data

14 april 2021

Forestil dig at du går ind i en butik, hvor du får en push-notifikation i form af en velkomstbesked. I den vil du blive præsenteret af tilbud og anbefalinger baseret på tidligere køb, eller personer du følger på de sociale medier. Inde i butikken står en ekspedient klar til at hjælpe dig videre baseret på de data butikken har om dig. Det scenarie er ikke fremtiden, men den perfekte blanding af data og kunstig intelligens, som kunderne kommer til at nyde godt af – hvis redskaberne er til rådighed.

Post-corona shopping – kunderne har fået nye vaner

31 marts 2021

I godt en måned har store dele af den danske detailhandel haft åbent, og med regerings nye genåbningsplan kan storcentre og større butikker nu endelig også se målstregen. Dog er det de færreste butikker, som kører business as usual, og meget har ændret sig på et år. Her kigger vi på, hvilke nye tiltag vi er blevet mødt af, og hvilke kunderne fortsat vil bruge.


Vis mere