Dine kunders forventninger og adfærd ændres konstant. Den måde de agerer og reagerer på, er ikke nødvendigvis den samme som sidste år eller for 2 år siden.
Det er derfor en fordel for dig at holde dig opdateret med trends og tendenser i markedet. Det sikrer dig, at du er på forkant og kan få et forspring i forhold til dine konkurrenter. Og hvem vil ikke gerne det?
Men hvordan sikrer du dig, at du kan følge med i trends og tendenser? Det kan være en svær øvelse.
Derfor får du her vores 3 bud på de vigtigste tendenser, du som retailer bør have i tankerne i 2023.
1. Kunder vil fortsat shoppe offline
Online shopping er ganske vidst kommet for at blive. Men det betyder ikke, at din fysiske butik ikke fortsat vil være besøgt.
Da Corona ramte i 2020, så vi en stor stigning i e-handel. I første halvår af 2022 faldt den samlede e-handel for første gang. Nogensinde.
Samtidig viser tal fra dansk statistik, at den fysiske handel fortsat er på niveau med året før Corona. Det på trods af diverse udfordringer i samfundet.
Forbrugerne støtter altså fortsat de lokale fysiske butikker – og din fysiske butik spiller fortsat en vigtig rolle i dine kunders købsrejse. Det er væsentligt at have i tankerne, når du planlægger dine aktiviteter for 2023.
2. Omnichannel er vigtigere end nogensinde
Nu har vi godt nok lige skrevet, at der har været nedgang i e-handel og fortsat gang i de fysiske butikker.
Så hvad skal du egentlig fokusere på?
Svaret er det hele. Tænk Omnichannel. Altså, tænk både online og offline. Og tænk på den samlede kunde- og købs-oplevelse hos dig.
Dine kunders købsrejse er blevet mere kompleks, og for mange starter den allerede på telefonen i sofaen derhjemme.
Skellet mellem offline og online bliver mindre og mindre. Vi ser ofte at kunderne researcher online, for efterfølgende at købe det offline. Eller researcher, mærker og føler produktet i butikken, men handler online.
Potentialet ved at tænke Omnichannel er stort. Rent faktisk fortæller McKinsey, at Omnichannel kunder i gennemsnit handler 1,7 gange mere, end single-channel kunder.
Derfor er det også vigtigt, at du har et Omnichannel POS system, som kan håndtere denne måde at handle på. Det er også med til at sikre, at dine kunder ikke går ud af butikken tomhændet.
3. Kunderne forventer oplevelser I butikken
Giv dine kunder en grund til at komme i din butik. Det er nemt at handle online, så du skal give dem en god grund til at komme i din butik.
Det er også i din butik, at du kan lære dine kunder endnu bedre at kende. Og omvendt. Og hvis de får en mindeværdig oplevelse hos dig, er der større sandsynlighed for, at de vælger dig igen.
Oplevelser er vigtige, den personlige oplevelse er endnu vigtigere. Din butik skal altså ikke kun være dine produkter og et kassesystem til transaktioner.
Din butik skal afspejle hvordan dine kunder handler. Det er vigtigt at have et salgsareal, som indbyder til en god indkøbsoplevelse.
Og så skal du gøre det nemt at handle hos dig. Derfor er det vigtigt, at du har styr på dit lager – både offline og online. For ikke at gå glip af salget, er det en stor fordel, at du kan sælge dine produkter online, selvom de ikke er på lager offline, direkte fra din butik og dit kassesystem. Og naturligvis, at dine kunder kan bestille online til levering i din fysiske butik.
FAQ
1. Hvordan kan detailhandlere bedst udnytte omnichannel-strategier for at imødekomme de skiftende kundebehov i 2023?
- Detailhandlere kan udnytte omnichannel-strategier ved at sikre en sømløs og integreret shoppingoplevelse på tværs af online og offline kanaler. Dette indebærer at tilbyde konsistente produktudbud, priser og kundeoplevelser på tværs af alle platforme samt implementere værktøjer til at følge kunderejsen på tværs af kanalerne.
2. Hvordan kan butiksejere skabe mindeværdige oplevelser i deres fysiske butikker for at tiltrække og fastholde kunder?
- Butiksejere kan skabe mindeværdige oplevelser i deres fysiske butikker ved at fokusere på at skabe en indbydende atmosfære, hvor kunderne føler sig velkomne og engagerede. Dette kan omfatte personlig betjening, arrangementer eller aktiviteter i butikken, unikke produktdemonstrationer og interaktive elementer, der giver kunderne en oplevelse ud over blot at handle.
3. Hvordan kan et effektivt POS-system bidrage til at integrere online og offline salgskanaler for at optimere kundeoplevelsen og forbedre driftseffektiviteten?
- Et effektivt POS-system kan bidrage til at integrere online og offline salgskanaler ved at muliggøre synkronisering af lagerbeholdning, ordrehåndtering og betalingsprocesser på tværs af forskellige platforme. Dette hjælper med at sikre en problemfri shoppingoplevelse for kunderne, uanset hvor de vælger at foretage deres køb, samtidig med at det øger effektiviteten og nøjagtigheden af butiksdriften.